تسویه‌حساب پنهان در اف بی آی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 80620
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۶:۲۱ |
چه اتفاقاتی در آمریکا در حال رخ دادن است؟

تسویه‌حساب پنهان در اف بی آی

 طرفداران ترامپ و بایدن در اف بی آی، تسویه‌حساب ناتمامی را به یکدیگر آغاز کرده‌اند. این جدال، مدت‌هاست ادامه دارد اما طی روزهای اخیر از لایه‌های پنهان به لایه‌های آشکار انتقال یافته است! بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی و امنیتی در ایالات‌متحده آمریکا معتقدند که کشف اسناد محرمانه اخیر در منزل بایدن و آشکارسازی گسترده آن‌ها، پاتک طرفداران ترامپ به جوبایدن و دموکرات‌ها محسوب می‌شود.دموکرات‌ها حساب ویژه‌ای بر روی مانور سیاسی و انتخاباتی در قبال ماجرای کشف اسناد محرمانه و غیر محرمانه از ویلای شخصی ترامپ در فلوریدا باز کرده بودند. حتی برخی رسانه‌های وابسته به حزب دموکرات بارها اعلام کرده بودند که به‌واسطه همین پنهان‌کاری امنیتی، ترامپ دیگر صلاحیت حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 را نخواهد داشت. 
تسویه‌حساب پنهان در اف بی آی

