جبران خسارت‌ و پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی محصولات کشاورزی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 96909
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۶:۱۳ |
اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه محصولات کشاورزی بررسی شد:

جبران خسارت‌ و پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی محصولات کشاورزی

در نشست علنی صبح روز چهارشنبه، مورخ ۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با بند (ب) تبصره (۵) ماده واحده این لایحه موافقت کردند و براین اساس دولت مکلف شد تا به صورت نقدی یا اسناد خزانه اسلامی یک ساله با تضمین از سوی دولت ۶ هزار میلیارد تومان را به عنوان سهم دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی واریز کند.
جبران خسارت‌ و پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی محصولات کشاورزی

در نشست علنی صبح روز چهارشنبه، مورخ ۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، با بند (ب) تبصره (۵) ماده واحده این لایحه موافقت کردند و براین اساس دولت مکلف شد تا به صورت نقدی یا اسناد خزانه اسلامی یک ساله با تضمین از سوی دولت ۶ هزار میلیارد تومان را به عنوان سهم دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی واریز کند. در بند (ب) تبصره (۵) ماده واحده این لایحه آمده است: در اجرای بند (۷) ماده (۶۱) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و تبصره ذیل ماده (۴۹) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به دولت اجازه داده می‌شود از محل منابع تنخواه‌گردان موضوع بند «م» ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲) مبلغ شصت هزار میلیارد (۶۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال جهت پرداخت سهم دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی ‌‌به‌صورت نقدی، یا اسناد خزانه اسلامی (یکساله) با تضمین از سوی دولت اقدام نماید. به سبب وقوع چالش‌های اقلیمی همچون سیل، طوفان، سرمازدگی، خشکسالی و… فراگیری صندوق بیمه کشاوزان و درنظرگیری اعتبارکافی این حوزه یکی ا‌ز مهم‌ترین مطالبات کشاورزان و مسئولان این حوزه بوده است. پیش‌تر انتقاداتی نیز از ناکارآمدی صندوق بیمه به سبب عدم پرداخت به‌موقع غرامت و محاسبه نادرست،محصولات کشاورزی وجود داشت. فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی با انتقاد از ناکارآمدی صندوق بیمه محصولات کشاورزی عنوان کرده بود: عدم پرداخت به‌موقع غرامت و محاسبه نادرست، باعث تحمیل ضررهای زیادی به کشاورزان شده است. باور فعالان حوزه کشاورزی نیز این است که طی سال‌های گذشته ضررهای بسیاری به کشاورزان وارد شده که برخی‌شان به سبب نبود بیمه پیگیری نشده و بخشی دیگر به سبب عدم ارزیابی دقیق و پر‌داخت به موقع غرامت در زمان مناسب و درست جبران نشده است. به عقیده کارشناسان این حوزه توسعه صندوق بیمه محصولات کشاورزی امری درست و گا‌می رو به جلوست چراکه موجب اطمینان خاطر کشاورزان می‌گردد و انگیزه‌شان برای تولید را افزایش می‌دهد. به موجب تقویت انگیزه در کشاورزان و نبود نگرانی نسبت به آسیب‌های احتمالی تولید محصولات رونق پیدا خواهد کرد و بدین ترتیب امر مهم خودکفایی رقم خواهد خورد. گفتنی‌ست که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سنجه عملکردی امنیت غذایی و ارتقای تولید محصولات کشاورزی تا پایان برنامه هفتم توسعه را نیز تعیین کرده‌اند. براساس این مصوبه وزارت جهاد کشاورزی برای  تولید محصولات اساسی مکلف است نسبت به پرداخت هزینه‌های اجرای عملیات آب و خاک، بازسازی و نوسازی قنوات و سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی به صورت بلاعوض اقدام نماید. در بررسی بیش‌تر این موضوع و اثرات حمایت از تولید محصولات کشاورزی به گفت‌وگو با محمد رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام احد آزادیخواه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

