تقویت سیاست‌های منطقه‌ای با موضع روحانی در مورد اخراج نیروهای آمریکایی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 36428
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۷:۰۲ |
سید رضا صدرالحسینی ،کارشناس مسائل غرب آسیا مطرح کرد:

تقویت سیاست‌های منطقه‌ای با موضع روحانی در مورد اخراج نیروهای آمریکایی

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل و مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «رسالت» در مورد خروج آمریکایی‌ها از منطقه گفت: با نگاهی به روند حضور آمریکایی‌ها در منطقه، به چند نکته اساسی برخورد می‌کنیم. نخست اینکه حضور نیروهای آمریکایی در منطقه باعث ناامنی به‌ویژه در خلیج‌فارس می‌شود و این موضوع یکی از مهم‌ترین مصادیقی است که کشورها، روسای جمهور و حکام منطقه باید دقت کامل و کافی در این رابطه داشته باشند.
تقویت سیاست‌های منطقه‌ای با موضع روحانی در مورد اخراج نیروهای آمریکایی

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل و مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «رسالت» در مورد خروج آمریکایی‌ها از منطقه گفت: با نگاهی به روند حضور آمریکایی‌ها در منطقه، به چند نکته اساسی برخورد می‌کنیم. نخست اینکه حضور نیروهای آمریکایی در منطقه باعث ناامنی به‌ویژه در خلیج‌فارس می‌شود و این موضوع یکی از مهم‌ترین مصادیقی است که کشورها، روسای جمهور و حکام منطقه باید دقت کامل و کافی در این رابطه داشته باشند.
او ادامه داد: نکته بعدی این است که حضور آمریکایی‌ها در منطقه باعث حضور رژیم غاصب صهیونیستی در این منطقه و افزایش امنیت برای این کشور نامشروع می‌شود.
صدرالحسینی تأکید کرد: پس از شهادت سردار سلیمانی به دست رئیس‌جمهور آمریکا و صورت گرفتن یک عملیات ناجوانمردانه توسط ارتش این کشور موج تنفر در منطقه علیه آمریکایی‌ها افزایش پیداکرده و درخواست خروج این کشور از منطقه به‌عنوان یک خواست عمومی مطرح شد که در مجلس عراق به یک مصوبه قانونی تبدیل و این مسئله به دولت عراق ابلاغ شد که خروج آمریکا از منطقه بایدبه عنوان نخستین اقدام  صورت گیرد.
رویکرد روشن رهبری در مورد اخراج آمریکا و پیروی دیرهنگام روحانی از این موضعاین کارشناس افزود: به دنبال این مسئله در داخل کشور نیز مباحث گوناگونی مطرح شد و فصل‌الختام این رویکرد توسط مقام معظم رهبری عنوان شد که انتقام سخت از خون به‌ناحق ریخته سردار سلیمانی این قهرمان ملی و اسلامی ما، خروج آمریکا از منطقه است. بااین‌حال تاکنون مقامات دولتی در ارتباط با این مسئله ابراز نظر و اظهارنظر قطعی نداشتند. برخی از مقامات سیاسی مطالبی را بیان کردند که نسبت به این موضع روشن و راهبردی رهبر معظم انقلاب برای اکثریت مردم منطقه ابهاماتی را ایجاد می‌کرد.
وی یادآور شد: بااین‌حال اخیرا حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور کشور لزوم خروج نیروهای آمریکایی از منطقه را به دلیل ترور حاج قاسم در نشست هیئت دولت بیان کرد و گفت که شما دست قهرمان ملی ما را بریدید و ما پای شمارا از منطقه قطع خواهیم کرد. این‌یک موضع بسیار روشن و واضحی بود که می‌تواند بسیاری از سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی را در ریل راهبرد کلی مشخص کند و قطعا مورد استقبال تمام مردم منطقه نیز قرار می‌گیرد.
انسجام مردم، عقد پیمان‌های منطقه ای و حمایت از جریان‌های مقاومت راهکار خروج آمریکا از غرب آسیاست
صدرالحسینی در ادامه ضمن اشاره به راهکار عملیاتی برای اخراج تروریست‌های آمریکایی از منطقه غرب آسیا تشریح کرد که به نظر می‌رسد انسجام بیشتر مردم کشورهای منطقه در مقابله با آمریکا بسیار مؤثر است. همچنین عقد پیمان‌های منطقه‌ای با این کشورها می‌تواند برای کوتاه کردن یا بریدن پای آمریکایی‌ها تأثیرگذار باشد. از طرف دیگر خروج آن‌ها به تأمین امنیت جمعی در این منطقه منجر خواهد شد.
تحلیلگر روابط بین‌الملل ابراز می‌کند: نکته مهم و اساسی بعدی موضع صریح جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم جنایتکار و متجاوز آمریکا در حوزه رسانه است. رویکرد ما باید در رسانه‌ها یکسان و منسجم باشد تا مردم منطقه بتوانند صدای بلند روسای جمهوری اسلامی در قبال آمریکا را به‌خوبی بشناسند و نباید هیچ ابهامی در این سیاست‌ها و اعلام آن‌ها وجود داشته باشد. البته حمایت از جریان‌های مقاومت نیز حتما می‌تواند سیاست ما را به این راهبرد نزدیک‌تر کند.
آمریکایی‌ها بعد از شهادت سردار سلیمانی از ترس تنفر مردم منطقه یک خروج رسانه‌ای را رقم زدند
صدرالحسینی درواکنش به اینکه سال گذشته عزم اخراج نیروهای تروریستی آمریکا از منطقه در عراق بیشتر بود و حتی مصوبه‌ای در مجلس این کشور تصویب شد، با توجه به این مسئله اکنون حضور آن‌ها پررنگ‌تر یا کمتر شده است؟ بیان کرد: آمریکایی‌ها بعد از شهادت سردار سلیمانی به دلیل افزایش احساسات  انتقام گیرنده برحقی که مردم فریاد می‌زدند و تنفری که نسبت به آن‌ها بیشتر شد، یک خروج رسانه‌ای را رقم زدند. آمریکایی‌ها در طول این ایام فقط در حوزه رسانه و مصاحبه اعلام کردند که ما نیروهای خود را خارج خواهیم کرد اما در عمل هیچ‌گاه عملیات نظامی و نیروهای خود را از عراق خارج نکردند.
وی ادامه داد که آمریکا برای اینکه از حرکت‌های انتقام‌جویانه مقاومت مصون بماند پراکندگی خود را به تمرکز در دو پایگاه عین الاسد و التاجی تغییر دادند اما در رسانه‌ها اعلام کردند که ما در حال خارج کردن نیروهای خود از منطقه هستیم.
صدرالحسینی در انتها توضیح داد که در ماه‌های اخیر بخشی از نیروهای پشتیبانی آمریکایی با نیروهای تازه‌نفسی که در سوریه بودند جایگزین و جابه جا 
شدند و این‌طور شد که نیروهای پشتیبانی آمریکا از عراق خارج و به‌جای آن‌ها نیروهای تازه‌نفس از سوریه به عراق وارد شدند. بنابراین باید توجه داشته باشیم که هیچ‌گاه خروج نیروهای آمریکایی به‌جز در حوزه رسانه و تبلیغات از عراق و منطقه صورت نگرفته است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.