جنگ رسانه‌ای در زمین برجام - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 29546
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۷:۳۴ |
گزارشی از اقدام آمریکا درباره تحریم تسلیحاتی ایران؛

جنگ رسانه‌ای در زمین برجام

تشدید ایران هراسی در میان کشور‌های عرب منطقه، دامن زدن به فتنه مذهبی در جهت اهداف خاص، فشار بر ایران به بهانه‌های حقوق بشری، استمداد از سازمان سیا برای تمرکز بر ایران، کمک گرفتن از سعودی‌ها برای ضربه زدن به ایران، تشدید موج جنگ اطلاعاتی علیه ایران، انتشار اخبار ساختگی و دروغ از ایران، فراهم کردن وایرلس در نقاط مرزی ایران، هجمه به فعالیت‌های آبادانی و اقتصادی سپاه و ... این‌ها از جمله پیشنهادات «اسکات مودل» افسر امنیتی رژیم آمریکا و از متخصصان حوزه ایران است که چهار سال قبل در جلسه‌ای که کنگره آمریکا برای استماع سیاست‌های دولت ترامپ درباره ایران برگزار کرده بود، مطرح کرد. مودل به زبان فارسی مسلط است و سال‌ها در بخش عملیات ویژه سازمان سیا فعالیت کرده است.
جنگ رسانه‌ای در زمین برجام

