توافق ایران و عربستان سر آغازی برای مناسبات منطقه‌ای است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 82984
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۶:۲۶ |
حسن لاسجردی کارشناس مسائل منطقه:

توافق ایران و عربستان سر آغازی برای مناسبات منطقه‌ای است

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح تأثیر توافق ایران و عربستان بر مناسبات منطقه‌ای پرداخت و دراین‌باره اظهار‌ کرد: به سبب آنکه ایران و عربستان دوپایه مهم و تأثیرگذار در منطقه هستند، توافقشان نیز بسیار اثرگذار خواهد بود. این توافق از منظر بازیگری و نقش‌آفرینی در منطقه بسیار حائز اهمیت است.
توافق ایران و عربستان سر آغازی برای مناسبات منطقه‌ای است

گروه سیاسی
حسن لاسجردی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح تأثیر توافق ایران و عربستان بر مناسبات منطقه‌ای پرداخت و دراین‌باره اظهار‌ کرد: به سبب آنکه ایران و عربستان دوپایه مهم و تأثیرگذار در منطقه هستند، توافقشان نیز بسیار اثرگذار خواهد بود. این توافق از منظر بازیگری و نقش‌آفرینی در منطقه بسیار حائز اهمیت است. از طرفی دیگر نوع نگاهی که کشورهای عربی و غیرعربی به تحولات ایران و عربستان دارند نیز دارای اهمیت ویژه است. وی افزود: بسیاری از تحولات منطقه تابع بازیگری و نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران و عربستان می‌باشند. به‌طور مثال در حوزه مربوط به کشورهای عربی همچون اختلافات و سوابق تاریخی، اقتصادی و گردشگری همواره ایران نقش اثرگذار داشته است. بنابراین اگر روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان بهبود بخشیده شود، نوع رفتارها، رویکرد و میزان تبادلات نیز تغییر پیدا خواهد کرد و شکل دیگری به خود خواهد گرفت. لاسجردی تصریح کرد: هم‌زمان با اعلام توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان بسیاری از کشورهای منطقه استقبال خود را عنوان کردند. مهم‌ترین دلیل استقبال سایر کشورها، توافق دو کشور مهم و بزرگ همچون جمهوری اسلامی ایران و عربستان است. کارشناس مسائل منطقه همچنین خاطرنشان کرد: به طورحتم سایه توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان بر دیگر مسائل منطقه خواهد افتاد. دراین راستا می‌توان این توافق را امری اثرگذار بر مناسبات منطقه‌ای تلقی کرد. او متذکر شد: برخی نسبت به ضمانت‌های اجرایی این توافق احساس نگرانی دارند. به نظر‌ می‌رسد با حضور چین که قدرتی نوظهور و جدید است، این نگرانی رفع شود چراکه چینی‌ها در منطقه منافع بسیاری دارند و سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی انجام داده‌اند. 
وی‌ در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: با ورود چین به توافق ایران و عربستان می‌توان نسبت به ضمانت‌های‌ اجرایی و پایداری این توافق امیدوار بود.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.