توافقات سازنده در تهران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 54699
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰:۴۲ |
سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی به تهران بررسی شد

توافقات سازنده در تهران

سفر گروسی به تهران، قبل از نشست شورای حکام آژانس و همچنین یک هفته قبل از آغاز مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین انجام‌شده است و برای اولین بار با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
توافقات سازنده در تهران

معصومه پورصادقی-دبیر گروه سیاسی
سفر گروسی به تهران، قبل از نشست شورای حکام آژانس و همچنین یک هفته قبل از آغاز مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین انجام‌شده است و برای اولین بار با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. بر اساس شنیده‌ها، دیدارهای امروز مدیرکل آژانس در تهران خوب و همراه با توافقات سازنده‌ای بوده. مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که تهران متعهد به همکاری فنی با آژانس است؛ درعین‌حال از آژانس دعوت کرده‌اند که در دایره فنی بماند. مقامات ایرانی این سفر را در چارچوب همکاری‌های فنی بین ایران و آژانس عنوان کردند و مدیرکل آژانس هم هدف آن را بررسی موضوعات مورد دغدغه طرفین عنوان کرده است.

گروسی قبل از عزیمت به تهران، به بحث بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و به همین دلیل انتظار می‌رود بحث سرویس یا گنجاندن دوربین‌های مجتمع کرج در توافق اخیر ایران و آژانس یکی از محورهای مهم این سفر باشد. اما باید توجه داشت که دوربین‌های مجتمع کرج به دلیل خرابکاری تروریستی آسیب‌دیده و طبیعی است که کشور، حساسیت لازم را برای بررسی ابعاد آن ماجرا و همچنین دوربین‌ها داشته باشد.
موضوع دیگری که احتمالاً در این سفر، مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد. درخواست آژانس برای دسترسی به چهارمان است که گزارش اخیر مدیرکل آژانس تقریبا به این موضوعات اشاره‌کرده بود. رایزنی قبل از نشست شورای حکام و مذاکرات ایران و ۱+۴، شاید بتواند فضای موجود بین ایران و این نهاد سازمان ملل تلطیف کند یا دستکم از تشدید آن ممانعت کند.
انتظار ایران از آژانس این است که این نهاد که ماهیتی فنی دارد در چارچوب وظایف تکنیکال خود فعالیت کند، طبیعتا مدیرکل چنین نهادی، نیز در یک چارچوب فنی به وظایف خود عمل کند. اما مصاحبه‌های گاه‌وبی گاه آقای گروسی که بعضا به‌جای اظهارات فنی مشابه مواضع سیاسی بوده است، باعث طرح گمانه فاصله گرفتن مدیرکل از وظایف ذاتی است.
سفر به آمریکا، برای گفت‌وگو با اعضای ضد ایرانی کنگره و همچنین ارائه جزئیات غیر ضرور در گزارش‌های آژانس، باعث تقویت این گمانه‌زنی فوق می‌شود.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری مشترک با رئیس سازمان انرژی اتمی، بیان اینکه ما توافق کردیم که کار مشترک درزمینهٔ شفاف‌سازی را ادامه دهیم و این کار ادامه داشته باشد، گفت: «صحبت‌ها و کارهای فشرده‌ای امروز صورت گرفت و می‌خواهیم زمینه‌های مشترکی در این زمینه پیدا کنیم.» وی افزود: «موضوعاتی است که در حال بررسی آن هستیم. ما برنامه هسته‌ای را طوری تنظیم می‌کنیم که با تغییرات اقلیمی هماهنگ باشد.»
مدیرکل آژانس انرژی اتمی گفت: با جدیت برای رسیدن به نتایج مثبت در جلسه امروز تلاش خواهیم کرد.
بنابراین میزان موفقیت سفر گروسی به ایران و همچنین همکاری‌های آتی تهران و آژانس بستگی به کیفیت ایفای نقش او خواهد داشت چراکه هر زمان روابط ایران و آژانس جنبه فنی پیداکرده است مشکلات قابل‌حل بوده‌اند، اما این مسئله زمانی با چالش مواجه شده است که مدیرکل آژانس به‌جای نقش فنی، بازی سیاسی انجام داده است. شاید یک سنجه‌ مناسب برای ارزیابی میزان موفقیت سفر گروسی به تهران، خروجی شورای حکام در چند روز آینده باشد، طبیعتا با توجه به تعامل ایران و آژانس و نزدیک بودن مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین، صدور قطعنامه علیه ایران شاید کمی غیرمنطقی به نظر برسد، هرچند که مواضع برخی کشورها، ازجمله فرانسه و آمریکا نشان می‌دهد که مواضع آن‌ها چندان نسبتی با واقعیت و منطق ندارد.
در کل کیفیت موضع‌گیری‌ کشورهای اروپایی و آمریکایی و رفتارهای اخیر  مدیرکل آژانس را می‌توان در تصویری عمده‌تر تفسیر کرد و آن استفاده از یک‌نهاد فنی، برای فشار بر ایران در مقطع قبل از مذاکرات و همچنین  حین مذاکرات است. غربی‌ها به دنبال تحریف اصل ماجرا و علل و عوامل آن هستند و طوری وانمود نمی‌کنند که گویی این آمریکا نبوده که از برجام خارج‌شده و مسئول همه نا بسامانی‌های فعلی است. اروپایی‌ها هم با همراهی خود چراغ سبزی را برای اقدامات آمریکایی‌ داشتند لذا به همین دلیل با تبدیل یک موضع حقوقی و فنی به سیاسی به دنبال تغییر زمین‌بازی و تبدیل خود از یک بدهکار به‌طرف طلبکار ماجرا هستند.

نویسنده : معصومه پورصادقی - دبیر گروه سیاسی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.