جابه‌جایی اصل و فرع در دولت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 41161
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۶:۳۸ |
اظهارات اخیر رئیس‌جمهور درخصوص برگزاری رفراندوم بررسی می‌شود

جابه‌جایی اصل و فرع در دولت

فرع را رها کنید و اصل را بچسبید. شاید در ابتدا این عبارت کمی کلیشه‌ای به نظر برسد اما اگر مسئولان امر به جملات کلیشه‌ای و شعارگونه پایبندی بیشتری نسبت به حاشیه و فرار از مسئولیت داشتند، اوضاع و رفاه کشور دقیقا همانی بود که انتظار داشتیم.
جابه‌جایی اصل و فرع در دولت
حانیه مسجودی
فرع را رها کنید و اصل را بچسبید. شاید در ابتدا این عبارت کمی کلیشه‌ای به نظر برسد اما اگر مسئولان امر به جملات کلیشه‌ای و شعارگونه پایبندی بیشتری نسبت به حاشیه و فرار از مسئولیت داشتند، اوضاع و رفاه کشور دقیقا همانی بود که انتظار داشتیم.
هنوز یک ماه هم از سال جدید نگذشته است که توجه به حواشی در اظهارات رئیس دولت به چشم می‌خورد. اظهاراتی که حتی طرفدارانش را نیز متعجب کرد و درست همین‌جا بود که «فرع را رها کنید و اصل را بچسبید» مصداق معنایی یافت. درحال حاضر کمتر از سه ماه به پایان کار دولت دوازدهم مانده است و در خردادماه ریاست ۸ ساله حسن روحانی در قوه مجریه به پایان می‌رسد، اما همان‌طور که در سال ۹۹ به چشم می‌خورد، روحانی قصد ندارد تریبون تخریب و حواشی و فرار روبه‌جلو را رها کند.
روحانی: در مسائل پیچیده، راه‌حلی جز رفراندوم وجود ندارد
چهارشنبه ۱۱ فروردین‌ماه بود که رئیس‌جمهور در نشست هیئت دولت برای چندمین بار در طول ریاست خود به لزوم برگزاری رفراندوم اشاره کرد و گفت: «من از رئیس‌جمهور سوئیس دراین‌باره پرسیدم، گفت ما هیچ مشکلی نداریم و سالی چند بار برای مسائل کوچک و بزرگ همه‌پرسی برگزار می‌کنیم. البته ما مثل آن‌ها نیستیم.»
او افزود: «ایران سوئیس نیست که اگر ١٠٠ هزار نفر نامه‌ای را امضا کنند، دولت مجبور شود رفراندوم برگزار کند.»
رئیس‌جمهور درعین‌حال به برگزاری انتخابات و همه‌پرسی اشاره و اضافه کرد: «برای مسائل کشور راه‌حلی جز اصل ۵٩ قانون اساسی وجود ندارد، قانون اساسی بارأی مردم تثبیت شد، قانون اساسی تجدید شده با همه با پرسی و رفراندوم انجام شد.»
در همین لحظه کافی بود که چهره و واکنش مردم یا اعضای خانواده را که به صحبت‌هایش گوش می‌کردند، می‌دیدید. خنده‌های تلخ، پشیمان از طرفداری و رأی به دولت و ناامید از تفکری که بر دولتمردان حاکم است.
 این روزها سختی زندگی مردم حتی از پشت شیشه‌های دودی خودروی لوکس نیز پیداست
بسیاری بر این باورند حال که دولت در ۸ سال گذشته هیچ اقدام و کار خاصی برای حمایت از تولید، مستمندان و اقشار ضعیف انجام نداده  بهتر است در ماه‌های پایانی نیز حاشیه‌سازی نکند.
چراکه آنچه در شرایط فعلی مهم است برطرف کردن فساد در دولت فعلی و جلوگیری از گسترش آن در دولت‌های بعدی است. جمهوری اسلامی ایران تاکنون رکورددار برگزاری بیشترین رفراندوم یا همان انتخابات است و مشکل اصلی در حال حاضر معیشت مردم است. معیشتی که در سال‌های مدیریت روحانی به‌سختی می‌گذرد. اما با نگاهی به تفکر و رویکرد روحانی مشخص می‌شود که او فقط یک‌بار در مورد نحوه معیشت و کیفیت زندگی مردم فکر کرده   و آن از پشت شیشه‌های دودی خودروی لوکسش بوده است.البته به‌راحتی می‌توان اظهارات جنجالی و حاشیه‌ساز رئیس‌جمهور و اعضای کابینه دولت را به سر کار آمدن مجلس یازدهم مرتبط دانست. مجلسی که رهبر انقلاب آن را انقلابی خواند و به ریاست محمدباقر قالیباف در تلاش است تا در رأس امور باشد. آن‌طور که از شواهد و گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها پیداست، مجلس توانسته است گام‌های خوبی در راستای احیای اقدامات مغفول مانده
انجام دهد که ازجمله آن‌ها تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»  و تبدیل آن به قانون، اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و افزایش حق‌وحقوق مردم، ساماندهی به بازار مسکن و توجه به بازار سهام است.
 حال که مجلس توانسته خواست مردم را محقق کند،می‌گویند رفراندوم لازم است!
در همین راستا رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه رسمی توییتر خود نوشت: «زمانی می‌گفتند مجلس کاره‌ای نیست و نمی‌تواند تغییر ایجاد کند. با فعالیت مجلس یازدهم هم صنعت هسته‌ای مجددا به راه افتاد و مقدمات رفع تحریم‌های آمریکا فراهم شد و هم‌ظرفیت بحران سازی لایحه بودجه درحد توان دولت مهار شد. حالا می‌گویند چرا مجلس تصمیمات مهم را بگیرد؟ رفراندوم لازم است.
این بدان معنی است که با لطف خدا، مجلس توانسته است خواسته‌ها و اراده مردم را محقق کند و با استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده قانونی خود، قوه مقننه را احیا کند. فارغ از حواشی و جنجال‌ها مجلس یازدهم آماده برداشتن گام‌های بلندتری است.»درنتیجه آنچه عیان است رفتار و گفتار رئیس‌جمهور است که در سال‌های اخیر و به‌ویژه در ماه‌های پایانی کار دولت به سوژه اصلی رسانه‌های اپوزیسیون تبدیل‌شده و همین مسئله نشان از تلاش وی برای کمرنگ کردن حضور مردم در انتخابات و ناامید شدن از اقدامات دو قوه دیگر یعنی مجلس و قوه قضائیه است. روحانی با این اظهارات سعی دارد تا بی‌مسئولیتی و سوء مدیریت دولت خود را گردن سایر قوا و حاکمیت بیندازد و با علم به این‌که جریان سیاسی مطلوب او اقبالی در انتخابات پیش رو ندارد، مشارکت را کاهش دهد.
اما همان‌طور که در ۱۰ ماه اخیر شاهد بودیم، نمایندگان ملت این بار وکیل و وام‌دار دولت نیستند و با آگاهی به اهداف و حواشی ایجادشده توسط دولت در رأس امور و ریل‌گذاری کشور خواهند بود.
نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.