تبعات واگذاری ۶۵ درصدی سهام بانک رفاه کارگران بر بازار سرمایه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 78251
  پرینتخانه » اقتصادی, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۶:۳۶ |
مهدی حاجی‌وند، کارشناس و فعال بازار سرمایه :

تبعات واگذاری ۶۵ درصدی سهام بانک رفاه کارگران بر بازار سرمایه

عرضه سهام بانک رفاه در بازار سرمایه یکی از بحث‌های چالش‌برانگیز در این حوزه است. بانک‌ رفاه کارگران، همان‌طور که از نامش مشخص است، متعلق به کارگران است. این بانک، بانک عامل کارگران این کشور است، اما طی ماه‌های اخیر بحث واگذاری بیش از 65 درصد سهام آن در بازار سرمایه مطرح شده است.
تبعات واگذاری ۶۵ درصدی سهام بانک رفاه کارگران بر بازار سرمایه
عرضه سهام بانک رفاه در بازار سرمایه یکی از بحث‌های چالش‌برانگیز در این حوزه است. بانک‌ رفاه کارگران، همان‌طور که از نامش مشخص است، متعلق به کارگران است. این بانک، بانک عامل کارگران این کشور است، اما طی ماه‌های اخیر بحث واگذاری بیش از ۶۵ درصد سهام آن در بازار سرمایه مطرح شده است.
بسیاری این اقدام را خلاف قانون اساسی و همچنین ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری می‌دانند. اما اینکه این حجم از سهام واگذار شود، با توجه به واگذاری‌های گذشته که اغلب نتیجه مثبتی دربر نداشته ممکن است بر این بانک و همچنین بر بازار سرمایه هم تأثیر منفی بگذارد.
ضمن اینکه فعالان حوزه کارگری معتقدند طبق قانون سهام این بانک متعلق به کارگران است و پیش از واگذاری باید رضایت آنها را جلب کرد. همچنین اولویت واگذاری سهام هم با کارگران و بازنشستگان است و آن‌ها هستند که باید در خرید سهام اولویت‌ داشته باشند. بسیاری از فعالان کارگری به طور واگذاری سهام این بانک را در تضاد با منافع این قشر می‌دانند. همچنین از بعد بازار سرمایه نیز ممکن است این نوع واگذاری تأثیر منفی بر آن داشته باشد.
ارزیابی واگذاری سهام بانک رفاه از چند منظر
در همین زمینه مهدی حاجی‌وند، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با«‌ رسالت» با بیان اینکه این واگذاری از چند منظر قابل بررسی است، گفت: «در شرایط فعلی بازار سرمایه که نقدینگی بسیار ناچیز است. هر عرضه اولیه‌ای می‌تواند بازار را تحت تأثیر قرار دهد. فروش ۶۵ درصدی سهام این بانک هم به صورت یکجا قطعاً تأثیر خوبی بر این بازار نخواهد داشت.»
وی با اشاره به روال کار برخی از فعالان بازار سرمایه و استقبال از عرضه‌های اولیه تأکید کرد: «بسیاری به دنبال این هستند که عرضه اولیه‌ای انجام شود و سهم‌های دیگر را واگذار و اقدام به خرید سهام جدید کنند؛ چراکه به دنبال کسب سود ۵ تا ۲۰ درصد هستند. بنابراین در این شرایط و در این بازار کم‌رمق و بی‌بنیه این نوع عرضه‌ها می‌تواند تأثیر منفی بگذارد.»
حاجی‌وند همچنین گفت: «چندی قبل هم در مصوبه ۱۰ بندی سازمان بورس تأکید شد که فعلاً عرضه اولیه باید متوقف شود. یعنی این روال است که وقتی شرایط بازار خوب نیست عرضه اولیه هم انجام نشود.»
از سویی عرضه یکباره ۶۵ درصد از سهام یک بانک در بازار سرمایه تاکنون اتفاق نیفتاده است. اما آن‌طور که شنیده می‌شود برخی به دنبال این هستند که بخش عمده‌ای از سهام بانک رفاه کارگران را واگذار کنند و تنها ۳۵ درصد آن همچنان در اختیار سازمان تأمین‌اجتماعی باقی خواهد ماند؛ موردی که با انتقاد بسیاری از فعالان این حوزه مواجه شده و آنها خواهان این هستند که سهام در اختیار سازمان تأمین‌اجتماعی و البته کارگران باقی بماند.در این خصوص این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه البته پیش از این هم سهام بانک‌ها و بیمه‌ها در بازار سرمایه واگذار شده بود، تصریح کرد: «پیش از این نیز در راستای اصل (۴۴) قانون اساسی تجربه واگذاری سهام بانک ملت و تجارت و همچنین بیمه البرز را داشتیم. اما این واگذاری‌ها در قالب بلوک‌های ۱۵ تا ۲۰ درصدی بود. اما اینکه
 ۶۵ درصد سهام یک بانک به صورت یکجا واگذار شود تاکنون انجام نشده است. بنابراین اینکه ۶۵ درصد سهام یک بانک را واگذار کنیم تاکنون نداشته‌ایم، اما واگذاری سهام بانکی‌ها در بازار سرمایه مرسوم بوده است.»