محمد رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس:
توسعه صندوق بیمه محصولات کشاورزی  اشتغال مضاعف و خودکفایی را رقم خواهد زد

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» صندوق بیمه محصولات کشاورزی را اقدامی مناسب و مثمرثمر در راستای جبران خسارت و پیشگیری از حوادث دانست و دراین باره گفت:   آنچه که در کشاورزی اهمیت دارد، موضوع مهم الگوی کشت و مدیریت داشت می‌باشد. توام با این دو مهم موضوع ضمانت محصولات کشاورزی نیز اهمیت فراوانی دارد. وی درخصوص ضرورت بیمه محصولات کشاورزی افزود: مادامی که الگوی کشت صحیح باشد و مدیریت داشت و محصولات به درستی صورت گیرد، تولید تقویت و مستلزم ضمانت خواهد بود. بنابراین در شرایط اجرای الگوی کشت و مدیریت تولید ضرورت دارد تا امر ضمانت از محصولات کشاورزی نیز در دستورکار قرار گیرد. رشیدی درباره اثرات افزایش تولید برای تحقق خودکفایی و ارزآوری کشور تصریح کرد: به موجب صندوق بیمه محصولات کشاورزی و ضمانت از تولیدات کشاورزان شاهد رشد محصولات و رونق تولید خواهیم بود. مادامی که تولید رونق پیدا کند، خودکفایی نیز محقق خواهد شد. عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد:  خودکفایی درتولید محصولات کشاورزی می‌تواند زمینه ارز آوری را رقم بزند و درآمدهای صادراتی کشور را بیش از پیش کند. او با انتقاد از عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی طی سال‌های گذشته متذکر شد: آنچه که کشاورزان سالیان سال با آن درگیر می‌باشند، عدم ارزیابی خسارت‌های وارده بوده است. متاسفانه طی سال‌های گذشته بیمه نتوانسته است خسارت‌های وارد شده را به درستی شناسایی کند و در زمان مناسب خسارت‌ها را جبران کند. به موجب این امر‌ انگیزه کشاورزان نیز کاهش یافته است. وی یادآور شد: کشور ایران به سبب موقعیت جغرافیایی در معرض حوادث و بلایای طبیعی قرار دارد و هرساله با موضوعاتی همچون سیل، ریزگرد، طوفان، خشکی یا سرما زدگی رو به رو می‌گردد. به موجب این حوادث کشاورزان آسیب بسیاری می‌بینند و دراین راستا ضرورت دارد تا صندوق بیمه محصولات  کشاورزان فراگیر تر از گذشته شود. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس یازدهم با تاکید بر لزوم ارزیابی درست از خسارت‌های وارده و پرداخت به موقع غرامت‌ها همچنین ادامه داد: متاسفانه بسیاری از کشاورزان از صندوق بیمه و پرداختی‌هایشان رضایت ندارند و دراین راستا نیاز است تا ارزیابی‌های دقیق از میزان خسارت وارد شده در دستورکار قرار گیرد و جبران خسارت‌ها نیز در زمان مناسب انجام شود. بی‌شک ارزیابی دقیق و پرداخت به موقع می‌تواند انگیزه کشاورزان را افزایش دهد. 
وی در پایان این گفت‌وگو ضمن بیان اینکه بیمه محصولات تولیدی اقتصاد کشوری را توسعه خواهد بخشید، اظهارکرد: مادامی که کشاورز احساس کند پشتوانه دقیق و قوی دارد، انگیزه بیش‌تری پیدا می‌کند و بدین ترتیب تولید نیز افزایش می‌یابد. افزایش تولید محصولات کشاورزی به منزله اشتغال مضاعف نیز خواهد بود و اقتصاد کشاورزی و امنیت غذایی را نیز هرچه تمام تر رقم خواهد زد. 

