تکلیف غیرحضوری مهر - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 51394
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۶:۲۲ |
کلاس‌ها در آبان ماه به صورت حضوری و ترکیبی - تدریجی برگزار می‌شود

تکلیف غیرحضوری مهر

سال تحصیلی جدید با آموزش مجازی آغازشده و از آبان ماه به‌صورت تدریجی، آرام و اقتضایی حضوری خواهد بود. امسال در مقایسه با سال گذشته خبری از بی‌برنامگی و تناقض در تصمیم‌ها نبود و دانش آموزان و خانواده‌ها از یک ماه قبل تکلیفشان را می‌دانستند.
تکلیف غیرحضوری مهر

گروه اجتماعی
سال تحصیلی جدید با آموزش مجازی آغازشده و از آبان ماه به‌صورت تدریجی، آرام و اقتضایی حضوری خواهد بود. امسال در مقایسه با سال گذشته خبری از بی‌برنامگی و تناقض در تصمیم‌ها نبود و دانش آموزان و خانواده‌ها از یک ماه قبل تکلیفشان را می‌دانستند. برنامه درسی آموزش غیرحضوری باتوجه به شرایط کرونایی فعلی، تفاوت‌هایی با گذشته دارد که از سوی سازمان پژوهش تدوین و به مدارس ابلاغ‌شده و برخلاف سال قبل بخش‌هایی از کتاب درسی حذف نشده بلکه مضامین دروس براساس مفهوم و مهارت ساماندهی شده است.  شروع مهر غیرحضوری دانش آموزان در پیام‌رسان شاد، دیگر آن دنگ و فنگ‌های سابق را ندارد و اتاق صوتی و سرویس آزمون ساز از قابلیت‌های نسخه جدید شاد است و سرعت آن نیز افزایش‌یافته و اینترنت مصرفی شاد در این بستر همچون سال قبل برای کاربران رایگان است. سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش هم در این رابطه گفته است، یکی از مهم‌ترین تغییرات نسخه جدید شاد، ارتقای زیرساخت‌های شاد است. داشبوردهای مدیریتی ایجادشده که امکان نظارت دقیق‌تری را فراهم می‌کند. اضافه شدن مکالمات گروهی و ارتباطات صوتی ظرفیت جدید دیگری است که تعامل معلم و دانش‌آموز را بهبود می‌دهد. افزوده شدن مرورگر شاد نیز در دسترسی امن دانش آموزان به فضاهای علمی کمک می‌کند. بهبود عملکرد حضوروغیاب دانش آموزان، برگزاری آزمون‌ها با استانداردهای بالاتر نیز از قابلیت‌های جدید شاد است. همچنین مرکز مانیتورینگ شاد در شرکت همراه اول ایجادشده که نظارت لحظه‌ای بر شبکه دارد و سرعت رفع مشکلات را بالا می‌برد.یکی از موضوعاتی که از ابتدای آموزش مجازی در کشور مطرح بوده عدم دسترسی درصد بالایی از دانش‌آموزان به اینترنت و ابزارهای تکنولوژی برای آموزش‌های مجازی است. بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند این ابزار و اینترنت می‌تواند باعث عقب افتادن دانش‌آموزان مناطق محروم و خانواده‌های کم‌برخوردار از تحصیل باشد و در آخر آمار بازماندگان از تحصیل را بالا ببرد. 
   نگران بازماندگی از تحصیل نیستیم
اما امسال مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش‌وپرورش می‌گوید، در زمینه بازماندگی از تحصیل نگرانی نداریم. محمدرضا سیفی خاطرنشان کرده است که بدون شک، ویروس کرونا تأثیر خودش را در مناطق عشایری و لازم التوجه گذاشته است. این دانش آموزان ابزار مناسب برای فعالیت در فضای مجازی نداشتند و حتی برخی دانش آموزان به‌صورت معمول، تلویزیون هم نداشتند.محمدرضا سیفی درباره تهیه تبلت برای دانش آموزان کم برخوردار به توافق با قائم‌مقام وزیر در طرح هدایت اشاره‌کرده که قرار بر این شده اولویت اول با دانش‌آموزان عشایری و دوره ابتدایی باشد: «سامانه‌ای طراحی‌شده که می‌توانند دانش آموزان را شناسایی و رصد کنند. مشخص‌شده است که کدام استان‌ها شرایط ناهنجاری دارند و کدام استان‌ها برخوردار هستند.»