گروه بین‌الملل
 طرفداران ترامپ و بایدن در اف بی آی، تسویه‌حساب ناتمامی را به یکدیگر آغاز کرده‌اند. این جدال، مدت‌هاست ادامه دارد اما طی روزهای اخیر از لایه‌های پنهان به لایه‌های آشکار انتقال یافته است! بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی و امنیتی در ایالات‌متحده آمریکا معتقدند که کشف اسناد محرمانه اخیر در منزل بایدن و آشکارسازی گسترده آن‌ها، پاتک طرفداران ترامپ به جوبایدن و دموکرات‌ها محسوب می‌شود.دموکرات‌ها حساب ویژه‌ای بر روی مانور سیاسی و انتخاباتی در قبال ماجرای کشف اسناد محرمانه و غیر محرمانه از ویلای شخصی ترامپ در فلوریدا باز کرده بودند. حتی برخی رسانه‌های وابسته به حزب دموکرات بارها اعلام کرده بودند که به‌واسطه همین پنهان‌کاری امنیتی، ترامپ دیگر صلاحیت حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را نخواهد داشت. 
 بحران تازه برای بایدن 
کاخ سفید می‌گوید پنج صفحه دیگر اسناد محرمانه در خانه شخصی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در ایالت دلاویر کشف شده است.ریچارد سابر، وکیل بایدن گفته است  که او این اسناد اضافه را یافته  و فورا تحویل وزارت دادگستری داده است. این اسناد به دوران معاونت ریاست جمهوری او در دولت باراک اوباما برمی‌گردد.یک بازرس ویژه در حال تحقیق درباره نحوه جابجایی این فایل‌ها توسط بایدن است.کشف اسناد تازه بعد از شروع تحقیقات یک سرافکندگی سیاسی برای آقای بایدن توصیف می‌شود، چون همزمان با تحقیقاتی درباره سوءمدیریت اسناد محرمانه توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، اتفاق می‌افتد.یک سند که نشان محرمانه دارد حدود دوهفته قبل  در پارکینگ منزل خانوادگی آقای بایدن در دلاویر  پیدا شد، جایی که او ماشین کورووت موردعلاقه‌اش که ساخت دهه  ۱۹۶۰میلادی است را نگه می‌دارد.
 آیا بایدن واقعا از اسناد بی‌اطلاع است؟!
بایدن از زمان حضور خود در رأس معادلات سیاسی و اجرایی آمریکا، حداقل یک‌چهارم دوران زندگی خود را در ایالت دلاویر( منزل شخصی خود) گذرانده است. ازاین‌رو کشف اسناد محرمانه در منزل وی، از اهمیت زیادی برخوردار است .از سوی دیگر،  ترامپ هم به خاطر نگهداری بیش از ۳۰۰ فایل طبقه‌بندی‌شده – ازجمله اسناد سری و فوق سری – در ویلایش، مارالاگو در فلوریدا تحت نظر بازرسان قرار دارد و پرونده‌هایی نیز علیه وی تشکیل شده است. درهرحال، محصول تسویه‌حساب طرفداران بایدن و ترامپ در اف بی آی، می‌تواند حذف هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ باشد. فراموش نکنیم که مطابق چندین نظرسنجی صورت گرفته طی یک سال اخیر در ایالات‌متحده آمریکا، حداقل ۶۰درصد از شهروندان آمریکایی حضور مجدد هیچ‌یک از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را در سال ۲۰۲۴ برنمی‌تابند. این قاعده، شامل هر دو سیاستمدار( بایدن و ترامپ) می‌شود. کار به‌جایی رسیده است که سران حزب جمهوری‌خواه  درصدد حمایت از دی سانتیس، فرماندار فلوریدا به‌جای ترامپ هستند و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور کنونی ایالات‌متحده آمریکا نیز برای حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آتی خیز برداشته اند. 
 دوگانه‌ای که در حال رنگ باختن است
آنچه مسلم است اینکه دوگانه بایدن-ترامپ درحال رنگ باختن درآمریکاست، هرچند که رؤسای جمهور فعلی و سابق آمریکا قصد دارند به هر نحو ممکن خود را در مسیر رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ حفظ کنند.ترامپ پس از ناکامی نامزدهای موردحمایت خود در انتخابات میان‌دوره‌ای سنا ( خصوصا در ایالات نوادا، آریزونا، جورجیا و پنسیلوانیا) بلافاصله نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری آتی اعلام کرد که به سران حزب جمهوری‌خواه پیام دهد در این معادله جدی است! جوبایدن نیز پس از پیروزی بادآورده حزب متبوعش ، یعنی حزب دموکرات در انتخابات میان‌دوره‌ای سنا  بار دیگر سودای حضور در کاخ سفید را در سر دارد. اگر دموکرات‌ها مطابق نظرسنجی‌ها، در انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر، مجلس سنا رانیز به‌مانند مجلس نمایندگان واگذار کرده بودند، قطعا تاریخ‌مصرف بایدن به طور   رسمی برای حزب متبوعش پایان می‌یافت اما اکنون ماجرا تا حدود زیادی با قبل متفاوت است! طی دو سال پیش رو ( از اکنون تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴) منازعات پنهان و آشکار نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ارشد و میانی وابسته به دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در اف بی آی و دیگر نهادهای مربوطه در ایالات‌متحده، ظهور و بروز بیشتری پیدا خواهد کرد. موضوعی که برای هر دو سیاستمدار جنجالی در آمریکا بازدارنده و آزاردهنده خواهد بود و به‌نوعی ، پایان حیات سیاسی آن‌ها را رقم می‌زند. 
صورت‌مسئله برای بسیاری از مخاطبان آمریکایی پیچیده به نظرمی رسد زیرا بسیاری از آن‌ها در جریان مصدر و منبع طرح اتهامات امنیتی متقابل علیه بایدن و ترامپ نیستند!  اصل ماجرا، به منازعه‌ای تمام‌عیار در میان نهادهای امنیتی آمریکا بازمی‌گردد. کاخ سفید می‌گوید وزارت دادگستری ایالات‌متحده در حال بررسی اسنادی است که دارای مهر «طبقه‌بندی» بوده و در دفتر سابق جو بایدن، رئیس‌جمهور، در یک مرکز تحقیقاتی پیدا شده است.وکیل  بایدن گفته است در ماه نوامبر، تیم وکلای او حدود ۱۰ پرونده در یک کمد قفل‌شده در مرکز «پن بایدن»، در واشنگتن، کشف کردند. این مجموعه به مرکز آرشیو ملی تحویل آمریکا داده شده است.به گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس نیوز، پلیس فدرال آمریکا    – اف‌بی‌آی – در تحقیقات پیرامون این اسناد در مرکز پن بایدن مشارکت دارد و از مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، خواسته شده است که آن‌ها را بررسی کند.روز سه‌شنبه – ۱۰ ژانویه – ابتدا گزارش شد که هنوز مشخص نیست این اسناد با چه موضوعاتی مرتبط است. حوالی ظهر رسانه‌ها نوشتند در میان این اسناد اطلاعات محرمانه‌ای در ارتباط با ایران، اوکراین و بریتانیا وجود دارد که احتمالا مرتبط با اوضاع و تحولات این کشورها در دورانی است که  بایدن به‌عنوان معاون باراک اوباما در کاخ سفید حضور داشت.
نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد، مربوط به ابهامات گسترده مربوط به این ماجراست. ریچارد ساوبر، مشاور ویژه جو بایدن،  به سی‌بی‌اس گفت که درست قبل از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای، وکلای جو بایدن در جریان پاک‌سازی این اتاق این اسناد را یافتند.جو بایدن بین سال‌های  ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ دفتری در این مؤسسه تحقیقاتی داشت. او در آن زمان معاون رئیس‌جمهوری بود. ساختمان این مؤسسه حدود یک و نیم کیلومتر با کاخ سفید فاصله دارد.

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.