جدال احمق‌ها در واشنگتن! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 23643
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۲ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۰۵ |
ترامپ و بولتون به جان یکدیگر افتادند؛

جدال احمق‌ها در واشنگتن!

جدال دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق این کشور وارد فاز تازه‌ای شده است.
جدال احمق‌ها در واشنگتن!

‌|   گروه بین‌الملل‌|
جدال دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق این کشور وارد فاز تازه‌ای شده است. با وجود آنکه کاخ سفید تمام تلاش خود را به کار گرفت تا مانع از انتشار کتاب افشاگرانه «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا شود، اما «رویس‌لامبرت» قاضی منطقه‌ای آمریکا روز شنبه برای انتشار این کتاب چراغ سبز نشان داد. از روز پنج‌شنبه انتشار بخش‌هایی از کتاب بولتون به بمبی خبری در رسانه‌های جهان تبدیل شده است. او در این کتاب به افشاگری علیه ترامپ و اعضای کابینه‌اش پرداخته است.قرار است که روز سه‌شنبه، این کتاب  به طور رسمی منتشر شود.
خشم ترامپ از افشاگری‌های بولتون 
طبق ادعای بولتون، ترامپ به «شی‌جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین گفته اقدام پکن در خرید محصولات کشاورزی از کشاورزهای آمریکایی می‌تواند روی نتیجه انتخابات اثرگذار باشد.همچنین خلاصه‌ای که روزنامه «نیویورک‌تایمز» از کتاب بولتون منتشر کرده نشان می‌دهد او بعد از سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران از ترامپ به دلیل عدم اقدام علیه ایران عصبانی بوده است.ترامپ در واکنش به این اظهارات بولتون در حساب توییتری خود نوشت: «بسیاری از جملات مضحکی که او به من نسبت داده هرگز بیان نشده‌اند و داستان‌سرایی محض هستند. او در تلاش است اخراج خود را مانند یک توله‌سگ بیمار تلافی کند.»
ترامپ در توییتی دیگر نیز بولتون را بابت انتشار کتاب خود، مورد تهدید علنی و آشکار قرار داد.وی در این پیام توییتری نوشت: «من سرانجام با «استیو اشمیت» مشاور سیاسی شکست خورده، اتفاق‌نظر پیدا کردم که وی «جان بولتون» دیوانه را مردی نفرت‌انگیز دانسته که در انجام وظیفه‌اش در حمایت از آمریکا شکست خورده و تأکید کرده که هرگز نباید به وی اجازه داده شود تا دوباره در دولت فعالیت کند.»ترامپ در ادامه این پیام توییتری نوشت: «بولتون که من، وی را بازگرداندم و به  او یک فرصت دادم با انتشار اطلاعات محرمانه
 (در حجم وسیع) قانون را نقض کرد. وی باید بهای بسیار سنگینی برای این کار بپردازد. این موضوع هرگز نباید دوباره اتفاق بیفتد.»
رأی قاضی آمریکایی به سود بولتون 
یک قاضی فدرال اخیرا  در حکمی اعلام کرد که مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید می‌تواند کتاب افشاگر خود را علیه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا منتشر کند.
به گزارش آسوشیتدپرس، این رأی در حالی صادر شده است که دولت ترامپ از راه‌های مختلف تلاش کرد تا مانع انتشار کتاب بولتون شود.رأی «رویس لامبرت» قاضی آمریکایی یک پیروزی برای بولتون به شمار می‌آید. اما وی در حکم خود اعلام کرد که بولتون بدون کسب اجازه نهایی از مقام‌های اطلاعاتی آمریکایی این کتاب را چاپ کرده و شاید وی به امنیت ملی ضربه زده باشد.وی افزود که ۲۰۰ هزار نسخه از کتاب بولتون در کتاب‌فروشی‌ها توزیع شده و تلاش برای جلوگیری از فروش آن اقدامی بی‌ثمر است.قرار است فروش کتاب بولتون زیر عنوان «اتاقی که اتفاق آنجا افتاد: خاطرات کاخ سفید» سوم تیرماه آغاز شود.موضوعی که می‌تواند بر روی محبوبیت ترامپ تأثیر منفی بگذارد. 
دومین ضربه بولتون به ترامپ 
مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، در جریان پرونده «اوکراین گیت» نیز سعی کرد به عنوان شاهد پرونده، علیه ترامپ و خیانت وی در مجلس سنا شهادت بدهد. با این حال رئیس‌جمهور آمریکا با استناد به اختیارات ویژه خود، مانع از حضور بولتون در کنگره شد. مشاور امنیت ملی سابق آمریکا به خوبی می‌داند که هم‌اکنون بهترین زمان برای انتقام از رئیس‌جمهور جنجالی آمریکاست! جان بولتون ،به مانند رکس تیلرسون و جیمز متیس وزرای امور خارجه و دفاع برکنار شده آمریکا نیست که در این خصوص سکوت کند یا در بهترین حالت ممکن، نارضایتی‌های خود از رفتارهای ترامپ( و معامله‌ای که ترامپ بر سر برکناری وی با سران حزب جمهوری‌خواه صورت داده است ) را سال‌ها بعد در خاطرات و سخنرانی خود بیان کند! بولتون معتقد است که باید در «همین لحظه»” ضربه کاری خود را به ترامپ وارد کند. در جریان ماجرای «اوکراین گیت» نیز مشاوران ترامپ نتوانستند بولتون را از شهادت علیه وی در کنگره منصرف کنند، تا جایی که ترامپ ناچار شد به اختیارات ویژه خود متوسل شود.اما انتشار کتاب خاطرات جان بولتون از دوران حضورش در کاخ سفید، موضوعی نیست که ترامپ بتواند در نهایت مانع از آن شود. هرچند رئیس‌جمهور آمریکا، مایک پنس معاون او و مایک پمپئو هر سه قصد دارند با استناد به «جرم بودن افشای اسناد محرمانه»، جلوی انتشار کتاب بولتون را بگیرند، اما به نظر می‌رسد  وی قصد دارد از طریق رسانه‌هایی مانند نیویورک‌تایمز، بخش‌هایی از خاطرات مهم و تعیین کننده خود را منتشر کند! و این بدترین خبر ممکن برای ترامپ محسوب می‌شود.
چرا ترامپ وحشت‌زده است ؟
رمزگشایی از دلایل ترس ترامپ از انتشار کتاب بولتون چندان دشوار نیست. ترس ترامپ از جان بولتون و کتاب خاطرات او، به مراتب بدتر از ترس وی از «جو بایدن» است! به عبارت بهتر، هم‌اکنون ترامپ بیشتر از آنکه بایدن را رقیب انتخاباتی خود قلمداد کند، بر روی ابعاد و زوایای احتمالی افشاگری‌های بولتون تمرکز کرده است. همان‌گونه که اشاره شد، بخشی از این ماجرا ریشه در تأثیرگذاری این کتاب بر روی رأی اقشار مستقل دارد. در وضعیتی که حدود ۶۰ درصد از رأی‌دهندگان مستقل، سیاست‌های ترامپ را برنتافته و در نظرسنجی‌ها نیز حمایت خود را از بایدن اعلام کرده‌اند، انتشار کتاب بولتون می‌تواند دوباره  وضعیت را بدتر کند.
 این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ باید حداقل رأی
 ۵۰ درصد از رأی‌دهندگان مستقل را به دست بیاورد. انتشار کتاب بولتون می‌تواند ترامپ را فرسنگ‌ها از رسیدن به این هدف دور کند.
اما نکته مهم‌تر، به تأثیر افشاگری‌های بولتون در رأی جمهوری‌خواهان به ترامپ بازمی‌گردد. همان‌گونه که تحلیلگران مسائل سیاسی و انتخاباتی در آمریکا تأکید کرده‌اند، با توجه به حمایت ۹۳ درصدی طرفداران حزب دموکرات از بایدن، لازم است حداقل ۹۴ درصد از جمهوری‌خواهان نیز حمایت مطلق خود را از ترامپ اعلام کنند تا وی بتواند با استناد به رأی آن‌ها و رأی‌دهندگان مستقل، پیروزی خود را  همچون  انتخابات قبلی تکرار کند. بااین‌حال فعلا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که میزان محبوبیت ترامپ  نزد جمهوری‌خواهان، حدود ۸۹ درصد است. بدیهی است که جان بولتون، یکی از کسانی است که نزد طیف افراطی جمهوری‌خواهان( موسوم به نومحافظه کاران) محبوبیت زیادی دارد. با توجه به این‌که بولتون از طرفداران خود خواسته است در انتخابات ریاست جمهوری دیگر به ترامپ رأی ندهند، این امکان وجود دارد که بار دیگر آرای ترامپ نزد رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه ریزش داشته باشد .

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.