توافق نسیه ! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 42435
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۶:۰۳ |
کاخ سفید تحریم‌ها را کامل لغو نمی‌کند

توافق نسیه !

مقامات آمریکایی صراحتا اعلام کرده‌اند که قصد ندارند تمامی تحریم‌های مغایر با برجام را رفع کنند! فراتر از آن، برخی مقامات آمریکایی مانند جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرده‌اند که بازگشت کلی این کشور به توافق هسته‌ای معلول بازگشت تهران به تعهدات برجامی خود خواهد بود! حال بر همگان مسجل است که چیزی به نام رفع کامل تحریم‌ها یا حتی بازگشت به سال 2015 ( زمان امضای توافق اولیه برجام) میان طرفین وجود نخواهد داشت. 
توافق نسیه !

گروه  بین‌الملل  
مقامات آمریکایی صراحتا اعلام کرده‌اند که قصد ندارند تمامی تحریم‌های مغایر با برجام را رفع کنند! فراتر از آن، برخی مقامات آمریکایی مانند جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرده‌اند که بازگشت کلی این کشور به توافق هسته‌ای معلول بازگشت تهران به تعهدات برجامی خود خواهد بود! حال بر همگان مسجل است که چیزی به نام رفع کامل تحریم‌ها یا حتی بازگشت به سال ۲۰۱۵ ( زمان امضای توافق اولیه برجام) میان طرفین وجود نخواهد داشت. 
رسانه‌های غربی نیز در گزارش‌های خود در خصوص آنچه در وین و مذاکرات برجامی می‌گذرد، مشغول عادی‌سازی ناتوانی خودخواسته غرب در رفع تحریم‌های ایران هستند. به‌عنوان مثال رادیو فرانسه در تازه‌ترین گزارش خود تأکید کرده است که هیئت‌های نمایندگی ایران و آمریکا که از طریق مذاکره‌کنندگان اروپایی در دیدارهای وین با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند، در بازگشت به کشور خود «پیشرفت‌های» به دست آمده و قابلیت‌های مورد انتظار را بررسی و ارزیابی می‌کنند تا هفتۀ آینده دور تازۀ چانه‌زنی‌ها را از سر گیرند. یک منبع آمریکایی فاش کرد که این کشور با ارائۀ «نمونه‌های» فراوان، هیئت ایرانی را از تحریم‌های قابل لغو آگاه ساخته است. در همین حال، مقامات ایران اینک به‌خوبی می‌دانند که ازنظر واشنگتن چه مجازات‌هایی در حال حاضر لغوشدنی نیست.
 تقسیم‌بندی سخاوتمندانه تحریم‌های ضد ایرانی
یکی از تاکتیک‌هایی که غرب جهت پیچیده سازی مذاکرات در پیش گرفته است، به تقسیم‌بندی و تفکیک تحریم‌های مغایر با برجام بازمی‌گردد.واشنگتن در این خصوص، تحریم‌های   جاری علیه ایران را به سه دسته تقسیم کرده‌است. نخست «تحریم‌هایی  که برای بازگشت آمریکا به برجام باید برداشته شود». به گفتۀ یک منبع آمریکایی، مذاکره‌کنندگان این کشور در وین دراین‌باره «نمونه‌های بسیاری» به هیئت ایرانی ارائه کرده‌اند به‌نحوی که  آنان «می‌توانند در این زمینه دید روشنی داشته باشند». به گفتۀ همین مقام، این کشور درزمینۀ «تحریم‌هایی که [آمریکا] لغو نخواهد کرد» نیز آگاهی‌ها و نمونه‌های لازم به‌طرف ایرانی ارائه شده است. به گفتۀ همین مقام مسئول، دستۀ سوم مجازات‌ها شامل «موارد دشواری» است که دولت پیشین آمریکا بدون ارتباط مستقیم با پروندۀ اتمی علیه ایران وضع کرده و هدف یگانه از برقراری آن‌ها جلوگیری از بازگشت این کشور به توافق اتمی با تهران بوده است.
 ترامپ برچسب‌ها را عوض کرده است نه ما!
دموکرات‌ها در توجیه دسته سوم تحریم‌ها( تحریم‌هایی که لغو آن‌ها دشوار به نظر می‌رسد)، معتقد است که ترامپ رئیس‌جمهور قبلی آمریکا با تغییر برچسب تحریم‌ها، قدرت مانور دولت جدید بایدن را جهت رفع آن‌ها از بین برده است! وال‌استریت ژورنال چهارشنبه‌شب به آمادگی دولت آمریکا برای لغو مجازات‌هایی که به اتهام مباشرت در اقدامات تروریستی علیه بخش‌های مالی و نفتی برقرار شده اشاره کرده بود. این مقام آمریکایی حاضر به تایید این خبر نشد.با همه این اوصاف، اصل ماجرا چیز دیگری است! 
