تاثیر عوامل و مسائل سیاسی و اجتماعی بر یادگیری زبان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 84908
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹ |

تاثیر عوامل و مسائل سیاسی و اجتماعی بر یادگیری زبان

شاید آنطور هم که توسط عموم مردم تصور می‌شود، یادگیری زبان دوم و استفاده از آن بسیار آسان نباشد؛ زیرا عوامل زیادی بر فرایند فراگیری زبان دوم تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در این مقاله به بررسی تاثیر عوامل سیاسی اجتماعی بر یادگیری زبان دوم بپردازیم.
تاثیر عوامل و مسائل سیاسی و اجتماعی بر یادگیری زبان

تاثیر مسائل سیاسی اجتماعی بر یادگیری زبان دوم

شاید آنطور هم که توسط عموم مردم تصور می‌شود، یادگیری زبان دوم و استفاده از آن بسیار آسان نباشد؛ زیرا عوامل زیادی بر فرایند فراگیری زبان دوم تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در این مقاله به بررسی تاثیر عوامل سیاسی اجتماعی بر یادگیری زبان دوم بپردازیم. با آگاه بودن به این تاثیرات می‌توانید تلاش‌های خود را برای یادگیری کارآمدتر کنید. پس بیایید نگاه دقیق‌تری به این مسائل داشته باشیم.

نگاه کلی بر اثرات مسائل سیاسی بر یادگیری

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش ارتباطات بین مردم در سراسر کره زمین، سفر به خارج از کشور و اطلاع از آخرین اخبار کشورهای خارجی، برای مردم بسیار آسان‌تر از قبل شده و این روند روز به روز نیز ادامه خواهد داشت. این موضوع دلیلی برای ایجاد اشتیاق شدیدی در بین مردم برای یادگیری زبان دوم یا همان زبان خارجی شده است؛ زیرا با یادگیری زبان کشور مقصد، آن‌ها می‌توانند به تنهایی و بدون نیاز به مترجم، با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند.

اما در این بین، وضعیت و روابط سیاسی بین دو کشور، تأثیر ظریف ولی مهمی بر فرآیند یادگیری زبان دوم دارد. اگر دو کشور با یکدیگر روابط سیاسی خوبی نداشته باشند، به احتمال زیاد مردم این دو کشور نیز نسبت به یکدیگر احساس خصومت و تعصب خواهند داشت که این قضیه باعث سخت‌تر شدن یادگیری، محدود شدن منابع و امکانات و یا حتی در موارد شدیدتری مانع از یادگیری فرهنگ و زبان هر یک از این کشورها توسط دیگری می‌شود.

از طرفی دیگر، در صورت خوب بودن روابط سیاسی دو کشور، تقریباً تمامی مدارس و دانشگاه‌ها شروع به اصلاح و اضافه کردن زبان کشور مقابل در برنامه‌های آموزشی خود خواهند کرد. همچنین مراکز و موسسه‌های زیادی نیز برای آموزش زبان آن کشور خارجی به عموم مردم وجود می‌آیند.

ثبت نام در کلاس های خصوصی 

عوامل و مسائل زیاد و متعددی بر یادگیری زبان دوم تأثیر می‌گذارند که به طور نامحسوسی به هم پیوسته و متقابل هستند. برخی از این عوامل یادگیری را سخت‌تر و برخی دیگر، این فرآیند را آسان‌تر می‌کنند. از بین این عوامل، ما مسائل سیاسی اجتماعی را بررسی کردیم. برای آسان‌تر کردن فرایند یادگیری زبان دوم، می‌توان معلمان و مربی‌هایی را به کار گرفت که با این مشکلات و تاثیرات آشنا بوده و با توجه به تفاوت‌های فردی هر انسان، به زبان آموز کمک کنند. برای مثال کلاس خصوصی زبان آلمانی به علاقه مندان یادگیری این زبان، این امکان را می دهد تا با هدف و برنامه مشخص آموزش زبان آلمانی را شروع کرده و سوالات و مشکلات خود را با استادشان در میان بگذارند.

