جولان سهند در آب‌های پرخطر - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 50637
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۳۲ |
«رسالت» مأموریت ناوگروه اطلاعاتی و نظامی نیروی دریایی ارتش را بررسی کرد

جولان سهند در آب‌های پرخطر

بی‌سابقه‌ترین مأموریت تاریخ نداجا و پیمایش44 هزار کیلومتر راه دریایی، خبری که مدت‌هاست رسانه‌های آمریکایی را به خود مشغول و دولت‌های مستکبر را نگران کرده است. شاید این خبر کمتر در رسانه‌های داخلی سروصدا کرده باشد اما اکنون زمان اعلام آن است که  پای ایران به حیاط‌خلوت آمریکایی‌ها در اقیانوس اطلس شمالی و یا هر پهنه آبی دیگری در دنیا بازشده است. اما چطور؟
جولان سهند در آب‌های پرخطر

حانیه مسجودی
بی‌سابقه‌ترین مأموریت تاریخ نداجا و پیمایش۴۴ هزار کیلومتر راه دریایی، خبری که مدت‌هاست رسانه‌های آمریکایی را به خود مشغول و دولت‌های مستکبر را نگران کرده است. شاید این خبر کمتر در رسانه‌های داخلی سروصدا کرده باشد اما اکنون زمان اعلام آن است که  پای ایران به حیاط‌خلوت آمریکایی‌ها در اقیانوس اطلس شمالی و یا هر پهنه آبی دیگری در دنیا بازشده است. اما چطور؟
 ناو بندر مکران و ناوشکن سهند پس از مأموریتی طولانی پهلو گرفت
ناوگروه هفتادوپنج نیروی دریایی ارتش متشکل از ناو بندر مکران و ناوشکن سهند، بالاخره پس از ۱۳۳ روز دریانوردی و پیمایش ۴۴ هزار کیلومتر راه دریایی در بی‌سابقه‌ترین مأموریت تاریخ نداجا، در روزهای گذشته وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شد و روز گذشته در بندرعباس پهلو گرفت.
اما علتی که این مأموریت را از هفتادوچهار مأموریت قبلی خود متمایز ساخته است، تنها پیمایش مسیر طولانی بدون پهلوگیری در مسیر نیست، بلکه اولین حضور ایران در اقیانوس اطلس شمالی است که این منطقه از جهان همواره حیاط‌خلوت ایالات‌متحده آمریکا، انگلیس و فرانسه محسوب می‌شود.
  استقبال رسمی از ناوگروه۷۵ نیروی دریایی ارتش 
در همین راستا صبح روز گذشته مراسم استقبال رسمی از ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از  ناوشکن سهند و ناو بندر مکران در بندرعباس برگزار شد.
در این مراسم، پیام رهبر معظم انقلاب به فرمانده و کارکنان ناوگروه ۷۵ قرائت شد و هفتادوپنجمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن ایرانی سهند و ناو بندر مکران پس از ۱۳۳ روز دریانوردی در دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها و طی ۴۴ هزار کیلومتر، به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران رسید و مورد استقبال دو فروند شناور رزمی ناوتیپ سطحی از منطقه یکم نیروی دریایی و ۲ فروند جنگنده شکاری پایگاه هوایی شهید عبدالکریمی نیروی هوایی ارتش  مستقر در بندرعباس قرار گرفت.این ناوگروه ۱۲ اردیبهشت‌ماه باهدف ارتقای اقتدار دریایی، تأمین امنیت خطوط دریانوردی و تقویت دیپلماسی دریایی راهی مأموریت دریانوردی در اقیانوس هند، اطلس جنوبی و شمالی شد و با اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی حامل پیام صلح و دوستی ملت بزرگ ایران بود.پیامی که اکنون به‌خوبی به گوش جهانیان به‌ویژه آمریکا و انگلیس رسیده است. پیش‌ازاین تاکنون جمهوری اسلامی ایران در حیاط‌خلوت آمریکایی‌ها شنا نکرده بود. همان‌طور که در روزهای اخیر رسانه‌های بین‌المللی این اقدام ایران را خطری برای آمریکا و ابهتش می‌دانستند اکنون این مسئله اثبات شد که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با استقلال تمام هدف خویش را حتی در آب‌هایی که تحت سلطه آمریکا و انگلیس و فرانسه است شنا کند.
