تعیین تکلیف آمریکا برای آژانس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 73618
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۶:۵۱ |
گروسی چه پاسخی دارد؟!

تعیین تکلیف آمریکا برای آژانس

 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بازیگری سردرگم در نظام بین‌الملل تبدیل‌شده است. رافائل گروسی از یكسو به‌وضوح می‌داند که اگر آژانس به‌مانند آنچه طی ماه‌های اخیر رخ‌داده، به‌جای عامل پیش برنده مذاکرات احیای برجام به عامل از بین برنده توافق تبدیل شود هرگز نمی‌تواند با آثار و تبعات این موضوع مواجهه کند.
تعیین تکلیف آمریکا برای آژانس

گروه بین‌الملل
 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بازیگری سردرگم در نظام بین‌الملل تبدیل‌شده است. رافائل گروسی از یكسو به‌وضوح می‌داند که اگر آژانس به‌مانند آنچه طی ماه‌های اخیر رخ‌داده، به‌جای عامل پیش برنده مذاکرات احیای برجام به عامل از بین برنده توافق تبدیل شود هرگز نمی‌تواند با آثار و تبعات این موضوع مواجهه کند.
 از سوی دیگر، گروسی از سوی واشنگتن و تل‌آویو بابت استمرار تاکتیک«خرید زمان» باهدف سپری شدن زمان برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و انتخابات سراسری در اراضی اشغالی تحت‌فشار است. فشاری که البته مدیرکل آژانس بدون كمترین مقاومتی به آن تن داده است.
 نقطه آشکارساز وابستگی آژانس به آمریکا 
در تازه‌ترین پیوند سیاستمداران آمریکایی و مدیرکل آژانس، چندین سناتور آمریکایی طی نامه‌ای به «رافائل گروسی» خواستار ادامه فعالیت‌های پادمانی این نهاد شده‌اند. 
در این نامه خطاب به گروسی آمده است: «از شما قاطعانه می‌خواهیم که پرونده این تحقیقات را تا زمانی که ایران پاسخ‌هایی شفاف در مورد مکان‌ها، مواد و فعالیت‌های موجود در آن ارائه دهد، باز نگه‌دارید.»
«جیمز ریش» سناتور جمهوری‌خواه ایالت آیداهو و عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، «راب پورتمن» سناتور ایالت اوهایو و «مارکو روبیو» سناتورهای ایالت فلوریدا امضاکنندگان این نامه هستند.در این نامه با ابراز نگرانی از احتمال احیای برجام ادعاشده است که طرف‌های مذاکره‌کننده، با امضای یک‌ توافق هسته‌ای دیگر با ایران، در آستانه تکرار اشتباه‌های پیشین هستند.اگرچه تشکیل مثلث «واشنگتن- آژانس – اتحادیه اروپا» در مذاکرات منتهی به انعقاد توافق برجام بیش از هر زمان دیگری عیان و آشکار گردید، اما بازتعریف این مثلث در مرحله کنونی « برگزاری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای»نیز موردتوجه هر سه بازیگر ضد ایرانی قرارگرفته است.اکنون، در یک مقطع زمانی آژانس ، آمریکا و اروپا در حال هدایت یک نقشه مشترک علیه جمهوری اسلامی ایران هستند. به عبارت بهتر، با پازلی مواجه هستیم که هر یک از این سه بازیگر، در حال چینش یکی از قطعات آن بوده و قصد دارند یک «تصویر نهایی» را در«امتیازگیری پایانی از ایران» طراحی کنند. 
 سوابق تاریک گروسی 
در دوران ریاست جمهوری ترامپ و حضور جمهوری‌خواهان در قدرت، رافائل گروسی همکاری مطلقی با کاخ سفید و کنگره آمریکا داشت زیرا رئیس‌جمهور سابق آمریکا به همراه نتانیاهو نخست وزیرسابق رژيم اشغالگر قدس هر دو نقش به سزایی در حذف دیگر گزینه‌های مدیریت آژانس«پس از مرگ آمانو» و درنتیجه حضور گروسی در این مسند داشتند. واقعیت امر این است که برخلاف ادعای آژانس نمی‌توان میان حل‌وفصل مسائل ادعایی و احیای توافق هسته‌ای تمایزی قائل شد و آن‌ها را به‌مثابه دئو پرونده جدا از یکدیگر تلقی کرد. درصورتی‌که توافق هسته‌ای بدون حل‌وفصل این موارد ادعایی احیا شود، در آینده‌ای نزدیک آژانس قدرت مانور بیشتری بر سر نظارت فراپادمانی در قبال مکان‌های مذکور پیدا خواهد کرد. بنابراین تا زمانی که توافق برجام احیا نشده، باید بازی سیاسی آژانس را در آینده مهار کرد. اصرار ایران در خصوص بسته شدن پرونده‌های فرادپادمانی مذکور، در همین راستا قابل ارزیابی است. 