تاثیر عوامل و مسائل اجتماعی بر یادگیری زبان دوم

عوامل و مسائل اجتماعی نیز به طور غیر مستقیم بر یادگیری زبان دوم تأثیر می‌گذارد. عوامل اجتماعی خود نیز شامل تعداد زیادی متغیر می‌شوند که در ادامه به بررسی چند عدد از آن‌ها خواهیم پرداخت. از بین این عوامل، نگرش یادگیرندگان نسبت به زبان دوم و فرصت‌های یادگیری که بر اساس طبقات اجتماعی اقتصادی مردم تعیین می‌شود، دو تا از متغیرهای مهم و قابل توجه هستند.

تاثیر عوامل و مسائل سیاسی بر یادگیری زبان دوم

تاثیر طبقه اجتماعی بر یادگیری زبان دوم

طبقه اجتماعی فرد بر اساس عوامل زیادی تعیین می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به میزان درآمد کلی، سطح تحصیلات و شغل اشاره کرد. به طور کلی طبقات اجتماعی معمولاً به چهار گروه طبقه پایین، طبقه کارگر، طبقه متوسط ​​پایین و طبقه متوسط ​​بالا تقسیم بندی می‌شوند. همانطور که اشاره کردیم، رابطه معناداری بین طبقه اجتماعی و میزان پیشرفت در یادگیری زبان دوم وجود دارد. اکثر مطالعات نشان می‌دهند که افراد گروه‌های اجتماعی اقتصادی پایین‌تر، نسبت به افراد عضو گروه‌های بالاتر در یادگیری زبان دوم موفقیت کمتری دارند.

نگرش یادگیرندگان نسبت به زبان دوم

چندین عامل مرتبط با نگرش یادگیرندگان نسبت به زبان دوم وجود دارد که به بررسی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت. این عوامل به طور کلی عبارتند از:

  • فاصله و تفاوت زبان مادری و زبان دوم فرد یادگیرنده
  • سطح مهارت فرد در زبان مادری
  • دانش اولیه آن‌ها از زبان دوم
  • نحوه گویش زبان مادری یادگیرنده
  • وضعیت نسبی فرد یادگیرنده در جامعه
  • نگرش اجتماعی نسبت به زبان مادری یادگیرنده

سطح مهارت فرد در زبان مادری

به طور کلی، هرچه دانش و توانایی‌های زبان مادری زبان آموز از نظر علمی پیچیده‌تر و بیشتر باشد، یادگیری زبان دوم نیز برای او آسان‌تر خواهد بود و در مسیر یادگیری سریع‌تر پیش می‌رود.

دانش اولیه زبان آموز از زبان دوم

دانش قبلی زبان آموزان از زبان دوم نیز عامل مهمی در روند یادگیری کنونی آنهاست. همچنین میزان و نوع دانش قبلی از زبان دوم یک عامل مهم و اساسی در نحوه برنامه ریزی فرد برای ادامه مسیر یادگیری می‌باشد. به عنوان مثال، زبان آموزی با مهارت‌های مکالمه غیررسمی انگلیسی ممکن است درک کمی از ساختارهای دستور زبان انگلیسی داشته باشند و به همین دلیل، ممکن است به آموزش بیشتر و خاص‌تری در زمینه گرامر انگلیسی نیاز داشته باشد.

نحوه گویش زبان مادری فرد یادگیرنده

زبان آموزان ممکن است نیاز به یادگیری یک گویش جدید (چه رسمی یا غیر رسمی) داشته باشند که می‌تواند با گویش زبان مادری خود که در زندگی روزمره در محیط با آن مواجه می‌شوند متفاوت باشد. باید به این نکته نیز توجه داشت که افراد از پیشینه‌ها و زمینه‌های فرهنگی مختلف می‌آیند و به همین دلیل نیز نیازها و اهداف مختلفی از یادگیری زبان و گویش جدید خواهند داشت.

