تأسیس صندوق برای تأمین اعتبارات مالی حوزه مسکن ضروری است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 85834
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۶:۴۲ |
کمال علیپور نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس :

تأسیس صندوق برای تأمین اعتبارات مالی حوزه مسکن ضروری است

کمال علیپور، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم سوادکوه و قائمشهر دراین باره به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: یکی از‌موضوعات مهم روز‌جامعه، مسکن و افزایش قیمت آن است. امروز‌ در دو حوزه خرید و اجاره مسکن با‌ چالش مواجه شده‌ایم. افزایش قیمت‌ها تهیه مسکن را به رؤیا تبدیل کرده‌اند و مانع از خرید مسکن شده است.
تأسیس صندوق برای تأمین اعتبارات مالی حوزه مسکن ضروری است

کمال علیپور، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم سوادکوه و قائمشهر دراین باره به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: یکی از‌موضوعات مهم روز‌جامعه، مسکن و افزایش قیمت آن است. امروز‌ در دو حوزه خرید و اجاره مسکن با‌ چالش مواجه شده‌ایم. افزایش قیمت‌ها تهیه مسکن را به رؤیا تبدیل کرده‌اند و مانع از خرید مسکن شده است. وی افزود: مجلس شورای اسلامی موظف به ریل‌گذاری درست بود که خوشبختانه با دقت کافی رسالت خود را به سرانجام رساند. به عبارت دیگر وظیفه مجلس نظارت و قانون‌گذاری است تا دولت در مسیر مشخص شده قطار خود را به حرکت در بیاورد.  پیرامون کنترل و مدیریت مسکن، قوانین مورد نیاز‌مصوب‌ شد و حال در انتظا‌رفرآیند اجرایی است. علیپور تصریح کرد: نقدینگی از موضوعات مهم در حوزه مسکن است. دولت و وزارت راه و شهرسازی عنوان می‌کردند که از اعتبار کافی برخوردار نیستند و با چالش نقدینگی مواجه‌اند. مجلس شورای اسلامی به منظور حل این مشکل پیشنهاد تأسیس صندوق را داد. همچنین عنوان شد که اعتبار صندوق پیشنهاد شده چطور و از چه محلی تأمین شود تا دولت تحت فشار قرار نگیرد. نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: خواست مجلس شورای اسلامی این بود که مالیات‌های اخذ شده در حوزه مسکن وارد صندوق‌ها‌ی‌ پیشنهادی بشوند و اعتباری را ایجاد کنند. متأسفانه علی‌رغم پیشنهادات و تبیین محل تأمین اعتبارات اما دولت این پیشنهاد را رد کرد و با آن موافقت نکرد. او ضمن بیان اینکه با گذشت چندین ماه اما هیچ صندوقی در این زمینه افتتاح نشده است، متذکر شد: ‌پیشنهاد دیگر مجلس شورای اسلامی واگذاری زمین به بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی بود تا ساخت مسکن را آغاز کنند. چنانچه این مهم صورت می‌گرفت مشکل تهیه زمین و ساخت مسکن به صورت همزمان برطرف می‌شد. باید توجه داشت که ۵۰ درصد ارزش مسکن به سبب زمین است. خواست مجلس این بود که زمین به صورت رایگان در اختیار وزارت راه قرار گیرد و با افتتاح صندوق، افزایش اعتبار صورت بگیرد. وی یادآور شد: اکنون به منظور ساخت ۶۰۰ هزار واحد، زمین فراهم شده است اما کلیات هدف‌‌‌‌گذاری به درستی پیش نرفته و دولت نیز به خوبی عمل نکرده است. 
 مردم در فرآیند اجرایی مصوبات همکاری داشته باشند
نماینده مردم سوادکوه و قائمشهر درباره اقساط ماهانه وام نهضت ملی‌ مسکن اظهارکرد: هیچ‌کس نمی‌تواند ماهانه ۸ تا ۱۰ میلیون تومان اقساط پرداخت کند. دراین راستا مطالبه مان از دولت این است که مدت بازپرداخت طولانی ترشود. بی‌شک پس از‌گذشت ۱۲ سال، مبلغ ۱۰ میلیون تومان چندان قابل توجه نخواهد بود. متأسفانه دولت در شرایط کنونی اهتمام ویژه نسبت به افزایش سقف بازپرداخت را‌نداشته است. وزیر راه و شهرسازی درصدد است تا افزایش خرید مسکن را رقم بزند و متوسط بازپرداخت را افزایش دهد تا به مردم فشاری وارد نشود. علیپور
عنوان کرد: قبول داریم که وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست اما خواست‌مان این است که در فرآیند اجرایی مصوبات، مردم همکاری لازم را داشته باشد. بی‌شک هیچ آسانی بدون سختی به‌دست نخواهد آمد. در شرایط حال حاضر صاحب خانه شدن این چنین است و مردم می‌بایست با همکاری و صبر پیش بروند تا صاحب خانه شوند. وی در پایان این گفت‌وگو همچنین بیان داشت که مشارکت مردم در فرآیند اجرای دقیق مصوبات امری حائز اهمیت و موردنیاز می‌باشد. آگاهان بر این باورند که وام نهضت ملی مسکن از منظر کاهش آورده اولیه متقاضیان خوب و قابل توجه است اما بازپرداخت آن نگران کننده و دور از تحقق به نظر می‌رسد.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.