قدردانی فرمانده کل ارتش از نیروهای ناو بندر مکران و ناوشکن تمام ایرانی سهند و خانواده‌های آنان
امیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش در آیین استقبال و تجلیل از ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی روز گذشته اظهار کرد: این اقدام می‌تواند یک گام مهم در تحقق اهداف گام دوم انقلاب باشد چراکه در سخت‌ترین شرایط تحریمی علیه ملت ایران اما در اوج اقتدار و توانمندی به انجام رسید.وی افزود: این ناوگروه طی ۱۳۳ روز با عبور از سه اقیانوس هند، اطلس جنوبی و اطلس شمالی و آبراه‌های مهم آن‌ها، طولانی‌ترین مأموریت دریایی کشور را انجام دادند.امیر سرلشکر موسوی بابیان این‌که خانواده صبور رزمندگان این ناوگروه‌های اعزامی نقش مهمی در حفظ صلابت قوای مسلح کشورمان در به انجام رساندن مأموریت‌های مهم و این‌چنینی بر عهده‌دارند، خاطرنشان کرد: این توفیق بزرگ حاصل عزم‌های جزم برای تعالی و اقتدار ایران اسلامی است که در تمامی اجزای ارتش و نیروی دریایی ارتش جریان دارد.فرمانده کل ارتش تأکید کرد: این اقدام راهبردی نیروی دریایی استکبار جهانی و در رأس آن‌ها تروریست‌های آمریکایی را دچار ابهام راهبردی کرد. اجرای این مأموریت به استکبار جهانی نشان داد حرف حق مردم ایران قدرت یافته و هیچ مانعی قادر به توقف اراده این ملت برای خیزش تمدنی به‌سوی دریا نیست. تحریم‌های حداکثری توان ما را بیشتر کرده است.
داستان پرماجرای ناوگروه ۷۵ چیست؟
آغاز مأموریت پرماجرای ناوگروه ۷۵ به ۱۲ اردیبهشت‌ماه سال جاری برمی‌گردد، ناو بندر مکران و ناوشکن سهند که هر دو یگان شناور ازجمله دستاوردهای دفاعی بومی کشورمان محسوب می‌شوند، مأموریتی را آغاز می‌کنند که از همان ابتدا زیر ذره‌بین کشورهای غربی و تحلیل‌گران مسائل امنیت بین‌الملل بود.
وب‌سایت «پولیتیکو» به نقل از سه منبع مطلع آمریکایی می‌نویسد: نهادهای امنیت ملی آمریکا حرکت دو ناو ایران را به مقصد احتمالی ونزوئلا زیر نظر دارند. منابع پولیتیکو همچنین اعلام می‌کنند که مقامات آمریکایی از مقصد کشتی‌های ایران و محموله‌های آن‌ها اطلاع ندارند، اما ممکن است درنهایت به سمت ونزوئلا بروند.پولیتیکو اما در ادامه به این نکته نیز اذعان می‌کند که حضور کشتی‌های جنگی ایرانی در حیاط‌خلوت آمریکا چالشی برای اقتدار ایالات‌متحده در منطقه است.چراکه در ابتدای حرکت این ناوگروه رسانه‌های غربی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای که حاکی از قرار گرفتن چند فروند قایق تندرو بر روی عرشه ناو بندر مکران بود، به این نتیجه رسیده بودند که مقصد این ناوگروه کشور ونزوئلا خواهد بود و ایران قصد دارد با در اختیار قرار دادن این قایق‌های تندرو موشک‌انداز به ونزوئلا، نیروی دریایی آمریکا را در حوزه کارائیب به چالش بکشد.از طرفی وزیر دفاع آمریکا بیستم خردادماه در جلسه کنگره و در پاسخ به سؤال سناتور دموکرات ریچارد بلومنتال، درباره حضور دو کشتی نظامی ایران که بر اساس برخی گزارش‌ها ممکن است در حال حرکت به‌سوی ونزوئلا باشند ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: من کاملاً نگران اشاعه تسلیحاتی، از هر نوعی، در همسایگی آمریکا هستم.این تحلیل‌ها از سوی کشورهای غربی تداوم می‌یافت و مقامات مختلف کشورهای آمریکا و اروپا مدام از این مسئله ابراز نگرانی می‌کردند و می‌گفتند مقصد این ناو ونزوئلاست. کشورهای غربی اما به این مسئله پی نبردند که مقصد اصلی سهند و مکران جای دیگری است. روز ۳۱ خردادماه امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران نشستی خبری برگزار می‌کند و بدون اشاره به مقصد این ناوگروه، اعلام می‌کند که اکنون سهند و مکران در اقیانوس اطلس حضور دارند و به سمت اطلس شمالی دریانوردی خواهند کرد.با اعلام خبر غربی‌ها دریافتند که درباره مقصد این ناوگروه تاکنون دچار اشتباه و سردرگمی بوده‌اند، اما این سردرگمی کماکان برای آن‌ها ادامه دارد چراکه در ادامه مقاصد دیگری ازجمله لبنان و سوریه را برای این ناوگروه عنوان می‌کنند که بازهم نشان از بی‌اطلاعی آن‌ها از مقصد نهایی ناوگروه دارد.درنهایت در روزهای پایانی تیرماه، سهند و مکران به سمت کانال مانش ( آبراه میان انگلیس و فرانسه) حرکت کردند و در آن هنگام غربی‌ها متوجه مقصد این ناوگروه می‌شوند که بندر سن‌پترزبورگ روسیه است.روسیه مهرماه سال ۱۳۹۹ از ایران به‌منظور شرکت در رژه دریایی سیصد و بیست و پنجمین سالگرد تأسیس نیروی دریایی این کشور دعوت کرده بود؛ بهمن همان سال فرمانده معظم کل قوا با اعزام ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش به این مأموریت موافقت می‌کنند و پس‌ازآن مقدمات این مأموریت فراهم و نهایتاً در ۱۲ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ دریانوردی سهند و مکران آغاز می‌شود.
