توهین به رئیس‌جمهور فرانسه، جرم توهین به اسلام، آزادی بیان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 28893
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۷:۳۵ |
واکاوی اسلام‌هراسی در غرب؛

توهین به رئیس‌جمهور فرانسه، جرم توهین به اسلام، آزادی بیان

حدود دو هفته گذشته جهان غرب، بار دیگر شاهد اهانت و جسارت به مقدسات اسلامی بوده است. جمعه 7 شهریور درحالی‌که شیعیان مشغول عزای حسینی بودند، یک گروه راست‌گرای افراطی در شهر مالمو سوئد قرآن را آتش زد. این جسارت و اهانت، باعث خشم مسلمانان و اعتراضات در این شهر شد. چندی نگذشت که نشریه فکاهی شارلی ابدو در روز سه‌شنبه کاریکاتور توهین‌آمیزی را در خصوص پیامبر گرامی اسلام (ص) منتشر کرد.
توهین به رئیس‌جمهور فرانسه، جرم توهین به اسلام، آزادی بیان

معصومه پورصادقی_ دبیر سرویس سیاسی
حدود دو هفته گذشته جهان غرب، بار دیگر شاهد اهانت و جسارت به مقدسات اسلامی بوده است. جمعه ۷ شهریور درحالی‌که شیعیان مشغول عزای حسینی بودند، یک گروه راست‌گرای افراطی در شهر مالمو سوئد قرآن را آتش زد. این جسارت و اهانت، باعث خشم مسلمانان و اعتراضات در این شهر شد. چندی نگذشت که نشریه فکاهی شارلی ابدو در روز سه‌شنبه کاریکاتور توهین‌آمیزی را در خصوص پیامبر گرامی اسلام (ص) منتشر کرد. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که طاقت شنیدن صدای اعتراض و انتقاد مردم فرانسه و جلیقه زردها را نداشته و با سرکوب به استقبال آن‌ها رفته است، انتشار این کاریکاتور موهن را مصداق آزادی بیان و عقاید عنوان کرده است. اما او به مجازات‌های سنگین برای محققانی که درباره هولوکاست تحقیق می‌کنند اشاره‌ای نکرده است.
رهبر معظم انقلاب نیز در واکنش به این تحولات، در پیامی اهانت نشریه فرانسوی به پیامبر اعظم (ص) را محکوم کردند.
 اسلام هراسی سیستماتیک
نوار سریالی اهانت به قرآن و مقدسات اسلامی در جهان غرب هیچ‌گاه قطع نشده، اما به‌صورت موج سینوسی ادامه‌دار بوده است. نوع مواجهه و واکنش مقامات رسمی در این کشورها خود گویای یک کمپین سیستماتیک علیه اسلام بوده است.
جورج بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در سال ۲۰۰۱ با حمله به افغانستان  «مبارزه با تروریسم» را اعلام کرد، اما هدف او و دولتش عمدتا متمرکز بر فعالیت‌ ها و تبلیغات ضداسلامی بود. در همان بحبوحه بود که موج ساخت فیلم‌ها و بازی‌های رایانه‌ای ضد اسلامی نیز شدت و شتاب گرفت. هرچند ۲۰۰۱ نقطه آغاز روند اسلام هراسی در دنیا نبود، اما یکی از نقاط عطف‌ مهمی بود که آثار و عواقب زیادی را به بار آورد. 
آمریکا در ظاهر سیاست مبارزه با تروریسم را بیان کرد، اما در پشت‌صحنه منطقه گسترش و تقویت بیشتر تروریست‌ها و تروریسم را به خود دید. آش به‌قدری شور شد که رگه‌های این تروریسم در کشورهای غربی و خود آمریکا نیز دیده شد.
هراس غرب از رشد اسلام و اسلام‌گرایی
آمریکا از طرفی به دنبال تأمین اهداف راهبردی خود در منطقه بود، اما از سویی دیگر به دنبال تخریب چهره اسلام و ریزش در تعداد پیروان این دین آسمانی بود. اما نکته آنجا بود که جهان غرب در این کارزار دچار اشتباه محاسباتی جدی شد.
اگر هدف هیاهوی غربی تضعیف اسلام بود، در عمل اتفاق دیگری افتاد و جمعیت مسلمانان رو به تزاید بود. طی این سال‌ها میزان رشد جمعیت مسلمانان تقریبا دو برابر نرخ رشد جمعیت مسیحیان بوده است.
به عبارتی، روند رو به رشد جمعیت مسلمانان در جهان تا به حدی است که از سال ۲۰۷۰ به بعد انتظار می‌رود که جمعیت مسلمانان جهان فراتر از جمعیت مسیحیان رود. همین آمار و ارقام به‌روشنی دلیل نگرانی غرب از اسلام و حملات گاه‌وبی گاه به آن را بیان می‌کنند.