اهلیت خریداران احتمالی، محل ابهام است
نکته بسیار مهم دیگر بحث خریدار سهام این بانک‌ها است. معمولاً علاوه بر سهامداران کوچک که بخش اندکی از این سهام را خریداری می‌کنند، سهامداران عمده و بزرگ نیز برای خرید این سهام اقدام خواهند کرد. بحث اهلیت این خریداران بزرگ و مشکلاتی که در گذشته برای شرکت‌ها و سهم‌هایی که واگذار شده‌اند برای بانک رفاه کارگران پیش نیاید موضوع بسیار مهم دیگری در خصوص این عرضه است.
حاجی‌وند با بیان اینکه بحث تحت تأثیر قرار گرفتن بازار سرمایه با عرضه اولیه یا عرضه ۵ تا ۶۵ درصدی سهام این بانک در درجه دوم اهمیت قرار دارد، تأکید کرد: «موضوع مهمتر بحث اهلیت خریداران این سهام است. مهم این است که بدانیم به چه دلیل این سهام فروخته می‌شود و چه کسانی و به چه دلیلی قرار است این سهام را خریداری کنند؟»
وی افزود: «تصور می‌کنم از جمله موضوعاتی که باید روی آن تمرکز شد این است که ببینیم به کدام دولتی‌ها به فروش می‌رسند و چه کسی آن را خریداری می‌کند و تأمین مالی خرید آن را از چه طریقی انجام می‌دهند؟ در نهایت باید دید آیا کار پرصوابی است و می‌تواند به نفع بازنشستگان باشد یا خیر؟»
بررسی‌ها نشان می‌دهد بازنشستگان و کارگران مخالف واگذاری این بانک‌ هستند و معتقدند اگر قرار است واگذاری صورت گیرد باید به کارگران واگذار شود، در غیر این صورت ممکن است به سازمان تأمین‌اجتماعی آسیب بزند.
حاجی‌وند تصریح کرد: «با توجه به اینکه پیش از این واگذاری‌ها با سابقه خوشی همراه نبوده باید از این جنبه هم دغدغه‌های این افراد بررسی شود. اگر این بانک بر اساس اصل (۴۴) قانون اساسی واگذار می‌شود، بخشی از سهم آن باید در قالب سهام ترجیحی به کارمندان و مشمولان این بانک تعلق ‌گیرد.»
وی تأکید کرد: «به طور کلی آن موضوعی که موفقیت یا عدم موفقیت را تعیین کند، دلیل واگذاری است. قطعاً برای این حجم از دارایی در مورد اهلیت خریداران رایزنی‌هایی انجام شده؛ بنابراین باید دغدغه بازنشستگان و کسانی که سهام و سپره در این بانک دارند در نظر گرفته شود.»
 دردسرهای تهاتر سهام بانک رفاه برای تأمین‌اجتماعی
موضوع دیگر این است که گفته می‌شود سهام این بانک باید به صورت تهاتری خریداری شود؛ به دلیل اینکه دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی بدهکار است و در پرداخت مستمری‌ها مشکل دارد. 
حاجی‌وند در خصوص اینکه فروش به صورت تهاتری چه مشکلاتی را برای این بانک به وجود می‌آورد و تأثیر آن بر بورس چگونه خواهد بود نیزگفت: «یکی از مشکلاتی که در اقتصاد داریم این است که در این موارد معمولاً رد دیون و تهاتر انجام شده است. مثلاً اگر کسی از  روی سهام خودرو از من طلب داشته، من سهام پتروشیمی واگذار کردم که این شخص هم در زمینه پتروشیمی سررشته‌ای نداشته و منجر به ناکارآمدی در این بخش شده است. در نهایت تهاتر و رد دیون روش خوبی در زمینه واگذاری‌ها نبوده و امیدواریم بابت بدهی‌ها، این بانک‌ واگذار نشود و تنها واگذاری در راستای سبک‌سازی، چابک‌سازی و بهره‌وری بانک اتفاق افتد.»وی همچنین در این خصوص که آیا در حال حاضر بازار سرمایه آماده عرضه چنین سهامی هست یا خیر؟گفت: «معمولاً چنین عرضه‌های بلوکی و بزرگی نویدبخش آن است که شرایط بازار، خوب، متعادل و روبه‌رشد و صعودی است و می‌توان آن را به فال نیک گرفت، اما در شرایط فعلی بازار سرمایه که کل بازار و بنگاه‌ها با مشکل نقدینگی مواجه هستند، اگر کسی قصد خرید این سهام را داشته باشد به طور قطع از جایی تأمین مالی آن را انجام می‌دهد که احتمالاً فشار آن دوباره به بازار سرمایه وارد می‌شود.»
حاجی‌وند افزود:‌ «باید دید قرار است این سهام به کدام مجموعه واگذار شود و این واگذاری به منظور رد دیون و تهاتر انجام می‌شود یا در راستای بهبود کارایی است؟ اگر قرار باشد با واگذاری این بانک هدف بهبود کارایی و کارآمدی بانک را دنبال کند، می‌تواند اتفاق خوبی باشد؛در غیر این صورت تصور نمی‌کنم اتفاق خوبی برای این بانک و بازار سرمایه بیفتد.»
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.