دموکرات‌ها به اعضای ۱+۴ در وین اعلام کرده‌اند که رئیس‌جمهور سابق آمریکا تحریم بانک مرکزی و حتی برخی تحریم‌های نفتی ایران  را در ذیل عنوان «مبارزه با تروریسم »وضع کرده و تا زمانی که دوسوم نمایندگان کنگره اجازه ندهند، امکان تعلیق آن‌ها وجود ندارد. این در حالی است که  جوبایدن می‌تواند با استناد به «اختیارات ویژه رئیس‌جمهور»و همچنین« برخورداری از اکثریت نسبی در هر دو مجلس نمایندگان و سنا» ، چنین مانعی را بردارد. بااین‌حال دموکرات‌ها اساسا قصد ندارند بابت این مسئله، در مقابل کنگره بایستند! به عبارت بهتر، بایدن صراحتا «اصالت حقوقی برجا» را رها کرده و عملا تأکید کرده است که به «توافق قابل دفاع در کنگره» می‌اندیشد!  مذاکره‌کنندگان آمریکایی اعلام کرده‌اند که فعلا در قبال برخی تحریم‌ها،  فضایی برای اقناع کنگره در این خصوص وجود ندارد و بایدن نیز اگر از حق وتوی خود علیه کنگره در این نقطه استفاده کند، حتی از سوی برخی دموکرات‌ها و هم‌حزبی‌های خود نیز مورد سرزنش قرار خواهد گرفت! جای بسی تأمل دارد که دولت جدید آمریکا پس از امتحان کردن تاکتیک‌هایی مانند «بازگشت پوچ به برجام» و « بازگشت بدون پیش‌شرط به توافق هسته‌ای » ، اکنون به تاکتیک «بازگشت بدون هزینه به برجام» می‌اندیشیدند! 
بی‌دلیل نیست که رابرت مالی نماینده آمریکا در مذاکرات ،  بارها پیشنهاد طرح «گام‌به‌گام» را  به تروئیکای اروپایی داده است .آخرین اخبار نشان می‌دهد که طرف آمریکایی هنوز بر سر این موضوع اصرار دارد و تروئیکای اروپایی نیز علی‌رغم پذیرش ظاهری استدلال‌های ایران ، بر رفع گام‌به‌گام تحریم‌ها تأکید دارند.
 اعتراف رسانه‌های غربی
خبرگزاری فرانسه در قسمتی از گزارش اخیر خود در خصوص آنچه پشت میز مذاکرات ایران و اعضای ۱+۴ در وین می‌گذرد، می‌گوید:
«هرچند مقامات واشنگتن و تهران می‌گویند که در گفت وگوهای وین به «پیشرفت‌هایی» دست یافته‌اند، اما تأکید می‌کنند که آنچه حاصل شده، «ناپایدار» است و هنوز «اختلافات بسیاری» بر سر راه توافق وجود دارد.دشواری دست یافتن به سازش در این زمینه هرچند به ماهیت پیچیدۀ اختلافات بستگی دارد، اما بیش از آن به ملاحظات سیاست داخلی وابسته است.«واقعیت امر این است که دولت بایدن، بیش از آنکه بر روی متن برجام یا حتی متن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد متمرکز باشد، بر روی فضای کنگره و انتقادات جمهوری‌خواهان و حتی برخی دموکرات‌های مخالف احیای برجام متمرکز است. همین رویکرد سبب شده است تا مقامات آمریکایی چیزی به نام «بازگشت واقعی به برجام» و « رفع همه تحریم‌های مغایر با توافق هسته‌ای “»را منتفی بدانند! تاکتیک «تقسیم‌بندی تحریم‌های ضد ایرانی و تعیین تکلیف مبهم هر دسته از این تحریم‌ها، ریشه در نوع نگاه واقعی غرب نسبت به توافق هسته‌ای دارد! همگان به خاطر دارند که حتی در سال ۲۰۱۵ میلادی و زمانی که توافق هسته‌ای میان ایران و اعضای ۱+۵ منعقد شد، مقامات آمریکایی و اروپایی بارها رسما ماده ۲۹ و دیگر مفاد برجام را نقض کرده و مانع از عادی‌سازی روابط تجاری کشورهای مختلف دنیا با ایران شدند! اکنون نیز دقیقا همان نگاه بر دولت بایدن حاکم است.بی‌دلیل نیست که روزنامه وال‌استریت ژورنال دریکی از گزارش‌های جنجالی خود اعلام کرده است که آمریکا تنها برای برداشتن نیمی از تحریم‌ها( تحریم‌هایی که باید همه آن‌ها را لغو کند) آمادگی دارد و رفع بقیه تحریم‌ها ناممکن یا دشوار است!

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.