تنها در خانه پوشالی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 29639
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۸:۱۸ |
گزارشی از اجماع جهانی علیه یک‌جانبه‌گرایی آمریکا؛

تنها در خانه پوشالی

روزگاری نه‌چندان دور، سازمان‌های بین‌المللی با شعار «همه‌جانبه‌گرایی» تشکیل شد تا نظم نوین جهانی شکل گرفته بعد از جنگ جهانی دوم را به سر منزل منظور برساند، اما دیری نپایید که برخی کشور‌ها به طمع غارت دارایی دیگر کشور‌ها از این نهاد‌ها به‌عنوان ابزار استفاده کردند. در چند سال اخیر سازمان ملل یکی از مصادیق واقعی این گزاره به‌شمار می‌رود، اما افراط‌گری رژیم آمریکا به سرکردگی ترامپ در یک‌جانبه‌گرایی به حدی بود که حتی صدای هم‌پیمانان خود را درآورده و این کشور‌ها علناً مقابل آمریکا قد علم کرده‌اند.
تنها در خانه پوشالی

معصومه پورصادقی، دبیر گروه سیاسی
روزگاری نه‌چندان دور، سازمان‌های بین‌المللی با شعار «همه‌جانبه‌گرایی» تشکیل شد تا نظم نوین جهانی شکل گرفته بعد از جنگ جهانی دوم را به سر منزل منظور برساند، اما دیری نپایید که برخی کشور‌ها به طمع غارت دارایی دیگر کشور‌ها از این نهاد‌ها به‌عنوان ابزار استفاده کردند. در چند سال اخیر سازمان ملل یکی از مصادیق واقعی این گزاره به‌شمار می‌رود، اما افراط‌گری رژیم آمریکا به سرکردگی ترامپ در یک‌جانبه‌گرایی به حدی بود که حتی صدای هم‌پیمانان خود را درآورده و این کشور‌ها علناً مقابل آمریکا قد علم کرده‌اند.
خنده معروف سران کشور‌ها در سازمان ملل به ترامپ که ادعا کرد دولتش در کمتر از دو سال دستاورد بیشتری نسبت به هر دولت دیگری در تاریخ آمریکا داشته است، هنوز از اذهان عمومی پاک نشده است، این همان روندی بود که شکست‌های رژیم آمریکا را کلید زد.
اوایل پاییز ۲۰۱۸ ترامپ همانند کار‌های غیرمعمول و البته احمقانه‌اش ریاست یکی از جلسات شورای امنیت درباره ایران را به عهده گرفت و با تبلیغات گسترده امپراطوری رسانه‌ای گامی دیگر درراستای جنگ ترکیبی (هیبریدی) برداشت تا چنین وانمود کند که مسیر پرپیچ‌وخمی برای جمهوری اسلامی ایران تدارک دیده است تا به زعم خود، ایران مذاکره در زیر سایه جنگ را بپذیرد.
نامه ۱۲ بندی رئیس سرویس جاسوسی آمریکا که از بد روزگار این روز‌ها ردای وزارت خارجه این رژیم را به تن کرده است هنوز مایه تحقیر آمریکاست چه‌آنکه هنوز درنیافته است جمهوری اسلامی ایران با سران برخی کشور‌های مرتجع منطقه تفاوت ماهوی آسمان تا زمین دارد و بیدی نیست که با این باد‌ها بلرزد.
تازه‌ترین شکست جدی رژیم آمریکا از اقتدار جمهوری اسلامی ایران به نشست مجازی ۲۴ مرداد شورای امنیت سازمان ملل برمی‌گردد که قطعنامه درخواستی این رژیم برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی کشورمان مورد مخالفت اعضای شورای امنیت قرار گرفت و علاوه بر آمریکا صرفاً کشور کوچک جمهوری دومینیکن به آن رأی مثبت داد.
البته پیرو این جلسه تاریخی، دو دیدگاه در داخل کشور مطرح شد، یک عده معتقد بودند که این شکست نوعی بازی است تا آمریکا قطعنامه‌های دیگر را باقدرت بیشتر در شورای امنیت به تصویب برساند و یک دیدگاه هم که غالباً دولتی‌ها بودند عقیده داشتند و دارند که نه‌تنها چنین نیست بلکه رژیم آمریکا برای پیروزی در تصویب این قطعنامه از یک سال قبل برنامه‌ریزی کرده بود، اما به واسطه دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران به شکست انجامید.
به‌هرروی بعدازآن شکست تاریخی آمریکا، این رژیم جری‌تر از گذشته به دنبال دستاوردی ولو جزئی برای کارزار انتخابات ریاست جمهوری پیش روست حتی برای نیل به این هدف‌گذاری به سران ذلیل کشور‌های امارات و بحرین دستور داد تا عادی‌سازی روابط با رژیم منحوس صهیونیستی را اعلام کنند.
