ترامپیسم بلای جان آمریکا می‌شود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 76440
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۶:۰۷ |
رمزگشایی از فرامتن انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره

ترامپیسم بلای جان آمریکا می‌شود

 هرج‌ومرج سیاسی در آمریکا به نقطه اوج  خود رسیده است! ترامپ و بایدن هر دو مدعی هستند که حزب متبوعشان تحت تاثیرمدیریت آن‌ها نتایج مطلوبی را در انتخابات کنگره به دست آورده است! فراتر از آن، ترامپ به‌صورت تلویحی اعلام کرده است که تصمیم خود را جهت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری 2024 اعلام خواهد کرد.
ترامپیسم بلای جان آمریکا می‌شود

گروه بین‌الملل 
 هرج‌ومرج سیاسی در آمریکا به نقطه اوج  خود رسیده است! ترامپ و بایدن هر دو مدعی هستند که حزب متبوعشان تحت تاثیرمدیریت آن‌ها نتایج مطلوبی را در انتخابات کنگره به دست آورده است! فراتر از آن، ترامپ به‌صورت تلویحی اعلام کرده است که تصمیم خود را جهت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اعلام خواهد کرد. در مقابل، جوبایدن رئیس‌جمهور کنونی آمریکا که خود را برای صدور بیانیه «شکست مطلق»در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آماده کرده بود، از مشاهده نتایجی که صرفا بیانگر «برتری نسبی و اندک جمهوری‌خواهان» در مجلس نمایندگان و سنا می‌باشد ابراز خرسندی کرده است.بایدن اخیرا از عزم خود برای حضور دوباره در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده است، هرچند که برخلاف ترامپ قصد ندارد طی روزهای آتی این تصمیم را به‌صورت رسمی اعلام کند! 
 آنارشیسم مزمن در آمریکا
به نظر می‌رسد «ترامپیسم» تأثیر خود را بر فضای داخلی آمریکا تاحدود زیادی گذاشته است، فارغ از اینکه ترامپ شخصا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شرکت کند یا خیر! پیروزی در انتخابات سنا در پنسیلوانیا و نیوهمپشایر و حتی رقابت تنگاتنگ در ایالاتی مانند نوادا و جورجیا و آریزونا را مدیون شخص ترامپ می‌دانند! دودستگی و شکافی که ترامپ در میان جمهوری‌خواهان ایجاد کرد، منجر به آن شد تا تعدادی از آرای سلبی به ترامپ ، در سبد رأی دموکرات‌ها به گردش درآید. دقیقا همین مسئله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به رمز پیروزی دموکرات‌ها و بایدن تبدیل شد. دموکرات‌ها در شماری از رقابت‌های انتخابات میان‌دوره‌ای با نامزدهایی از حزب جمهوری‌خواه روبه رو بودند که در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه به لطف دونالد ترامپ پیروز شده بودند. هرچند این نامزدهای جمهوری‌خواه در انتخابات مقدماتی توانسته بودند تا نظر پایه‌های حزب را به خود جلب کنند اما بهترین گزینه جمهوری‌خواهان برای غلبه بر دموکرات‌ها محسوب نمی‌شدند. آن‌ها در انتخابات مقدماتی نامزدهای میانه‌روی جمهوری‌خواه را حذف کرده بودند که امکان جلب نظر رأی‌دهندگان در برابر دموکرات‌ها را داشتند. دونالد ترامپ در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه از نامزدهایی حمایت کرد که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ را زیر سؤال می‌بردند. اکثریت رأی‌دهندگان در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواه نیز به نامزدهای موردحمایت دونالد ترامپ رأی دادند. به‌این‌ترتیب دموکرات‌ها در انتخابات روز سه‌شنبه برای جلب نظر رأی‌دهندگان مستقل و معرفی نامزدهای جمهوری‌خواه به‌عنوان «تهدیدی برای دموکراسی» مسیر آسانی در پیش داشتند. 
 ترامپ یا ترامپیسم؟!