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:
صندوق بیمه محصولات، اقتصاد کشاورزی را  رونق خواهد بخشید

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه، نماینده مردم ملایر و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح اختصاص اعتبار کافی برای  صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت و  درباره این روند عنوان کرد:  در برنامه ششم توسعه الزامی تحت عنوان فرهنگ سازی برای بیمه محصولات کشاورزی شروع و در دستورکار قرار گرفت. براساس این روند کشاورزان در مسیر بیمه محصولات خود حرکت نموده و از آسیب‌های احتمالی به سبب بلایای طبیعی مصون ماندند. وی با تاکید بر لزوم بیمه محصولات کشاورزی افزود: متاسفانه به سبب شرایط جغرافیایی در مناطق مختلف کشور شاهد بلایای طبیعی همچون سیل و سرما زدگی‌ می‌باشیم. دراین راستا ضرورت دارد تا مولفه بیمه کشاورزان بیش از پیش در دستورکار قرار گیرد و این جامعه گسترده تر شود. حجت الاسلام آزادیخواه با اشاره به اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه محصولات کشاورزی تصریح کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی راهکاری ایمن برای جبران خسارت و پیگیری از حوادث می‌باشد. در بودجه ۱۴۰۳ هزار میلیارد ریال سهم دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی می‌باشد. بی‌شک این روند شروع کار می‌باشد و ممکن است در میانه راه اعتبارات بیش‌تری صرف گردد و نیاز بیش‌تری احساس شود.  عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه اثرات و کارکرد بیمه کشاورزان چیست، همچنین خاطرنشان کرد: چنانچه بیمه کشاورزان فرهنگ سازی شود و این مهم در استان‌ها و نقاط مختلف کشور رواج یابد، آسیب‌ها و خسارت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و بسیاری از مشکلات کشاورزان مرتفع خواهد شد. نماینده مردم ملایر با بیان اینکه بیمه محصولات، انگیزه تولید کشاورزان را افزایش خواهد داد، متذکر شد:  مادامی که کشاورزان از بیمه محصولات خود اطمینان کافی داشته باشند و نگرانی نسبت به وقوع سرمازدگی و خشکسالی نداشته باشند، ترغیب به تولید بیش‌تر خواهند شد و کشاورزی را با انگیزه بیش از پیش در دستورکار خود قرار خواهند داد. او یادآور شد: امروزه یکی از مهم‌ترین موانع توسعه کشاورزی، خشکسالی و سرمازدگی‌ها است. متاسفانه به موجب این دو پدیده هرساله استان‌ها و نقاط مختلفی از کشور درگیر می‌شوند و محصولات کشاورزان نیز آسیب می‌بیند. آزادیخواه با اشاره به اهتمام مجلس برای حل مشکلات کشاورزان و توسعه اقتصاد کشاورزی همچنین ادامه داد: شکل‌گیری خسارت و حوادث موجب آسیب کشاورزان خواهد شد. در لایحه بودجه ۱۴۰۳ و با درنظرگیری اعتبار  برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی کوشش‌مان این است که آسیب‌دیدگی‌ها‌ کاهش یابد و موضوع مهم بیمه محصولات کشاورزی فراگیر شود. وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: بی‌شک با فرهنگ سازی و فراگیری صندوق بیمه محصولات، اقتصاد کشاورزی رونق پیدا خواهد کرد و تقویت خواهد شد. شایان ذکراست تا بگوییم که بیمه محصولات کشاورزان تنها مختص شرایط نا  بسامان کشاورزی نیست. براین اساس ممکن است محصولات تولیدی یک کشاورز بیمه باشد اما خشکسالی و سرمازدگی رخ ندهد و کشاورز طی بازه زمانی مناسب محصول خود را برداشت و به فروش برساند. به بیان دیگر بیمه محصولات کشاورزی مسیری توام با فرهنگ سازی برای جبران و جلوگیری‌ از خسارت‌های احتمالی ناشی از بلایای طبیعی است. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.