موازی با این اقدامات سبک‌سرانه، راهبرد فشار حداکثری همچنان در دستور کار رژیم آمریکا قرار دارد و به‌طوردقیق ایران ۳ سال و ۱۰ ماه است که زیر فشار حداکثری مدعی‌ترین رژیم دنیا درباره حقوق بشر است!
حقوق بشری که گویا در آن داروی کودکان معصوم به‌رسميت شناخته شده نیست و درصورتی شامل کشور‌ها می‌شود که عطای استقلالشان را به لقایش ببخشند! فشار حداکثری رژیم آمریکا به حدی است که به قول رئیس‌کل بانک مرکزی، اقدام دیگری برای استفاده در فشار حداکثری باقی نمانده است.
حال رژیم آمریکا درصدد است با اعمال تفسیر غلط از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره برجام، تحریم‌های تعلیق شده و نه لغو شده در برجام را برگرداند، اما این تلاش‌ها در حالی است که به اذعان کارشناسان خبره و همه کشور‌های عضو برجام آمریکا چنین حقی ندارد چراکه از برجام خارج شده است و اگر بنا داشت از سازوکار موجود در این توافق استفاده کند نباید ۱۸ اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج می‌شد.
به‌هرصورت طبق برآورد‌های رسانه‌ای، اظهارنظر درباره تفسیر رژیم آمریکا درباره برگرداندن تحریم‌های تعلیق شده کشورمان به نظر شورای امنیت موکول شده است و بناست این شورا اظهارنظر کند. 
براساس اظهارات رسانه‌ای مقامات کشور‌های مختلف، نظر آمریکا درباره برگرداندن تحریم‌های ایران مسموع نیست و این رژیم بار دیگر شکست خواهد خورد. 
حجت‌الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه هفته گذشته در جلسه هیئت دولت گفت:« همه دنیا می‌دانند مکانیزم ماشه برای آن‌هایی است که عضو برجام و داخل برجام هستند و مشارکت دارند و کسی که برجام را خائنانه و به عنوان بدترین توافق تاریخی آمریکا دانسته، از این برجام خارج شده، هر چه فحش عالم بوده نثار برجام کرده، دیگران را تشویق کرده که از برجام خارج شوند و در برابر قطعنامه شورای امنیت ایستادگی کرده و هر که قطعنامه شورای امنیت را اجرا کرده دنبال او رفت، حال خیلی روشن است که یک چنین آدمی صلاحیت چنین کاری را ندارد و این پروسه معمولا پروسه یک‌ماهه است و پایان شهریور این پروسه تمام می‌شود.وی ادامه داد: خوشبختانه آمریکا نتوانست این پروسه را آغاز کند این از پیروزی‌ها و موفقیت‌های بزرگ تاریخی ایران است. آمریکا می‌خواهد علیه ملت ایران یک توطئه‌ای کند، اما از آغاز نمی‌تواند حتی یک‌قدم بردارد. همه اعضای شورای امنیت مخالفت کردند سه کشور اروپایی در سطح سفرا به صراحت مخالفت کردند، چین و روسیه پیش‌قدم بودند و با زبان واضح مخالفت کردند، بقیه اعضای شورای امنیت هم مخالفت کردند بنابراین آمریکا تنها ماند، حال این آمریکای تنهای رسوا در این ماجرا دنبال این است که روز شنبه و یک شنبه برای خودش شادمانی درست کند و بگوید من موفق شدم.
روحانی به عنوان رئیس شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان به این نکته نیز اشاره‌کرده که «ملت ما کاملا حواسشان جمع باشد که شنبه و یک شنبه روز پیروزی ملت ایران و روز شکست مفتضحانه آمریکاست.»
تحلیل‌ها حکایت از شکست مجدد آمریکا در عرصه بین‌المللی دارد تا این رژیم در قعر یک‌جانبه‌گرایی بیش از پیش گرفتار شود. به هرآینه فارغ از هر نتیجه‌ای که در شورای امنیت سازمان‌ملل گرفته شود آمریکا بازنده این زورآزمایی است چراکه یا با «نه بزرگ» شورای امنیت شکست می‌خورد یا استفاده ابزاری از این شورا می‌کند که در این صورت نه‌تنها آمریکا که اعتبار بی‌طرف بودن سازمان ملل هم شکست می‌خورد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.