بسیاری از تحلیلگران مسائل آمریکا می‌گویند حتی اگر ترامپ از قدرت کنار رود، ترامپیسم این کشور را به نابودی می‌کشاند.انتخاب نامزدهای تندرو که نتیجه انتخابات سال ۲۰۲۰ را زیر سؤال می‌بردند از سوی میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنا مورد انتقاد قرار گرفته بود. او از «کیفیت» یا «سطح» نامزدهای پیروز در انتخابات مقدماتی ابراز نارضایتی کرده بود. به‌عنوان‌مثال بسیاری از سران حزب جمهوری‌خواه انتخابات مجلس سنا در ایالت نیوهمپشایر را فرصتی برای تصاحب یکی از کرسی‌های حزب دموکرات در این مجلس می‌دانستند. بااین‌حال رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه در انتخابات مقدماتی ایالت نیوهمپشایر به نامزد موردحمایت دونالد ترامپ که نتیجه انتخابات سال ۲۰۲۰ را قبول نداشت رأی دادند. به‌این‌ترتیب دموکرات‌ها توانستند این کرسی خود را در مجلس سنا حفظ کنند. اکنون دموکرات‌ها بر روی اختلاف‌افکنی‌های ترامپ در حزب جمهوری‌خواهان حساب ویژه‌ای بازکرده‌اند. برابری نسبی آرای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در مجلس سنا و برتری نسبی جمهوری‌خواهان بر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، قطعا نتیجه مطلوبی برای ترامپ و طرفدارانش نیست. اکنون در جامعه آمریکا بر سر آنچه«آینده ترامپیسم»نامیده می‌شود اختلافات عدیده‌ای رخ داده است. برخی جمهوری‌خواهان سنتی معتقدند که باید از ناکامی اخیر ترامپ در ایالاتی مهم و سرنوشت‌ساز مانند جورجیا، آریزونا، پنسیلوانیا و نوادا استفاده کرد و یک‌بار برای همیشه، هزینه جدایی مطلق وی از حزب جمهوری‌خواه را پرداخت کرد. برخی رسانه‌های وابسته به حزب جمهوری‌خواه صراحتا ترامپ را نه عامل اتحاد، بلکه عامل شکست در برابر دموکرات‌ها در برخی ایالات مهم دانسته‌اند. 
 آمریکای بحران‌زده 
انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره،  نقطه پایانی برای «آمریکای بحران‌زده » نیست ، بلکه نقطه آشکارساز این بحران مزمن و دامنه‌دار محسوب می‌شود. حتی اگر ترامپ تحت تاثیرنتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره از معادلات حزبی جمهوری‌خواهان حذف شود، سندروم «ترامپ» تا مدت‌ها جامعه آمریکا را تحت تأثیر قرار خواهد داد. «جان گلد برگ» نویسنده آمریکایی در «لس آنجلس تایمز» و در خصوص شیوع «ترامپیسم» در جامعه آمریکا می‌نویسد : آنچه امروز در ترامپ و هواداران وی تبلور پیدا کرده است، خودشیفتگی است نه ایدئولوژی! ایده‌هایی را هم که ترامپ تاکنون به‌صورت هماهنگ و یکپارچه ارائه کرده، هیچ‌گونه مبنای عقلانی درستی نداشته‌اند. ترامپ مقررات را دوست ندارد، چراکه به‌عنوان یک تاجر، مقررات سد راه وی می‌شوند.او از تجارت هم خوشش نمی‌آید، زیرا که درکی کوته فکرانه و بچه‌گانه از مفهوم «برد» دارد. او نه می‌داند گفتمان چیست و نه می‌داند استراتژی چه معنایی دارد!”
 سندروم ترامپ 
سندروم  «ترامپ» محصول عملکرد یک فرد در رأس معادلات سیاسی و اجرایی واشنگتن نیست بلکه منبعث از برهم‌کنش مؤلفه‌های دائمی و ثابتی بوده که برای دهه‌های طولانی، تاروپود آمریکا را تشکیل داده‌اند.بدون شک پس از مشخص شدن نهایی نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، منازعه ترامپ و جمهوری‌خواهان سنتی به نقطه اوج خود خواهد رسید. قطعا رئیس‌جمهور سابق آمریکا حاضر به وداع با معادلات قدرت در کشورش نیست. در چنین شرایطی احتمالا سران حزب جمهوری‌خواه باید با او دست به معامله زده یا خود را برای عواقب و تبعات سرکشی‌های ترامپ آماده کنند. اوضاع آشفته ناشی از این تقابل همه‌جانبه، جامعه آمریکا را در بر خواهد گرفت.« سندروم ترامپ» قرار نیست دست از سر جامعه آمریکا و به‌طورکلی جامعه غرب بردارد.تاروپودهای مخفی و آشکاری که نقش «ترامپ» را در کاخ سفید حک کرد، تا زمان استقرار حاکمیت نظام سرمایه‌داری و تبلور نگاه متوهمانه هژمون محور در این نظام از بین نخواهند رفت.در این معادله اساسا اهمیتی ندارد که جمهوری‌خواهان یا دموکرات‌ها با چه نسبتی در مجلس نمایندگان یا مجلس سنا تقسیم شوند!

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.