ترک فعل مدیران اجرایی در‌اجرای طرح جامع فاضلاب - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 34643
  پرینتخانه » اجتماعی, استان ها, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۸:۰۶ |

ترک فعل مدیران اجرایی در‌اجرای طرح جامع فاضلاب

شورای نخبگان خوزستان، خلاصه‌ای از آمارهای مربوط به پروژه‌های آب و فاضلاب اهواز و اظهارنظرهای مختلف دراین‌باره را مطرح کرده که ازنظر می‌گذرانید.
ترک فعل مدیران اجرایی در‌اجرای طرح جامع فاضلاب

شورای نخبگان خوزستان، خلاصه‌ای از آمارهای مربوط به پروژه‌های آب و فاضلاب اهواز و اظهارنظرهای مختلف دراین‌باره را مطرح کرده که ازنظر می‌گذرانید. 
 ۱-سال ۹۸ مبلغ ۴ هزارمیلیارد تومان با دستور رهبری جهت حل معضل فاضلاب اهواز اختصاص یافت.
۲-شبکه فعلی فاضلاب اهواز دارای ۴۰۰ نقطه بحرانی است.
۳-ریشه‌های درختان کناکارپوس ازجمله مهم‌ترین عوامل انسداد و اختلال در شبکه فاضلاب اهواز هستند.
۴-بانک جهانی در سال ۸۴ مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار وام جهت نوسازی شبکه فاضلاب اهواز اختصاص داد. 
۵-شهر اهواز مثل تمامی شهرهای دنیا نیاز به دو شبکه مجزای شبکه جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی و باران‌گیر شبکه فاضلاب و پساب شهری دارد. وظیفه ساخت شبکه دفع آب‌های سطحی با شهرداری و وظیفه ساخت شبکه فاضلاب شهری با اداره آب و فاضلاب است.
۶- سال ۹۸ وزیر نیرو آقای اردکانیان: طرح جامع فاضلاب اهواز آماده‌شده است.
۷-قائم‌مقام اداره آب و فاضلاب اهواز: از ۲۲۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب اهواز ۵۰ درصد آن یعنی ۱۱۰۰ کیلومتر به‌شدت فرسوده است. از خطوط انتقال آب شرب اهواز که جمعا ۳ هزار کیلومتر طول دارد ۵۰ درصد آن یعنی ۱۵۰۰ کیلومتر فرسوده است.
۸-مدیرکل اداره حفاظت از محیط‌زیست استان خوزستان: به دستور رهبری از محل صندوق توسعه ملی ۵۰ میلیون یورو در اختیار شرکت آب و فاضلاب اهواز قرار گرفت و تا سال آینده نیز ۵۰ میلیون یورو دیگر تخصیص داده می‌شود تا جمعا با بودجه
 ۱۰۰ میلیون یورو ظرف مدت سه سال معضل فاضلاب اهواز حل گردد. 
۹-رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان: تاکنون حدود ۲۵۰ میلیارد تومان جهت نوسازی شبکه فاضلاب اهواز از محل صندوق توسعه ملی تخصیص‌یافته است.
۱۰-دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی 
پس از خاتمه سفر به خوزستان: سه معضل عمده استان خوزستان از دیدگاه مردم و کارشناسان شامل اشتغال، آب شرب و فاضلاب است. 
۱۱-انتقال غیرعلمی و غیرقانونی آب از سرشاخه‌های رودخانه کارون ، ورود فاضلاب‌های شهری، بیمارستانی و کشاورزی مانند نیشکر به‌صورت تصفیه نشده حیات طبیعی این رودخانه را با مخاطرات جدی روبه‌رو ساخته است.
۱۲-دادستان کل کشور دستور توقف پروژه تونل سوم انتقال آب کارون موسوم به بهشت‌آباد و برخورد با عاملان آن‌را به‌دلیل عدم دریافت مجوز از سازمان محیط‌زیست کشور صادر نمود.
۱۳-نمایندگان مجلس در دور قبل در کمال تأسف با اختصاص بودجه ضروری برای مقابله با ریزگردها در استان خوزستان به بهانه مصرف زیاد آب جهت کاشت و نگهداری تعداد زیادی از درختان به‌منظور مقابله با گردوخاک مخالفت نمودند! 
۱۴-معاون حقوق عامه دادستانی اهواز: مماشات زیادی با شهرداری و آب و فاضلاب اهواز داشته‌ایم و پرونده این دو نهاد به دلیل بحران‌های متعدد پس‌زدگی فاضلاب و آب‌گرفتگی شهری در شرف صدور حکم در دادگاه کیفری است. شهرداری اهواز از پارسال تاکنون تنها ۲ پروژه صد در صد اجراشده داشته است. تعداد بسیار محدودی از صنایع آلاینده استان از فیلتر بر روی دودکش‌های صنعتی خود استفاده می‌کنند و عمده آن‌ها حق آلایندگی استان را نمی‌پردازند. 
۱۵-مریدی مدیرعامل اداره آب و فاضلاب اهواز: ظرفیت شبکه آب و فاضلاب اهواز تنها پاسخگوی میزان ۱۰ میلی‌متر بارندگی است! 
۱۶-مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان: تصفیه‌خانه ۱۳ بیمارستان استان در شرایط بسیار نامناسب است و متأسفانه ۶ بیمارستان فاضلاب خود را به‌صورت تصفیه نشده به رودخانه کارون می‌ریزند! 
۱۷- اشرفی دبیر شورای حفاظت از رودخانه کارون: 
 ۴۰ درصد از فاضلاب اهواز از طریق ۵ خروجی اصلی به‌صورت تصفیه نشده مستقیمابه رود کارون می‌ریزد که این موضوع به دلیل پیامدهای فاجعه‌بار زیست‌محیطی عمیقا نگران‌کننده است. 
۱۸-۲۰سال از تصویب طرح جامع فاضلاب اهواز می‌گذرد و اگر این طرح فقط سالی ۵ درصد اجراشده بود تاکنون معضل تأسف‌بار فاضلاب دامن‌گیر مردم محروم این استان زرخیز نمی‌شد. ترک فعل مدیران اجرایی سال‌های گذشته لازم است از طریق 
قوه قضائیه مورد مداقه قرار گیرد. 
۱۹-رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان: کاهش ۲۵ درصدی اعتبارات فاضلاب اهواز به بهانه افزایش قیمت‌ها و نرخ تورم از سوی دولت عظیم‌ترین ابر پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به کویر مرکزی ایران و استان کرمان ظرف مدت ۱۰ سال بااعتبار ۱۸۰۰ میلیارد تومان و با مشارکت 
بانک ملی ایران به بهره‌برداری رسید اما پروژه فاضلاب اهواز در مدت ۲۰ سال گذشته علی‌رغم جذب اعتبارات کلان مانند ۱۵۰ میلیون دلار وام از بانک 
جهانی، ۴۰۰۰هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به دستور رهبری تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است. علت عدم اجرایی شدن پروژه فاضلاب اهواز در قیاس با اجرایی شدن ابر پروژه انتقال آب خلیج‌فارس کدام مورد زیر است ؟ بودجه ناکافی، عدم وجود ایده و طرح، عدم وجود نیروی انسانی انجام دهنده کار و یا عدم وجود مدیران لایق!

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.