تورم دوباره ورم کرد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 14563
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۰:۱۳ |
در گفت‌وگو با کارشناسان تورم 40 درصدی آذرماه بررسی شد؛

تورم دوباره ورم کرد

طبق گزارش مرکز آمار ايران، نرخ تورم سالانه آذرماه 98 براي خانوار به 40 درصد رسيده که نسبت به ماه قبل، 1/1 درصد کاهش را نشان مي‌دهد
تورم دوباره ورم کرد

|سارا عسگري|
طبق گزارش مرکز آمار ايران، نرخ تورم سالانه آذرماه ۹۸ براي خانوار به ۴۰ درصد رسيده که نسبت به ماه قبل، ۱/۱ درصد کاهش را نشان مي‌دهد، اما باز هم ۴۰ درصد است. تنها راه مقابله با تورم ابتدا رشد توليد کالاها با افزايش قدرت خريد مردم و کاهش نقدينگي است. شرايط فعلي در حالي است که دولت با شعار کاهش تورم تک‌رقمي به ميدان آمد اما به‌طور کامل عمل نکرده است. حتي روحاني در جلسه هيئت دولت در تاريخ يکم آبان‌ماه ۹۸ اعلام کرده بود نرخ تورم در حال کاهش است و اين روند تا پايان سال هم ادامه دارد. البته کشور درگذشته نيز با تورم بالاي ۴۰ درصد روبه‌رو بوده که رئيس‌جمهور وقت (مرحوم هاشمي رفسنجاني) در آن زمان گفته بود مردم بايد تحمل کنند. اما چرا هميشه مردم فقط بايد تحمل کنند و مسئولان با بي‌تدبيري بر اين مشکلات بيفزايند؟ اما اين تورم اعلام‌شده نه‌تنها رو به کاهش نيست، بلکه تمايل به افزايش نيز دارد در واقع مي‌توان گفت اقتصاد ما متورم نيست، بلکه ديگر در حال انفجار است. اقتصادي که کاملا بيمار و نياز به طبيبي توانمند دارد تا بتواند اين تن خسته را التيام بخشد اما کار به جايي رسيده که تنها مي‌توان گفت اميد است ماشه تورم بيشتر از اين کشيده نشود و شاهد انفجار آن نباشيم.«رسالت» با کارشناسان حوزه اقتصادي براي بررسي اين موضوع گفت‌وگو مي‌کند.
*علت صحبت‌هاي رئيس‌جمهور استفاده از مشاوران اقتصادي محدود است
علي سعدوندي، کارشناس مسائل اقتصادي دراين‌باره به «رسالت» مي‌گويد: «اکنون تورم در کلانشهرها بيش  از ۴۰ درصد احساس مي‌شود و در پنج سال گذشته موج ايجاد نقدينگي در کشور کاشته شد و اکنون نيز بايد نتيجه آن را درو کرد. اما اين در حالي است که در انتهاي اين موج تورمي هستيم و نقدينگي در حال رشد است. اين مسائل باعث مي‌شود روند سال‌هاي گذشته نيز ادامه داشته باشد. علت صحبت‌هاي رئيس‌جمهور اين است که از مشاوران محدود استفاده مي‌کند و همين باعث غيرواقعي شدن صحبت‌هايش مي‌شود.» 
وي افزود: «هرچند که نرخ تورم در ماه گذشته کمي کاهش داشته اما به اين معنا نيست که قيمت‌ها افزايش نخواهد يافت. بايد به اين مسئله تأکيد کرد که با افزايش قيمت بنزين، تورم افزايش پيدا نکرد و روند سابق را ادامه داد، پس باسياست گذاري‌هاي متفاوت ، بهتر مي‌توان تورم را کنترل کرد.»
اين کارشناس اقتصادي ادامه داد: «تثبيت سياست‌هاي قيمتي منجر به افزايش نرخ تورم شده است و در مقابل، سياست‌هاي آزادسازي قيمت‌ها، به کاهش يا تثبيت نرخ تورم منجر مي‌شود. اين واقعيتي است که علم اقتصاد نوين هم بر آن تأکيد دارد و اين انديشه‌ها باعث شده در ۱۸۰ کشور جهان تورم کنترل‌شده باشد. اما در کشور ما يک تخيلات و توهماتي بين مسئولان، مردم و کارشناسان وجود دارد که طي ۵۰ سال گذشته به اين تصورات عمل نشده و ما جزء معدود کشورهايي هستيم که نرخ تورم بالايي داريم.» 
*کشورهاي ديگر هم تحريم هستند 
وي بيان کرد: «کشورهاي ديگري هم تحريم هستند اما نرخ تورمشان را کنترل کرده‌اند و اين نرخ به‌صورت چشمگيري در حال کاهش است. به‌طور مثال کشور روسيه باوجوداينکه تحريم بودند نرخ تورمشان به ۴/۲ درصد رسيده است و جزء معدود کشورهايي است که در زمان تحريم، قيمت ارز خود را شناور کرد. بنابراين نمونه‌هاي جهاني نشان‌دهنده‌ اين است که تصورات مسئولان دولتي درست نيست.»
سعدوندي در پايان اظهار داشت: «تمام کشور و حاميان و مخالفان دولت همگي براي دستاورد تورم توهمي دولت ارزش قائل بودند اما ديده شد که وضعيت بدتر مي‌شود زيرا از علم روز بي‌بهره بودند و تا زماني که اين تفکرات تغيير نکند اوضاع ادامه دارد.»
*منتظر تورم تک‌رقمي نباشيم 
جمشيد عدالتيان، عضو اتاق بازرگاني ايران نيز در مورد علت افزايش نرخ تورم به «رسالت» گفت: «همان‌طور که پيش‌بيني مي‌شد افزايش قيمت بنزين يکي از دلايل افزايش قيمت کالاهاست و پس‌ازآن نرخ تورم هم ۳ يا ۴ درصد افزايش پيدا کرد اما به‌طور منطقي پس‌ازاين نرخ تورم بايد کنترل شود تا سنگيني آن باعث فشار بر مردم نشود. دولت در سال آينده حقوق کارگران را تنها ۳۵ درصد و کارمندان را ۱۵ درصد افزايش  خواهد داد و اين متناسب با نرخ تورم نيست.»
وي اظهار داشت: «قيمت ارز ثبات نسبي پيدا کرد و به همين دليل تورم هم ثابت شد، اما با افزايش قيمت بنزين اين ثبات از پايداري خارج شد. با کسري بودجه‌اي که دولت در سال آينده با آن مواجه است در حال حاضر بايد اميدوار باشيم که نرخ تورم به ۳۰ يا ۲۰ درصد برسد و نمي‌توان انتظار تورم تک‌رقمي را داشت.»

نویسنده : سارا عسگري‌‌ |
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.