ترافیک رایزنی‌های بین‌المللی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 59219
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۴۸ |
رایزنی‌های دیپلماتیک دولت مردمی بررسی شد

ترافیک رایزنی‌های بین‌المللی

هنوز طنین شعارهای رئیس‌جمهور یازدهم که ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ به‌عنوان نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سالن تختی اردبیل فریاد می‌زد «شما می‌خواهید با دنیا مذاکره کنید؟ شما بلد هستید که با دنیا مذاکره کنید و آیا زبان دنیا را می‌دانید؟ درحالی‌که در فهم زبان ملت خود گرفتار هستید» به گوش می‌رسد.‌
ترافیک رایزنی‌های بین‌المللی

گروه سیاسی
هنوز طنین شعارهای رئیس‌جمهور یازدهم که ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ به‌عنوان نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سالن تختی اردبیل فریاد می‌زد «شما می‌خواهید با دنیا مذاکره کنید؟ شما بلد هستید که با دنیا مذاکره کنید و آیا زبان دنیا را می‌دانید؟ درحالی‌که در فهم زبان ملت خود گرفتار هستید» به گوش می‌رسد.‌ به قول علامه جعفری، «تاریخ وجدان عجیبی دارد»، چهار سال زندگی و فرصت تاریخی این ملت و مملکت سوخت تا ثابت شود این‌ خود مدعیان‌ بودند که نه زبان دنیا را می‌دانستند ‌ و نه زبان ملت خودشان را فهمیدند. شعار چرخش همزمان چرخ سانتریفیوژها وزندگی مردم را داده بودند اما جیب مردم ثابت کرد شعاری بیش نداده‌اند چه آنکه دولت را با تورم بی‌سابقه ۵۷ درصدی تحویل دادند ‌‌و رفتند، می‌گفتند تحریم‌ها را بالمره لغو می‌کنند اما از فردای اجرای قرارداد موسوم به برجام، دولت همان رئیس‌جمهور به قول خودشان مؤدب‌ و باهوش‌ رژیم آمریکا، تحریم‌ها اعمال شد و نه‌تنها تحریمی را رفع نکردند بلکه تحریم‌های ۷۰۰ موردی را به بیش از هزار و ۵۰۰ مورد رساندند و رفتند.‌ در فهم زبان ملت هم گرفتار بودند به‌طوری‌که بدون اطلاع آن‌ها، شبانه اقدام به برداشت پول از جیب‌شان با گرانی بنزین کردند و چه غائله‌ای که به پا نشد، عجیب آنکه پادوهای رسانه‌ای دشمنان این مرزوبوم هیچ اشاره‌ای به زمینه‌های آبان‌ ۹۸ نکردند و حاضر نیستند از برنامه‌ریزی‌شده بودن حوادث پس از اعتراضات اولیه مردم سخن بگویند. جماعتی که رقیب را متهم می‌کرد بلد نیست با دنیا مذاکره کند، به دلیل چسبندگی به چند کشور غربی که آن‌ها را مترادف دنیا تلقی می‌کرد، ارتباط با کشورهای همسایه و شرق را از دست داد و ایران را از مزایای اقتصادی مراودات با این کشورها محروم کرد تا سفره ملت هرروز کوچک‌وکوچک‌تر شود. بخشی از وضعیت بغرنجی که مدعیان بلد بودن زبان دنیا بعد از هشت سال به ارمغان آوردند، در سطوری از بیانیه انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی تشریح شده و «انبوه بدهی‌های دولتی، رشد سرسام‌آور نقدینگی، نظام بانکی غیر مولد، تورم کمرشکن، به‌هم‌ریختگی بازار مسکن و خودرو، مشکلات کارگران قراردادی و شرکتی، کارخانه‌ها و کارگاه‌های تعطیل‌شده، بیکاری جوانان تحصیل‌کرده، تبعیض آزاردهنده در حقوق و دستمزد و هزاران زخم مزمن دیگر» تنها گوشه‌ای از این دردهای مردم عنوان‌شده است.
با برگزاری انتخابات ۱۴۰۰، گفتمان حاکم بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت به‌طوری‌که سید ابراهیم رئیسی روز پنج شنبه‌۱۴ مرداد ۱۴۰۰ در مراسم تحلیف خود، با تاریخی توصیف کردن این جلسه، در پیشگاه نمایندگان و در حضور مهمانان خارجی، به رویکرد دولت مردمی در حوزه سیاست خارجی اشاره و تأکید کرد «در دولت همه مؤلفه‌های قدرت ملی تقویت خواهد شد و از همه ابزارهای قدرت ملی ازجمله دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان استفاده می‌کنیم تا منافع و مصالح ملی جمهوری اسلامی ایران تأمین شود. ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران حامی صلح و ثبات در کشورهاست و صرفا برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر و ظالم به کار گرفته خواهد شد. بحران‌های منطقه باید از طریق گفت وگوهای واقعی درون منطقه‌ای و بر اساس تأمین حقوق ملت‌ها حل‌وفصل شود.» رئیسی در همین جلسه با تأکید بر اینکه دخالت بیگانگان در منطقه نه‌تنها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه خود مشکل است، اضافه کرد: «دست دوستی و برادری به‌سوی همه کشورهای منطقه به‌خصوص همسایگان دراز می‌کنم و دست آن‌ها را به گرمی می‌فشارم». رئیس شورای عالی امنیت ملی کشورمان، کشورها و ملت‌های همسایه را خویشاوند خطاب و خاطرنشان کرد: «مهم‌ترین واصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی خود را ارتقای روابط با کشورهای همسایه دانسته و خواهان عزت و اعتلای آن‌ها هستیم». آنچه گرانیگاه سیاست‌خارجی دولت سیزدهم را مشخص می‌کند اینکه رئیس‌جمهور  تأکید کرد«جهان در حال دگرگونی است و تأمین منافع ملت‌ها منوط به درک جهان جدید و تعامل راهبردی با قدرت‌های نوظهور بوده و سیاست خارجی موفق، سیاست خارجی متوازن خواهد بود.»
