تفاوت دو صبح جمعه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 49693
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱:۰۰ |
رویکرد دولت تدبیر و دولت مردمی به مشکلات خوزستان بررسی شد

تفاوت دو صبح جمعه

خوزستان سال‌هاست که با مشکل کم‌آبی و گردوغبار مواجه است و دو سالی هم هست که به خاطر پاقدم مهمانی شوم و بدیوم به‌نام کرونا، شرایط زندگی در این استان سخت‌تر از گذشته شده است.
تفاوت دو صبح جمعه

سعید امینی
خوزستان سال‌هاست که با مشکل کم‌آبی و گردوغبار مواجه است و دو سالی هم هست که به خاطر پاقدم مهمانی شوم و بدیوم به‌نام کرونا، شرایط زندگی در این استان سخت‌تر از گذشته شده است. خوزستانی‌ها چه در زمان جنگ و چه بعدازآن، همواره در خط مقدم مقابله با هجمه‌ها و جنگ اقتصادی، سیاسی و روانی قرار داشته‌اند و هیچ‌گاه مرعوب نیرنگ‌های رسانه‌ای نشده‌اند. به‌طورکلی ساکنان استان سراسر نفت‌خیز خوزستان بارها وفاداری خود را به کشور و نظام اثبات کرده‌اند، اما در مقابل توجه مسئولان به حل مشکلات این استان و مطالبات مردمی را از دولت طلب کرده‌اند که متأسفانه دولت تدبیروامید در هشت سال از عمر خود، پاسخی مناسب و درخور شأن به هم‌وطنان خوزستانی ارائه نداد.
 گستره وسیع میدان خدمت 
کابینه دولت سیزدهم رسماً از چهارشنبه هفته گذشته تشکیل شد و هر یک از وزرای جدید کلید وزارتخانه‌های تحت امر خود را از وزرای قبلی دریافت کردند. با رأی اعتماد قابل‌توجه و تحسین‌برانگیز مجلس یازدهم، میدان مانور و خدمتگزاری برای دولت مردمی حجت‌الاسلام رئیسی وسیع‌تر شده و فرصتی خوب برای کابینه به شمار می‌رود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی پس از رأی اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی‌اش و تشکیل کابینه سیزدهم، بلافاصله و بدون اعلام قبلی سفری غیرمنتظره به استان خوزستان انجام داد. نخستین سفر استانی رئیس‌جمهور در حالی انجام شد که تنها دو روز از عمر دولت او سپری شده است.
دهن‌کجی دولت تدبیر به مطالبات خوزستانی‌ها
مردم خوزستان از بی‌توجهی و کم‌تحرکی دولت تدبیروامید گلایه داشتند؛ به‌خصوص اینکه بارها از سوی رئیس‌جمهور سابق، دهن‌کجی به مطالبات مردمی را مشاهده کردند. به‌عنوان‌مثال مردم خوزستان ماه‌ها خواستار برکناری غلامرضا شریعتی استاندار مخلوع و بی‌کفایت خوزستان بودند اما اسحاق جهانگیری و حسن روحانی از برکناری او امتناع می‌ورزیدند و تنها زمانی حاضر به برکناری او شدند که تقریباً شرایط در این استان رو به وخامت گذاشته شده بود و از همه بدتر اینکه حسن روحانی یک مدیر بی‌کفایت را از استانداری به سازمان ملی استاندارد منتقل کرد؛ این تصمیم دولت تدبیروامید همچون نمک بر زخم خوزستانی‌ها محسوب می‌شد.
امید مردمان ناامید
سفر غیرمنتظره آقای رئیسی به استان خوزستان، امید را به این خطه از کشور عزیزمان بازگرداند. این سفر نشان می‌دهد حل مشکلات جاری خوزستان، جزء اولویت‌های اساسی دولت سیزدهم است و برای شروع، خود رئیس‌جمهور مستقیم وارد میدان شده و بدون هیچ‌گونه تعلل و نیز بدون بهانه‌گیری در میان مردم خوزستان ظاهر شد و پای درددل و گلایه‌های آن‌ها نشست تا هم جنگ رسانه‌ای دشمن بی‌اثر شود و هم به روند بهبود شرایط و وضعیت در این استان جنوبی کشور شتاب بخشد.
در سفر یک‌روزه رئیس‌جمهور به استان خوزستان جمعی از اعضای کابینه سیزدهم ازجمله وزرای نیرو، کشور، جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه؛ حجت‌الاسلام رئیسی را همراهی کردند. رئیس‌جمهور در بدو ورود به فرودگاه شهید سلیمانی اهواز به مردم خوزستان اطمینان داد که حل مشکلات آن‌ها از وظایف مضاعف دولت است. رئیسی در جریان این سفر از بیمارستان رازی اهواز و کارگاه‌های جمع‌آوری فاضلاب در منطقه سه اهواز بازدید کرد و مسائل و مشکلات مرتبط با مشکل آب خوزستان را موردبررسی قرار داد.
 توجیه به دور از منطق
با کمال تأسف باید گفت رئیس دولت تدبیروامید از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور، سفرهای استانی را به کل تعطیل کرد. او حتی به خود کمتر زحمت شرکت در جلسات سران قوا و جلسات رأی اعتماد مجلس را می‌داد چه برسد به اینکه سفرهای استانی انجام دهد و وقتی هم خبرنگاران از رئیس دفتر او دلیل این اقدام را جویا شدند، در پاسخ گفت: «اگر رئیس‌جمهور مبتلا به کرونا شود و ۱۴ روز در منزل بماند به کشور لطمه وارد می‌شود.» ‌
این اظهارنظر واعظی موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت و مردم از اینکه رئیس‌جمهورشان به بهانه کرونا پای خود را از پاستور بیرون نمی‌گذارد و جلسات ویدئوکنفرانسی برگزار می‌کند، ناراحت بودند؛ درصورتی‌که در آن مقطع رئیس مجلس و آقای رئیسی که رئیس دستگاه قضا بود و فرماندهان عالی‌رتبه سپاه، سفرهای استانی و نظارت‌های میدانی را انجام می‌دادند، اما از رئیس‌جمهور خبری نبود و همین مسئله سرخوردگی، ناامیدی و فاصله میان مردم و دولت را تشدید می‌کرد، اما ای‌کاش محمود واعظی به‌عنوان دست راست حسن روحانی به رئیس‌جمهور وقت می‌گفت که عدم بازدید او از استان‌های بحران‌خیز به‌مراتب بدتر از ابتلایش به کروناست.

نویسنده : سعید امینی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.