تنبیه دریایی ابوظبی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 27850
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۸:۱۴ |
بررسی واکنش های ایران به تنش‌آفرینی امارات؛

تنبیه دریایی ابوظبی

پس از اعلام عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی که واکنش تهران را در پی داشت، موضوع درگیری نیروهای گارد ساحلی امارات با قایق ماهیگیری ایران، به تنش‌ها بین دو کشور افزوده است. در تیراندازی کشتی گارد ساحلی امارات، دو صیاد ایرانی جان خود را از دست دادند.
تنبیه دریایی ابوظبی

معصومه پورصادقی
پس از اعلام عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی که واکنش تهران را در پی داشت، موضوع درگیری نیروهای گارد ساحلی امارات با قایق ماهیگیری ایران، به تنش‌ها بین دو کشور افزوده است. در تیراندازی کشتی گارد ساحلی امارات، دو صیاد ایرانی جان خود را از دست دادند.
ایران هم پس‌ازاین ماجرا یک کشتی اماراتی را به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های خود توقیف و خدمه آن را دستگیر کرده است. این موضوع فقط توسط طرف ایرانی اعلام شده، اما طرف اماراتی به آن واکنشی نشان نداده است.این اقدام ایران نشان می‌دهد که تهران ضمن تأکید بر صلح و ثبات در منطقه، در دفاع از منافع خود از هیچ کوششی فروگذار نخواهد بود. به تعبیری، این اقدام ایران کارکرد بازدارندگی دارد تا اطمینان حاصل کند که طرف مقابل رفتار مخاطره‌آمیزی را از خود در منطقه نشان ندهد. حال معلوم نیست که واکنش ایران به چنین اقدامی محدود شود.کشورمان پیش‌ازاین سابقه  مقاومت فعال در قبال قدرت‌های جهانی که کشورهایی مانند امارات را زیر چتر و سایه خود دارند، داشته است. هدف قرار دادن پهپاد گلوبال هاوک آمریکا به دلیل نقض حریم ایران، حمله به پایگاه عین الاسد و توقیف کشتی انگلیسی نشان می‌دهند که حتی قدرت‌های جهانی نیز قادر نبوده‌اند موازنه بازدارندگی را به ضرر ایران تغییر دهند. کشورهایی مانند امارات اصولا عداد و استعداد لازم برای انجام چنین اقداماتی را در قبال ایران ندارند. نوع اعلام عادی توقیف کشتی اماراتی نشان می‌دهد که چنین اتفاقی برای ایران غیرویژه بوده و چنین پدیده‌ای به‌طور عادی و با اعتمادبه‌نفس بالا اعلام می‌شود.اساسا روابط ایران و امارات طی سال‌های گذشته موج سینوسی را طی کرده و افت‌وخیزهایی را داشته است. اماراتی‌ها ازیک‌طرف با کمپین فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران همراهی کرده‌اند، اما در سویی دیگر به دلیل هراس از اینکه مورد غضب ایران واقع شوند، هیئت‌های متعددی را راهی تهران کرده‌اند. علنی کردن روابط عادی با تل‌آویو بازی دیگر ابوظبی بوده است که سعی کرده آن را به ژست حمایت از فلسطینی‌ها به کشورهای عرب بفروشد؛ هرچند که فلسطینی‌ها این اقدام امارات را «خنجر از پشت» خواندند. بازی دوگانه ابوظبی در قبال تهران، گاها سؤالاتی را در خصوص رفتار و اهداف واقعی امارات مطرح می‌کند که بالاخره تکلیف این کشور در قبال ایران چیست. هرچند که به نظر می‌رسد اتفاقاتی مانند تیراندازی به ماهیگیران ایرانی درنهایت حل شود و ایران، امارات را مجبور به پاسخگویی و جبران خسارات کند، اما نکته مهم این است که روابط تهران و ابوظبی پس از تحولات اخیر چه مسیری را طی خواهد کرد و ایران، متأثر از موضوع عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی، رفتار خود با همسایه خلیجی‌اش را چگونه تنظیم یا بازتنظیم خواهد کرد.برای بررسی اتفاقات اخیر به‌ویژه موضوع تیراندازی به ماهیگیران ایرانی و واکنش تهران، با …. به گفت وگو نشسته‌ایم که متن آن در ادامه ازنظر خوانندگان محترم می‌گذرد.

نویسنده : معصومه پورصادقی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.