سفرهای اخیر مقامات کشورمان به کشورهای مختلف حرکت در مسیر سیاست متوازن تلقی شده و به‌نوعی شاهد ترافیک رایزنی بین‌المللی مسئولان دولت مردمی هستیم، سفر اخیر رئیس‌جمهور به روسیه ازجمله این رایزنی‌هاست. به گفته رئیسی، مباحث مطرح‌شده در این سفر در راستای تحقق اهداف کلان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران یعنی تعامل حداکثری با کشورهای جهان و به‌ویژه کشورهای همسو و هم‌پیمان با ایران بود و در این سفر توافق اساسی برای گسترش روابط همه‌جانبه و پایدار و سودمند بین دو کشور به دست آمد. رئیسی بابیان اینکه در این سفر همچنین درباره مسئله پولی و بانکی بین دو کشور گفت‌وگو داشتیم، اظهار داشت: دو کشور می‌توانند در جهت شکست سلطه دلار بر روابط پولی و بانکی گام بردارند و مبادلات خود را با پول ملی انجام دهند. همچنین وزیر نفت کشورمان توافقات خوبی با مسئولین انرژی روسیه در حوزه توسعه میادین نفت و گاز داشت. در حوزه مسائل تجاری بر رفع موانع تجاری و جهش تجارت بین دو کشور توافق شد. در حال حاضر سطح تعاملات تجاری بین دو کشور قابل‌قبول نیست، لذا دو کشور توافق کردند در گام اول تعاملات تجاری فی مابین را به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزایش دهند. دو کشور همچنین توافق کردند که ظرفیت‌های کشاورزی و نیز زمینه‌های مناسب مبادلات کالاهای کشاورزی دو طرف را به شکلی دقیق‌تر مورد شناسایی قرار دهند تا بتوانند نسبت به افزایش تبادل کالاهای کشاورزی اقدام کنند. رئیسی در ادامه بابیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه ترانزیت و حمل‌ونقل برخوردار است، گفت: در این سفر بر فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب توافق شد. این مسیر ترانزیتی مسیر و زمان ترانزیت کالا از روسیه و کشورهای مختلف شمالی ایران را به مناطق جنوبی بسیار کوتاه‌تر خواهد کرد. در این سفر همچنین گفت وگوهای خوبی در زمینه گسترش همکاری‌های دفاعی، هوا-فضا و فضایی انجام شد و مقرر شد وزارت امور خارجه و وزیر نفت به‌عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی اجرای مصوبات و توافقاتی را که بین دو کشور انجام‌شده تا حصول نتیجه نهایی دنبال کنند.
همچنین معاون اقتصادی رئیس‌جمهور سفری به نیکاراگوئه داشت، به گفته محسن رضایی که به نمایندگی از رئیسی در مراسم تحلیف 
«دانیل اورتگا» حضور پیدا کرد، ضمن ابلاغ سلام‌های گرم رئیس‌جمهور به آن‌ها، از مقاومت دولت و ملت این کشور قدردانی کرد وی با اشاره به دیدارهای خود با برخی سران و مسئولان دیگر کشورها در جریان سفرش به ماناگوآ، اظهار داشت: خوشبختانه در حاشیه مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری منتخب مردم نیکاراگوئه، دیدارهایی با رئیس‌جمهور کوبا و آقای مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا داشتیم و مباحث خوبی درباره توسعه همکاری‌های اقتصادی فی‌مابین در زمینه‌های انرژی، محصولات کشاورزی، استخراج طلا و همکاری‌های پزشکی داشتیم که مورد استقبال آنان قرار گرفت. به گفته معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در این سفر جلسات خوبی با مسئولان کشور نیکاراگوئه به‌ویژه با آقای اورتگا و رئیس مجلس ملی این کشور برگزارشده و مهم‌ترین مباحث مطرح‌شده در این دیدارها درباره توسعه مناسبات و همکاری‌های اقتصادی بوده است. رضایی خاطرنشان کرد: در کشور نیکاراگوئه معادن گران‌قیمتی ازجمله طلا و استعدادها و منابع فوق‌العاده‌ای در زمینه کشاورزی و تولید محصولات غذایی وجود دارد و آن‌ها آمادگی کامل برای گسترش همکاری‌ها دارند. معاون اقتصادی رئیس‌جمهور درباره توافقات انجام‌شده نیز‌ گفت: مباحث مقدماتی را انجام داده‌ایم؛ هر سه کشور نیکاراگوئه، کوبا و ونزوئلا بر گسترش روابط و همکاری‌ها با ایران تأکید می‌کردند که گزارش سفر خود را به آقای دکتر رئیسی و اعضای دولت ارائه می‌کنم و حتماً با نظر و تأیید رئیس‌جمهور، مسئولان مربوطه اقدامات لازم را دنبال خواهند کرد.
وزیر امور خارجه نیز در این برهه سفری به چین داشت، طبق اظهارات محمد کشاورز زاده سفیر کشورمان در پکن‌،  اجرایی کردن برنامه ۲۵ ساله از دستاوردهای مهم این سفر بود.  هیئت ایرانی متشکل از مقامات عالی سیاسی اقتصادی،  نفتی و  بانکی مذاکرات بسیار خوبی داشتند. این در حالی است گفت‌وگوهای وین با چهار به علاوه یک و همچنین رایزنی‌های عربستان در حال انجام است و یک‌بار دیگر باید یادآور شد، فهم زبان دنیا مستلزم فهم ظرفیت‌های درونی کشور است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.