با آغاز مأموریت ناوگروه ۷۵ در تاریخ فوق نهایتاً این ناوگروه در سوم مردادماه به بندر سن‌پترزبورگ می‌رسد و ناوشکن سهند باافتخار در رژه دریایی سالروز نیروی دریایی این کشور که با حضور سه کشور  ایران، هند و پاکستان برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.
 ۱۳۳ روز دریانوردی بدون پهلوگیری/ چرا مأموریت ناوگروه ۷۵ تاریخی و حائز اهمیت است؟
نیروی دریایی ارتش سال گذشته درراستای تقویت اقتدار و قدرت جمهوری اسلامی ایران ظرفیتی به نام ناو بندر مکران را ایجاد کرد. این نیرو برای دریانوردی‌های طولانی‌مدت است که ناو را از پهلوگیری در هر بندری بی‌نیاز می‌کرد. ناو بندر در حقیقت یک پایگاه دریایی متحرک و چندمنظوره است که طیف گسترده‌ای از نیازهای عملیاتی و اطلاعاتی در حوزه الکترونیکی، پهپادی، موشکی و بالگردی را تأمین می‌کند و باقابلیت ماندگاری طولانی‌مدت در دریاها و اقیانوس‌ها، انواع ناوها و شناورها را پشتیبانی می‌کند.در دنیا تنها سه کشور آمریکا، چین و ایران دارای ناو بندر هستند و امروز نیروی دریایی ارتش با استفاده از ناو بندر مکران قادر به حضور در هر پهنه آبی از جهان خواهد بود.
سهند در خشن‌ترین آب‌های جهان، لرزه بر جان مستکبران
به گزارش فارس، مسیر طی شده توسط ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی به‌ویژه در قسمت دماغه امید نیک و اقیانوس اطلس به دلیل وجود جریان‌های اقیانوسی ازجمله جریان گلف استریم، یکی از خشن‌ترین پهنه‌های آبی دنیا محسوب می‌شود و معمولاً فورس دریا در این مناطق بالا است که می‌تواند برای بسیاری از شناورها خطرناک و حادثه‌آفرین باشد.
به‌طورکلی منطقه دماغه امید نیک و اقیانوس اطلس به دلیل همین ویژگی‌ها در ادبیات دریانوردی به گورستان کشتی‌ها معروف است چراکه شرایط سخت و خشن این پهنه آبی بسیاری از کشتی‌ها را که تناژ پایین‌تری داشته‌اند به قعر دریا فرستاده. حتی ذکر این نکته نیز لازم است که عمده صنایع دریایی فعال در کشورهای آفریقایی حاشیه اقیانوس اطلس، در حوزه بازسازی کشتی‌های حادثه‌دیده در این مناطق فعالیت می‌کنند.طبیعتاً عبور از چنین آبراهی برای ناو بندر مکران به دلیل تناژ بالای آن (۱۲۱ هزار تن) چالش عمده‌ای محسوب نمی‌شود، اما برای ناوشکن بومی سهند با وزن ۱۳۰۰ تن، عبور از امواج خروشان در شرایط جوی بسیار نامساعد اقیانوس اطلس یک رکورد  و چالش بی‌سابقه محسوب می‌شود که سهند توانست از این آزمون سربلند بیرون بیاید.ناوبر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با این اقدام پیام مهمی را به رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس و سایر کشورهای مستکبر داد. پیامی که حاوی اقتدار و کم نیاوردن در مقابل قلدرمابی‌های آن‌هاست. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند زمان بزن و در رو تمام‌شده است. حال زمان آن است که اقتدار و قدرت جمهوری اسلامی ایران به کشورهایی که هزاران کیلومتر فراتر از مرزهایشان در حال ایجاد ناامنی برای ایران و ملت‌های مسلمان هستند، نمایان شود.باید باور کنند که جمهوری اسلامی ایران قدرت برتر منطقه است و راهی جز پذیرش این مسئله ندارند. مسئله‌ای که برایشان دردناک است و هزاران تریلیون بدهی روی دستشان گذاشته و خواهد گذاشت. ارتش جمهوری اسلامی در خلل جنگ مدرنی که بین کشورهای غربی و ایران ایجادشده است به‌عنوان یکی از بازوهای ایران ثابت کرد زمانی که شما از ترس پیشرفت کشور ما در عرصه‌های دفاعی، موشکی و هسته‌ای و منطقه دانشمندان و سردارانمان را ترور می‌کنید، ما با تمام قدرت از علم و اراده جوانان کشورمان استفاده می‌کنیم و ناوبری را به نیروی دریایی کشورمان اضافه می‌کنیم که درزمان مانور و مأموریت، لرزه به تن شما خواهد انداخت.

نویسنده : حانیه مسجودی |
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.