گروه‌های همتا و تاثیر آن بر یادگیری زبان دوم

نوجوانان به دلیل تاثیرات سنی که در آن قرار دارند، تا حد بسیار زیادی تحت تأثیر گروه همسالان خود قرار می‌گیرند. در روند یادگیری زبان دوم توسط نوجوانان، فشار و تاثیر همسالان اغلب اهداف تعیین شده توسط والدین و مربیان را کمرنگ‌تر کرده و اغلب تمایل زبان آموز نوجوان را برای تلفظ درست و بومی کلمات و اصطلاحات کاهش می‌دهد. در نهایت این گروه همتا می‌تواند به طور ناخودآگاه منجر به آموزش نادرست تلفظ کلمات و شکل گرفتن نادرست مهارت گفتاری شود.

سن فرد یادگیرنده

همانطور که در بالاتر اشاره کردیم، زبان آموزان جوان‌تر در معرض فشار گروه همسالان بوده و از روش‌های غیراستاندارد و نادرست آموزشی گروه همسالان خود استفاده می‌کنند. اما در مقابل نوجوانان، گروه میانسال به میزان کمتری تحت فشار گروه همسالان قرار گرفته و بیشتر تحت تأثیر ارزش‌های اجتماعی اطراف خود قرار می‌گیرند.

اما به تدریج و با افزایش سن، فشارهای اجتماعی تاثیر کمتری روی یادگیری فرد می‌گذارند. به طور کلی، می‌توان گفت زبان آموزانی که زبان دوم را بعد از بلوغ (یا حتی زودتر) یاد می‌گیرند، به احتمال کمی لهجه و گویش بومی زبان مورد نظر را به دست می‌آورند؛ در حالی که افرادی که بعد از ۱۵ سالگی شروع یه یادگیری می‌کنند، لهجه و گویش بهتری خواهند داشت.

سن فرد یادگیرنده زبان

از طرفی دیگر، کودکان آمادگی و پذیرش بالاتر و بیشتری برای آموزه‌های جدید داشته و به احتمال زیادی به خوبی و با روش‌های درست زبان دوم را یاد خواهند گرفت؛ زیرا هنوز هویت اجتماعی خود را بر اساس گروه‎های همتا شکل نداده و تحت تاثیر آن‌ها نیستند. اما در مقابل کودکان، نوجوانان یادگیری یک زبان دوم را به عنوان رفتاری برای عوض کردن هویت خود می‌دانند؛ این موضوع می‌تواند این قضیه را نیز توضیح دهد که چرا بیشتر نوجوانان در برابر یادگیری زبانی غیر از زبان مادری خود مقاومت می‌کنند.

جنسیت و تاثیر آن بر یادگیری زبان دوم

به طور کلی، زنان ممکن است زبان آموزان بهتری نسبت به مردان باشند؛ زیرا آن‌ها نسبت به تلفظ‌ها و دستورهای جدید زبان دوم حساس‌تر بوده و آمادگی بیشتری برای وارد کردن این دستورات و نکات در ذهن و حافظه خود دارند. همچنین زنان نسبت به مردان، نگرش مثبت‌تری نسبت به یادگیری زبان دوم دارند. از طرفی دیگر به دلیل پذیرش بالا، زنان حتی اگر دسترسی کمتری به مواد و امکانات آموزشی داشته باشند، کمتر تمایل به کنار گذاشتن یادگیری دارند. به عبارت دیگر، انگیزه و نگرش مثبت‌تر آن‌ها باعث می‌شود به یادگیری خود ادامه دهند.

در مجموع، در حال حاضر هیچ دلیل روشن و واضحی در مورد این قضیه که چرا زنان در یادگیری زبان دوم از مردان بهتر عمل می‌کنند، وجود ندارد؛ اما شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهد توانایی درک شنیداری بهتر زنان، به آن‌ها در یادگیری زبان دوم برتری می‌دهد.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.