معصومه پورصادقی – دبیر گروه سیاسی
تشدید ایران هراسی در میان کشور‌های عرب منطقه، دامن زدن به فتنه مذهبی در جهت اهداف خاص، فشار بر ایران به بهانه‌های حقوق بشری، استمداد از سازمان سیا برای تمرکز بر ایران، کمک گرفتن از سعودی‌ها برای ضربه زدن به ایران، تشدید موج جنگ اطلاعاتی علیه ایران، انتشار اخبار ساختگی و دروغ از ایران، فراهم کردن وایرلس در نقاط مرزی ایران، هجمه به فعالیت‌های آبادانی و اقتصادی سپاه و … این‌ها از جمله پیشنهادات «اسکات مودل» افسر امنیتی رژیم آمریکا و از متخصصان حوزه ایران است که چهار سال قبل در جلسه‌ای که کنگره آمریکا برای استماع سیاست‌های دولت ترامپ درباره ایران برگزار کرده بود، مطرح کرد. مودل به زبان فارسی مسلط است و سال‌ها در بخش عملیات ویژه سازمان سیا فعالیت کرده است.
 اجرای برنامه
با نگاهی به کارنامه چهار ساله دولت ترامپ می‌توان به رد پای اجرای نقشه‌راه «اسکات مودل»
 پی برد؛ از تشدید ایران هراسی در بین کشور‌های عرب که این روز‌ها نتیجه آن ملموس‌تر است تا فشار مداوم حقوق بشری به بهانه‌های واهی و دوشیدن گاو شیرده منطقه یعنی عربستان.  اما آنچه شاید بیشتر از همه این موارد، باید مورد توجه قرار گیرد «انتشار اخبار ساختگی و دروغ از ایران» است که به واسطه رسانه‌های به اصطلاح آزاد صورت می‌گیرد.
 بازو‌های رسانه‌ای
اجرای راهبرد «انتشار اخبار ساختگی و دروغ از ایران» به بازو‌های رسانه‌ای نیاز دارد که رسانه‌هایی همچون: ۱. بی. بی. سی فارسی (بی‌بی‌سی فارسی بخشی از بی. بی. سی جهانی است که مستقیماً زیر نظر ملکه انگلیس قرار دارد)، ۲. ایران اینترنشنال (سه سال قبل با بودجه مستقیم بن‌سلمان و شیوخ فاسد سعودی آغاز به کار کرد و افرادی همچون علیرضا نوری‌زاده از نزدیکان دربار رژیم مرتجع سعودی و حسین رسام عنصر ضدامنیتی سفارت یکی از کشور‌های غربی در تهران در ایام فتنه ۸۸ و علی‌اصغر رمضانپور از نفوذی‌های دوران موسوم به اصلاحات از گردانندگان آن هستند). ۳. من وتو (مبتذل‌ترین شبه‌رسانه ضدایرانی مستقر در لندن که با بودجه مستقیم صهیونیست‌ها اداره می‌شود).۴. رادیو فردا (یکی از زیرمجموعه‌های رادیو موسوم به اروپای آزاد است که با بودجه مستقیم کنگره آمریکا اداره می‌شود.) ۵. ایران وایر (اداره با بودجه مستقیم رژیم صهیونیستی) و رسانه‌های ریز و درشت فارسی‌زبان و بین‌المللی که رویترز روی همه آن‌ها را در انتشار اخبار دروغ و ساختگی سفید کرده است.
 فشار حداکثری
این بازو‌های رسانه‌ای با سرسپردگی محض در اختیار راهبرد «فشار حداکثری» آمریکاست که از سه سال قبل توسط دولت ترامپ علیه کشورمان اجرا شده و هر روز به ابعاد آن افزوده می‌شود به طوری که اخیراً عبدالرضا همتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد «به نظر نمی‌رسد اقدام دیگری برای استفاده در فشار حداکثری باقی‌مانده باشد.»
 زمین برجام
یکی از زمین‌هایی که رژیم آمریکا برای پیروزی در آن خیز برداشته است، زمین سوخته برجام است، زمینی که این رژیم ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ با دستور ترامپ از آن خارج شد و بر اساس قواعد بین‌المللی دیگر هیچ حقی برای استفاده از سازوکار موجود در آن ندارد، اما آمریکا از آنجایی که به قلدری و برکرسی نشاندن حرف با زور عادت کرده است بنا دارد در بازی برجام نیز از آن استفاده کند.  بر این اساس دولت آمریکا مدعی است، چون واژه «آمریکا» در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده است پس این حق را دارد از سازوکار حل اختلاف برجام موسوم به «مکانیزم ماشه» استفاده کند، اما همه کشور‌های دیگر عضو برجام با کشورمان هم‌نظر هستند که آمریکا چنین حقی ندارد چرا که از برجام خارج شده است و برای هیچ‌کس در جهان تردیدی وجود نداشته و ندارد که منظور از مشارکت کنندگان برجام چه کشورهایی هستند.
 تلاشی برای بازگشت
حدود یک‌ماه از تلاش آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌ها و تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران می‌گذرد و شنبه‌شب موعد یک‌ماهه آمریکا در حالی به سر می‌آید که سایر اعضای شورای امنیت، واشنگتن را در گربه رقصانی علیه ایران تا به الان همراهی نکرده‌اند.  بر اساس برآورد‌ها و اخبار رسیده (تا لحظه نگارش این گزارش)، قرار است دبیرخانه شورای امنیت، خواسته آمریکا را در دستور کار خود نیاورده و اقدامی را انجام ندهد، البته بستگی به توان ایستادگی این شورای در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا دارد، اگر چنین شود آمریکا بار دیگر و در آوردگاه ضدایرانی دیگر در این شورا به در بسته می‌خورد و مجبور است به روند یک‌جانبه خود ادامه دهد.
 بیانیه احتمالی
احتمالاً آمریکا امروز یا فردا بیانیه‌ای را در خصوص بازگشت قطعنامه‌های پیشین شورا صادر کند، اما نکته آنجاست که چنین بیانیه‌ای مبنای قانونی و مشروعیت نخواهد داشت. کمیته‌های نظارت و اجرای برجام برای اجرای تحریم‌ها نیاز به بودجه دارند. اگر بنا بر این باشد که بازگشت تحریم‌ها در دستور کار دبیرخانه قرار نگیرد،  کمیته‌های مزبور نیز مبنایی برای تصمیم و تخصیص بودجه مربوطه نخواهند داشت.
 فرض دوم
اما به فرض دوم اگر دبیرخانه، با تغییر شرایط موجود، موضوع را در دستور کار آورده و اتفاقی غیر از سناریوی قبلی رخ دهد، اوضاع تغییر کرده و مستلزم واکنش جدی ایران خواهد بود. هر چند چنین اتفاقی فعلاً بعید به نظر می‌رسد، اما به فرض تحقق، هر گونه بازگشت قطعنامه‌ها به مفهوم مرگ توافق هسته‌ای خواهد بود، ولی بر اساس اعلام مقامات کشورمان واکنش تهران فقط محدود به برجام نخواهد بود و مجلس شورای اسلامی و وزارت امورخارجه، تدابیر لازم را در این خصوص اتخاذ خواهند کرد. در همین راستا، میرمحمدی، نماینده مجلس گفته است که اگر آمریکا مکانیزم ماشه را فعال کند، حتماً مجلس، دولت را موظف خواهد کرد که همه تعهدات خود در برجام از جمله پروتکل الحاقی را به حالت تعلیق درآورد. 
  وظیفه اروپا
اروپا که به منظور تأمین امنیت خود به شدت به برجام نیاز دارد در ۵ سال گذشته از آغاز اجرای برجام به‌ جز گفتاردرمانی «تقریباً هیچ» تلاش عملی برای حفظ آن نکرده است، اما اگر دغدغه تأمین امنیت این قاره سبز با کارنامه سیاه را دارد باید تلاش کند تا رژیم آمریکا از هر نوع به کرسی نشاندن تفسیر‌های حقوقی غیرمعمول جلوگیری کند در غیر این صورت، خروج از برجام تنها گزینه باقیمانده ایران خواهد بود؛ بنابراین باید به صورت جدی این پیام را به آمریکا بدهند که در صورت اقدام آمریکا پاسخ قوی و مقتضی که همان خروج از برجام است دریافت خواهند کرد.
  آوردگاه رسانه‌ای
رسانه‌های داخلی که غالباً مدافع منابع ملی کشورمان هستند باید از تمام ظرفیت، ولو اندک، خود برای ارسال این پیام به آمریکا استفاده کرده و می‌کنند که اگر اقدامی انجام دهد با پاسخ دندان‌شکن جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد و این صرفاً یک شعار سیاسی نیست چرا «همچنان شیب ملایم ضربه مغزی‌های» عین‌الاسد در حال تند شدن است.  از طرفی رسانه‌های داخلی نیک می‌دانند در زمینی قرار دارند که یک طرف آن را امپراطوری رسانه‌های استکبار به سرکردگی رژیم آمریکا در اختیار دارند تا در بخش شناختی جنگ ترکیبی (هیبریدی) موفق شود، اما ان‌شاءالله از این میدان هم موفق بیرون خواهیم آمد.

نویسنده : معصومه پورصادقی - دبیر گروه سیاسی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.