معاون وزارت آموزش‌وپرورش هم اعلام کرده صداوسیما، ۱۵ ساعت در شبانه‌روز برای دانش آموزان برنامه آموزشی خواهد داشت. این برنامه‌ها شامل ۸ برنامه درسی دوره ابتدایی و ۱۵ برنامه برای دانش آموزان متوسطه است که دسترسی به اینترنت ندارند و از طریق مدرسه تلویزیونی پخش خواهد شد. احمدی لاشکی-معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش‌وپرورش گفته آموزش در مدارس کم‌جمعیت امسال حضوری خواهد بود و بعد از یک ماه با بهتر شدن وضعیت کرونا، آموزش‌ها ابتدا در مدارس با جمعیت میانه و سپس مدارس با جمعیت زیاد به‌تدریج حضوری خواهند بود.
بازگشایی حضوری مدارس در سه مرحله
مطابق برآوردهایی که از سوی «علیرضا کاظمی» سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در حاشیه آغاز سال جدید تحصیلی در مدرسه «فولادفر» مطرح‌شده، حدود ۳۰ درصد دانش‌آموزان از ظرفیت حضوری استفاده می‌کنند و دانش‌آموزان مناطق عشایری، روستایی، مناطق کم‌جمعیت و کارگاه‌های مهارتی هنرستان‌ها حضوری به مدرسه خواهند رفت.سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرده، با آمادگی مدارس، ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی، حفظ سلامت دانش‌آموزان و تشخیص اولیا و مربیان و منطقه به سمت برگزاری کلاس‌های حضوری، ترکیبی و تدریجی خواهیم رفت و طبق پیش‌بینی‌هایی که از مدت‌ها قبل صورت گرفته از اواخر مهرماه و اوایل آبان‌ماه زمینه حضور تمام دانش‌آموزان در مدارس فراهم خواهد شد.او پیش‌تر نیز عنوان کرده است که هر منطقه باوجود شرایطی که دارد تصمیم به چگونگی بازگشایی مدارس می‌گیرد و به‌عبارت‌دیگر، تصمیم‌گیری پیرامون بازگشایی مدارس به استان‌ها تفویض اختیار و منوط به تأیید ستاد کرونای مناطق شده است. در مدارس کم‌جمعیت که کلاس‌های زیر ۱۵ نفر داریم بازگشایی حضوری به‌صورت حتمی انجام خواهد شد ولی در مدارسی که تعداد دانش آموزان بالاتر از ۴۵۰ نفر است باید با برنامه‌ریزی دقیق، دانش آموزان در کلاس‌های درس حضورداشته باشند تا بتوانیم با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی، با مراقبت از سلامتی دانش آموزان، شاهد حضور آن‌ها در مدارس باشیم. در تکمیل این اظهارات باید خاطرنشان کرد که از مدت‌ها قبل این بحث مطرح بود که بازگشایی حضوری مدارس در سه مرحله است، در گام نخست همه مدارس روستایی وعشایری که جمعیت دانش‌آموزان آن‌ها کمتر از ۱۵ نفر است در نیمه اول مهر بازگشایی می‌شوند، در نیمه دوم مهر مدارس روستایی و عشایری که جمعیت کلاس‌های درس آن‌ها ۳۰ نفره است باز می‌شوند.در گام دوم از ابتدای آبان مدارس شهری که کمتر از ۳۰۰ نفر دانش‌آموز دارند و در گام سوم از نیمه دوم آبان مدارس شهری که بالای ۳۰۰ دانش‌آموز دارند، بازگشایی می‌شوند. عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران با اشاره به آموزش غیرحضوری مدارس در مهرماه و بازگشایی تدریجی از آبان گفته است که مدرسه‌ای نمی‌تواند از آبان آموزش حضوری را آغاز کند مگر با تشکیل کمیته سلامت در مدرسه و اخذ مجوزهای لازم. فراهم کردن زیرساخت‌ها و رعایت استانداردهای فضای ۲/۵ مترمربعی برای هر دانش‌آموز الزامی است.فولادوند در خصوص مدارس غیردولتی نیز تصریح کرده این مدارس تافته جدا بافته نیستند و رعایت قوانین برای تمام مدارس است. به‌هیچ‌وجه هیچ مدرسه‌ای حتی با تراکم کم دانش‌آموز، نمی‌تواند از اول مهر مدرسه را به‌صورت حضوری بازگشایی کند. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.