  ادعای مخدوش مدیرکل آژانس 
گروسی بارها مدعی شده است که بازرسی‌های آژانس جنبه‌ای کاملا حقوقی داشته و این سازمان بین‌المللی تحت سلطه کشورهای دیگر نبوده و نخواهد بود.
 وی همچنین تأکید کرده است که همکاری‌های ایران و آژانس باید به صورتی سازنده شکل گیرد تا شاهد تحولات مثبتی در این خصوص باشیم.اگرچه دروغ‌های گروسی در ظاهر زیبا به نظر می‌رسد، اما نمی‌توان آن‌ها را باور کرد.
 واقعیت امر این است که پس از مرگ مشکوک یوکیو آمانو مدیرکل سابق آژانس، گروسی با لابی گسترده مقامات آمریکایی، صهیونیستی و اروپایی در رأس معادلات اجرایی و مدیریتی این سازمان قرار گرفت. گروسی در حالی از استقلال آژانس سخن می‌گوید که وی در دی‌ماه سال گذشته( ژانویه ۲۰۲۰)، پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی و سیاسی آژانس را به کمک تروئیکای اروپایی در شورای حکام به رأی گذاشت و نخستین قطعنامه ضد ایرانی را پس از سال ۲۰۱۲ در آژانس صادر کرد. در جریان صدور قطعنامه ضد ایرانی اخیر ( سال ۲۰۲۲) نیز گروسی بار دیگر بازی در زمین واشنگتن و تروئیکای اروپایی را نسبت به مأموریت و کارویژه واقعی سازمان متبوع خود ترجیح داد. در چنین شرایطی باید مراقب بازی آژانس در زمان حال و آینده بود.
 دلیل بن‌بست در مذاکرات وین 
لابی‌گری‌های اعضای کابینه یائیر لاپید، خصوصا بنی گانتز وزیر جنگ رژیم اشغالگر قدس با سران کاخ سفید و تروئیکای اروپایی بر سر به تعویق انداختن مذاکرات احیای برجام هفته‌ها قبل از اعلام پاسخ ایران آغازشده بود. استدلال مقامات صهیونیستی در این مذاکرات این بوده که اگر توافق هسته‌ای با ایران تحت هر شرایطی اعلام شود، موقعیت حزب لیکود و نتانیاهو در انتخابات سراسری نوامبر تقویت 
خواهد شد.لاپید و گانتز از سران کاخ سفید و اتحادیه اروپا خواستند تا با استناد به تاکتیک«خرید زمان» مانع از احیای برجام تا قبل از این آوردگاه سیاسی شوند تا احزاب موسوم به آبی-سفید و لیبرال‌ها بتوانند از هجمه‌های نتانیاهو و همراهانش جان سالم به درببرند. نکته دیگر  این‌که مشاوران انتخاباتی بایدن نیز قبل از ارائه پاسخ ایران به رئیس‌جمهور آمریکا و آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور توصیه کردند که احیای توافق هسته‌ای، منجر به بروز شکاف میان دو طیف تندرو و میانه‌روی حزب دموکرات در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر
( آبان ماه ) خواهد شد. از سوی دیگر،نظرسنجی‌های متقنی در آمریکا مبنی بر حمایت رأی‌دهندگان از احیا یا عدم احیای توافق هسته‌ای وجود نداشت و همین مسئله، برشدت و ضریب سردرگمی مقامات آمریکایی در قبال مسائل اختلافی باقی‌مانده« در مذاکرات وین » افزوده بود. همان‌گونه که مشاهده می‌شود، تعلل عامدانه آمریکا و تروئیکای اروپایی مرهون این دو «مؤلفه فرامتنی» و «غیرحقوقی» می‌باشد. در این میان سیاستمداران و رسانه‌های غربی در یک رویکرد مشترک و هماهنگ تلاش می‌کنند تا ضمن کتمان این دو مؤلفه محیطی  تأخیر در احیای توافق هسته‌ای را به پاسخ ایران به پیشنهاد اروپائیان مرتبط سازند. آژانس نیز در این معادله به بازی در زمین غرب ادامه می‌دهد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.