توجه به دیپلماسی فرهنگی بسیاری از نیازهای کشور را مرتفع خواهد کرد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 89197
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۳۲ |
غلامرضا منتظری،عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

توجه به دیپلماسی فرهنگی بسیاری از نیازهای کشور را مرتفع خواهد کرد

به تازگی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از ارائه لایحه موافقت‌نامه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و پرتغال در حوزه‌های زبان، آموزش، فرهنگ، ورزش، جوانان، گردشگری و رسانه‌های جمعی به مجلس شورای اسلامی خبر داد.
توجه به دیپلماسی فرهنگی بسیاری از نیازهای کشور را مرتفع خواهد کرد

به تازگی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از ارائه لایحه موافقت‌نامه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و پرتغال در حوزه‌های زبان، آموزش، فرهنگ، ورزش، جوانان، گردشگری و رسانه‌های جمعی به مجلس شورای اسلامی خبر داد و دراین‌باره عنوان کرد: این موافقت‌نامه اولین بار در نوع خود است که میان جمهوری اسلامی ایران و یک کشور اروپای غربی امضاشده و می‌تواند به عنوان سند پایه در تنظیم مناسبات کشورمان با سایر کشورهای اروپایی مورداستفاده قرار بگیرد.

سیدمحمد حسینی درباره اهمیت این لایحه اظهار داشت: نظر به تمایل ایران و پرتغال تقویت روابط از طریق ارتقاء و گسترش همکاری در حوزه‌های زبان، آموزش، فرهنگ، ورزش، جوانان، گردشگری و رسانه‌های جمعی و انجام اقدامات مشترک برای مبارزه با تجارت آثار هنری، اسناد و سایر اشیای دارای ارزش تاریخی و باستانی است. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور همچنین گفت: در چارچوب اجرای این موافقت‌نامه طرفین، همکاری‌ دوجانبه در حوزه‌های زبان، آموزش، فرهنگ، ورزش، جوانان، گردشگری و رسانه‌های جمعی را ترغیب نموده و گسترش خواهند داد همچنین در حد امکانات خود، مطالعه و ترویج زبان و فرهنگ طرف دیگر به ویژه مطالعات ایرانی و فرهنگ زبان پرتغالی را در کشور متبوع خود تشویق خواهند کرد.

طرفین همچنین بسترهای شبکه جهانی رایانه‌ای را برای آموزش و یادگیری زبان و اشاعه فرهنگ‌های یکدیگر مهیا خواهند ساخت. افزون براین هر کدام از طرفین مطابق قوانین کشور خود اقدامات لازم را برای تسهیل ورود و اقامت اتباع کشور دیگر در کشور خود انجام خواهند داد. همچنین واردات و صادرات مجدد مواد و تجهیزات برای اهداف غیرتجاری جهت فعالیت‌های فرهنگی و علمی پیش‌بینی‌شده در این موافقت‌نامه را تسهیل خواهند کرد. «رسالت» در بررسی اهمیت توسعه دیپلماسی فرهنگی و ضرورت اتخاذ اقداماتی از این دست به گفت‌وگو با غلامرضا منتظری، نماینده مردم گرگان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پرداخت. 

غلامرضا منتظری، نماینده مردم گرگان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تشریح موافقت‌نامه همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و پرتغال که نخستین توافقنامه با اروپای غربی می‌باشد با اشاره به نقش این سند پایه در تنظیم مناسبات کشور با سایر کشورهای اروپایی و گسترش دیپلماسی فرهنگی به خبرنگار «رسالت» بیان کرد: اصل ارتباط با کشورها، حفظ حکمت و عزت می‌باشد و این امری اساسی است. آنچه که در توسعه ارتباطات مغفول مانده، توجه به ظرفیت‌های موجود دیپلماسی فرهنگی است. دیپلماسی فرهنگی اگر به درستی توسعه پیدا کند و نهادینه شود، بسیاری از گره‌های حوزه اقتصادی و سیاسی را خواهد گشود. وی افزود: ضرورت دارد تا تنظیم روابط، باب بخش فرهنگی را ایجاد کنیم و نسبت به این حوزه، توجه جدی داشته باشیم. توجه داشته باشیم که ایران اسلامی دارای پشتوانه و پیشینه قوی فرهنگی می‌باشد و به همین سبب می‌توانیم بر تحولات فرهنگی جهان اثرگذار باشیم. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چنانچه در دیپلماسی فرهنگی با جدیت وارد شویم، با هزینه کمتر، بسیاری از نیازهای اساسی کشور را مرتفع خواهیم کرد چراکه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی دارای حساسیت‌های ویژه می‌باشد اما باب فرهنگی دارای انعطاف‌پذیری می‌باشد و به همین سبب توافق از سهولت بیشتری همراه خواهد بود. 

نماینده مردم گرگان همچنین خاطرنشان کرد: ضرورت دارد تا در توسعه دیپلماسی فرهنگی با کشورهای همسایه و دوست بیش از پیش توجه کنیم و از این حوزه غافل نباشیم. 

وی در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: توجه به حوزه فرهنگی مزایای بسیاری خواهد داشت به ویژه برای ایران اسلامی که خود از این مزیت برخوردار است و پیشینه غنی فرهنگی دارد. اکنون بسیاری از کشورها با هزار تلاش‌ می‌کوشند تا پیشینه فرهنگی برای خود رقم بزنند و تمدنی را با نام خود ثبت کنند. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در حوزه تمدن و سابقه فرهنگی غنی است و نیازی به کوشش برای رقم خوردن سابقه فرهنگی ندارد. تنها نیاز است که به ظرفیت موجود خود توجه کنیم و اهمیت ویژه‌ای برای بخش فرهنگی و توسعه دیپلماسی فرهنگی قائل شویم.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.