توسعه گردشگری با طرح «سرای امید، ایران» - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 76754
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۶:۴۳ |
رئیس مرکز گردشگری سازمان دانشجویی ایران مطرح کرد:

توسعه گردشگری با طرح «سرای امید، ایران»

به تازگی نخستین دوره طرح ملی «سرای امید، ایران» در استان کرمان برگزار شد. این طرح سرآغاز فصلی نو در صنعت گردشگری کشور است که پیش از این دستخوش حوادث غیرمنتظره طبیعی و غیر طبیعی شده بود. پیش‌تر موانع اشتغالزایی و توسعه پایدار با توجه به افزایش نرخ تورم و نرخ زمین برای احداث تأسیسات و توسعه فضاهای گردشگری بزرگترین چالش موجود یاد می‌شد اما آگاهان براین باورند که عدم شناخت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های‌ دیدنی حال حاضر کشور، صنعت گردشگری را به چالش‌های موجود  کشانده است.
توسعه گردشگری با طرح «سرای امید، ایران»
گروه اقتصادی 
به تازگی نخستین دوره طرح ملی «سرای امید، ایران» در استان کرمان برگزار شد. این طرح سرآغاز فصلی نو در صنعت گردشگری کشور است که پیش از این دستخوش حوادث غیرمنتظره طبیعی و غیر طبیعی شده بود. پیش‌تر موانع اشتغالزایی و توسعه پایدار با توجه به افزایش نرخ تورم و نرخ زمین برای احداث تأسیسات و توسعه فضاهای گردشگری بزرگترین چالش موجود یاد می‌شد اما آگاهان براین باورند که عدم شناخت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های‌ دیدنی حال حاضر کشور، صنعت گردشگری را به چالش‌های موجود  کشانده است. مورخ ۱۹ آبان ماه در آیین افتتاحیه نخستین دوره طرح ملی سرای امید، ایران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، بر ضرورت شناخت امکان تاریخی و فرهنگی کشور تأکید و مقرر شد تا کلیه دانشجویان با برگزاری اردوهای فرهنگی از مقاومت و روشنگری شهدای مقاومت آگاه شوند و گردشگری کشور را نیز رونق ببخشند. 
رئیس جهاددانشگاهی استان کرمان شناساندن جاذبه‌های گردشگری مقاومت استان کرمان و تبیین مبانی فرهنگی مقاومت و انقلاب اسلامی به جامعه دانشجویی را کمک به ترویج مکتب حاج قاسم در راستای معرفی شیوه زندگی، مسلک و بیان اندیشه‌های شهید سلیمانی در میان جامعه هدف دانست و این طرح را گامی مؤثر در راستای کمک به محور فرهنگی و توسعه اقتصاد گردشگری معرفی کرد. 
در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با رحیم یعقوب زاده، رئیس مرکز گردشگری سازمان دانشجویی ایران پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.
 آقای یعقوب زاده در ابتدای گفت‌وگو به وضعیت حال‌ حاضر صنعت گردشگری بپردازیم. به طورکل‌ این صنعت را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 
پس از کرونا انتظار داشتیم تا‌ صنعت گردشگری بیش‌ازپیش‌ بهبود پیدا کند که متأسفانه این انتظار عملی نشد. از طرفی دیگر‌ به‌موجب ناآرامی‌های اخیر‌ و هجمه‌های رسانه‌ای دشمنان علیه کشور، گردشگری دچار مشکل شد. توأم با حوزه گردشگری در بخش فرهنگی نیز آسیب دیدیم. بدیهی است که با شکل‌گیری‌ هجمه‌های رسانه‌ای و برخی ناآرامی‌ها نمی‌توان فعالیت بخش‌های مختلف کشور را لغو کرد. نکته قابل‌توجه در پیش داشتن جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است که اگر این ناآرامی‌ها اتفاق نمی‌افتاد، می‌توانستیم در حد اندک تا متوسط گردشگر داشته باشیم چراکه ایران در همسایگی قطر قرار دارد. متأسفانه این فرصت ازدست‌داده شد هرچند که این فرصت‌سوزی را بیش از ناآرامی‌ها درگرو ضعف ساختارها و برنامه‌ریزی‌ها دانست. به طورحتم ترمیم گردشگری و اخذ فرصت‌ها امری زمان‌بر خواهد بود و باتوجه به شرایط حال حاضر به‌یک‌باره اتفاق نخواهد افتاد. 
 نخستین دوره تورهای دانشجویی امید و مقاومت (تداوم) در قالب طرح هماهنگ «سرای امید، ایران» توسط مرکز گردشگری علمی فرهنگی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزارشده است. به‌عنوان رئیس مرکز گردشگری سازمان دانشجویی ایران این طرح را چطور‌ می‌بینید؟ 
همان‌طور که در پرسش شما اشاره شد،  دوره تورهای دانشجویی امید و مقاومت (تداوم) در قالب طرح هماهنگ «سرای امید، ایران» از سوی مرکز گردشگری علمی فرهنگی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه با حضور جمعی از مسئولین کشوری و استانی، آقای محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، آقای علی بیگ زاده معاون استاندار کرمان، آقای رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویی جهاددانشگاهی و سردار محمدرضا حسنی سعدی، مدیر گلزار بین‌المللی شهدای کرمان به همت جهاددانشگاهی استان کرمان در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر برگزار شد. به طورکل‌ هر مجموعه و هر فرد فعال در حوزه گردشگری می‌بایست تلاش کند تا‌ ایده‌های‌ نو مطرح شود و از ظرفیت‌ها به‌درستی استفاده شود. روشن است که امروز با رویه‌های سنتی دیگر اهداف محقق نمی‌گردد و به پیشرفت نخواهیم رسید. بنا به شرایط مختلف می‌بایست ایده‌های نوین را مطرح کنیم و متوقف نشویم. طرح «سرای امید، ایران» بر این اساس مطرح‌شده است. یکی از بزرگ‌ترین اهداف این طرح ترویج گردشگری مقاومت در کشور است. با توجه به سابقه ۸ سال جنگ تحمیلی در کشور و دفاع از حرم و امنیت طی سال‌های اخیر لازم دانستیم زمینه هدایت و تشخیص مسیر برای نسل جوان و نوجوان کشور را رقم بزنیم. 