 لقب شوالیه ملکه به سلمان رشدی
جالب است که جهان غرب از همه طیف‌ها برای اهانت به اسلام استفاده کرده است تا آن را همه‌گیر کند. سلمان رشدی که خود را در قالب متفکر می‌دید، در سال ۱۹۸۹ اهانت معروف خود به قرآن کریم را انجام داد. اما دولت‌های غربی با بسیج و حمایت همه‌جانبه از سلمان رشدی نتوانستند، حمایت خود از اسلام هراسی را پنهان کنند.این موضوع خشم جهانی مسلمانان را برانگیخت. 
بنیان‌گذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) نیز در واکنش به این اهانت سلمان رشدی، فتوای ارتداد او را صادر کردند. آن موضوع باعث شد که سلمان رشدی که تبعه انگلیس بود، تحت حفاظت پلیس به‌صورت مخفیانه زندگی کند. تعدادی از مسلمانان در راستای اجرای حکم امام خمینی (ره) تلاش کردند و حتی جوانی لبنانی‌الاصل به نام «مصطفی محمودمازح» در این زمینه به شهادت رسید. مترجمان و ناشران کتاب سلمان رشدی هم در کشورهایی مانند ژاپن، نروژ و ترکیه بعدها کشته شدند.
سلمان رشدی در ژوئن سال ۲۰۰۷، از الیزابت دوم، ملکه پادشاهی متحده به‌پاس خدماتش، لقب شوالیه دریافت کرد.
 تصویر موهن مجله تایم آمریکا
مجله آمریکایی تایم نیز در سال ۲۰۰۱، پیش از حادثه ۱۱ سپتامبر، تصویری موهن درباره پیامبر گرامی اسلام منتشر کرد. این اقدام نشان می‌داد، که حادثه ۱۱ سپتامبر، به‌دوراز اینکه واقعی یا ساختگی باشد، به بهانه‌ای برای تشدید اسلام هراسی استفاده شد.
  کاریکاتورهای اهانت‌آمیز روزنامه دانمارکی
چند سال گذشت و در سپتامبر ۲۰۰۵ روزنامه دانمارکی یولاندز پستن ۱۲ کاریکاتور موهن در خصوص پیامبر گرامی اسلام (ص) منتشر کرد. این اقدام صدای خشم مسلمانان در سراسر جهان را درآورد و به تنش‌های بین‌المللی دامن زد. این اقدام حتی باعث شد که در برخی کشورها سفارتخانه‌هایی به آتش کشیده شود و حدود ۱۰۰ نفر هم جان باختند.
 فیلم فتنه سیاستمدار هلندی
«گیرت ویلدرز» سیاستمدار هلندی در سال ۲۰۰۸ با انتشار فیلمی تحت عنوان «فتنه» به قرآن کریم اهانت کرد. این موضوع بازتاب جهانی در پی داشت.
در همان سال، سایت ویکی پدیا تصویر پیام گرامی اسلام (ص) که انتشار آن باعث اعتراض و تظاهرات مسلمانان شده بود را از روی خروجی خود حذف نکرد. 
تری جونز، کشیش آمریکایی در دوازدهمین سالگرد ۱۱ سپتامبر طرحی را برای سوزاندن ۲۹۹۸ جلد قرآن کریم ارائه کرد. این درخواست جونز با محکومیت کشورهای اسلامی مواجه شد. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا و دیوید پترائوس، فرمانده وقت نیروهای ائتلاف آمریکایی در افغانستان هشدارها علیه جونز را محکوم کردند.
در اواخر سال ۲۰۱۲ یک کلیسای مصری، جونز را به جرم تولید یک فیلم موهن ضداسلامی به مرگ محکوم کرد.
 استاندارد دوگانه فرانسه در قبال شارلی ابدو
مجله شارلی ابدو در اصل همان مجله قدیمی «هاراگیری» است که بعدها تغییر نام داد. این مجله به‌خاطر اهانت به ارزش‌های ملی فرانسه در سال ۱۹۶۱  به مدت کوتاه و در ۱۹۶۶ برای ۶ ماه بسته شد. این مجله در سال ۱۹۷۰ و این بار پس از مرگ ژنرال شارل دو گل، رئیس‌جمهور اسبق فرانسه به‌خاطر توهین به شخص وی، به دستور وزیر کشور فرانسه تعطیل شد.
این نشریه فکاهی چندین بار علیه مقدسات اسلامی و پیامبر گرامی اسلامی کاریکاتور منتشر کرده است. به‌ویژه یک‌بار در سال ۲۰۱۵ و این بار در سال ۲۰۲۰. 
جالب است که حکومت فرانسه اهانت به شخص رئیس‌جمهور را جرم و مستوجب بسته شدن می‌داند، اما اهانت به میلیون‌ها فرانسوی مسلمان و میلیاردها مسلمان جهان را آزادی بیان عنوان می‌کند.

نویسنده : معصومه پورصادقی - دبیر سرویس سیاسی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.