 لازمه تحقق اهداف از منظر شما‌ چیست؟ چطور‌ می‌توان با‌ بهره‌گیری‌ از الگوی مقاومت به نسل جوان آگاهی بخشید؟ 
لازمه تحقق اهداف، شناخت دقیق آن‌هاست. متأسفانه طی سال‌های اخیر با  تبیین نامناسب یا تکرار فراوان موجبات دل‌زدگی را فراهم کرده‌ایم و نتوانستیم مسیر را به‌درستی برای نسل جدید فراهم کنیم. گاه قالب‌های تبیین اهداف ما بسیار خشک بوده و جذابیتی برای جوانان نداشته است. طرح «سرای امید، ایران» امروز با بهره‌گیری اهداف درصدد توسعه و رونق گردشگری با محور‌مقاومت است. بدین معنا که بسیاری از دانشجویان در قالب اردو از نزدیک با موزه‌های دفاع مقدس در شهرهای مختلف آشنا خواهند شد یا به بازدید از مزار شهدا خواهند رفت. افزون براین بازدیدها، نشست‌هایی با‌ محوریت جوان‌پسند نیز برگزارخواهد شد. یکی دیگر از اهداف این طرح توسعه گردشگری، تکریم از خانواده شهدای گرانقدر کشور با حضور جوانان است. این اردوها علی‌رغم بازدید از محورهای مقاومت، موزه‌های دفاع مقدس و مزار شهدا، بازدید از سایر مکان‌های گردشگری را نیز در برخواهد گرفت. ببینید هنگامی‌که شکل گردشگری به وجود بیاید و چندین مقصد در نظر گرفته شود، جوانان کشور نیز علاقه‌مند خواهند شد. هدف از این طرح بازدید دانشجویان از جاذبه‌های گردشگری شهرهای مقصد به‌صورت ۲ الی ۳ روزه است. 
 درخصوص افتتاحیه این طرح توضیح بیشتری ارائه می‌دهید؟ 
بله، افتتاحیه این طرح در‌ کرمان برگزار شد. بازدید از مزار سردار سلیمانی یکی‌ از محورهای اصلی این تور  بود. شهید سلیمانی یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار در حوزه مقاومت بود و به همین خاطر در نخستین دوره تور دانشجویی به بازدید از مزار ایشان بپرداختیم. سردار سلیمانی یکی‌از شخصیت‌های اصلی مقاومت بود و به همین خاطر‌نخستین مکان بازدید، مزار شهید سلیمانی درنظر گرفته شد. در روزهای دیگر‌ دانشجویان به بازدید از سایر مکان‌ها پرداختند و به‌هیچ‌عنوان خسته و دلزده نشدند. 
 مهم‌ترین برنامه‌های طرح سرای امید، ایران چیست؟ 
جاذبه گردشگری چند مقصدی از مهم‌ترین برنامه‌های طرح «سرای امید، ایران» است. به طورمثال در دوره اول به کرمان سفر کردیم و دوره بعد شهر دیگری را‌ در نظر‌خواهیم گرفت. در جریان این بازدید‌ها یکی از‌ مکان‌ها بازدید از مزار شهدا است. هدفمان این است که بازدید گردشگری برای دانشجویان دل‌انگیز‌ و جالب‌توجه باشد. خوشبختانه در‌جریان نخستین سفر استقبال فراوانی نسبت به این طرح از سوی‌ دانشجویان شد. 
 ثبت‌نام و حضور‌در این دوره‌ها چگونه است؟ متقاضیان از چه طریق‌ در جریان برگزاری این تورها قرار خواهند گرفت؟ 
در نخستین دوره برگزاری دانشجویان ۶ استان کشور‌ اعم از تهران، یزد، فارس، هرمزگان و خراسان جنوبی حضور داشتند. در دوره‌های آتی از سایر استان‌ها‌ نیز‌ دانشجو خواهیم داشت. به امید خدا، هرماه این دوره‌های گردشگری برگزار خواهد شد. به سبب آنکه این اقدام به همت مرکز‌ گردشگری علمی فرهنگی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزارشده و در تمامی استان‌ها نیز شعب این مرکز‌وجود دارد، از طریق شعب سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی اعلام خواهیم کرد تا دانشجویان متقاضی ثبت‌نام کنند. لازمه ثبت‌نام تنها دانشجو بودن فرد است و هیچ مورد دیگری درنظر گرفته نمی‌شود. 
 آقای یعقوب زاده در‌ پایان این گفت‌وگو بگویید که مهم‌ترین مزایای طرح گردشگری «سرای امید، ایران» را چه چیزی می‌دانید؟ 
توسعه گردشگری، آشنایی با میراث فرهنگی و تمدنی کشور، آگاهی از شخصیت‌های دفاع مقدس و ایجاد ارتباط صمیمی میان طیف‌های دانشجویی از مهم‌ترین مزایای طرح گردشگری «سرای امید، ایران» می‌باشد. 
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.