بی‌رمقی‌ بورس‌ ناشی از اخذ تصمیمات کوتاه‌مدت است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 78688
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۶:۰۹ |
فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه:

بی‌رمقی‌ بورس‌ ناشی از اخذ تصمیمات کوتاه‌مدت است

در معاملات روز سه‌شنبه بیست و نهم آذرماه، شاخص کل بورس پایتخت نسبت به‌روز کاری قبل ۸ هزار و ۸۱۳ واحد ریزش کرد و به رقم یک‌میلیون و ۴۹۲ هزار و ۹۵ واحد رسید. شاخص هم‌وزن بورس نیز با کاهش ۹۰۶ واحدی در سطح ۴۴۲ هزار و ۳۹۸ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۱ واحد پایین آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۶۳ واحد قرار گرفت.
بی‌رمقی‌ بورس‌ ناشی از اخذ تصمیمات کوتاه‌مدت است

گروه اقتصادی
در معاملات روز سه‌شنبه بیست و نهم آذرماه، شاخص کل بورس پایتخت نسبت به‌روز کاری قبل ۸ هزار و ۸۱۳ واحد ریزش کرد و به رقم یک‌میلیون و ۴۹۲ هزار و ۹۵ واحد رسید. شاخص هم‌وزن بورس نیز با کاهش ۹۰۶ واحدی در سطح ۴۴۲ هزار و ۳۹۸ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۱ واحد پایین آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۶۳ واحد قرار گرفت.  کارشناسان معتقدند که بازار بورس به‌واسطه عدم تعیین تکلیف نرخ سود سپرده و بودجه سال آینده دچار ابهام شده و به‌منظور تغییر مثبت، نیازمند تعیین تکلیف مؤلفه‌های تأثیرگذار است.فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به‌ضرورت تعیین تکلیف نرخ سود سپرده و بودجه ۱۴۰۲ پرداخت و  بیان داشت: به طورکل نرخ بهره بین بانکی، نرخ مؤثر اوراق و نرخ سود سپرده ازجمله متغیرهایی هستند که اثرات محسوسی بر بازار سرمایه دارند. متأسفانه در شرایط کنونی مهم‌ترین نکته و مشکل حال حاضر، متغیر بودن قوانین، مقررات و ضوابط اجرایی در حوزه اجرایی بازار سرمایه است. وی افزود: نرخی که حدود یک ماه در بسته حمایتی ۱۰ بندی بورس از آن یاد شد، به‌درستی پیش نرفت. مقررشده بود تا هماهنگی بازار بورس و پول به‌گونه‌ای پیش برود که هیچ‌گونه آثار سود در بازار سرمایه وجود نداشته باشد. متأسفانه به‌طور متوسط نرخ اوراقی که در بورس معامله می‌شود، بالای ۲۸ درصد است. 
کارشناس بازار سرمایه همچنین خاطرنشان کرد: مصوبه اخیر شورای عالی علی‌رغم حضور اعضای مشترکی از بازار سرمایه و پول اما به نفع بازار بورس نبوده است و گویی صرف‌نظر از منافع شده است. به سبب جانبداری از شبکه بانکی، علی‌رغم سطح ارزندگی بازار بورس و پتانسیل‌های موجود اما شرایط بی‌رمقی برای این بازار رقم خورده است. به‌بیان‌دیگر امروز بورس تحت تأثیر تصمیمات نادرست و کوتاه‌مدت قرارگرفته است. آقابزرگی با تأکید بر ضرورت اخذ تصمیمات کارشناسی برای رفع ابهامات موجود در بازار بورس، در پایان این گفت‌وگو اظهار کرد: بی‌شک با اخذ تصمیمات نادرست، سهام دار خرد آسیب فراوانی می‌بیند. ازاین‌رو رکن کارشناسانه تصمیمات امری بسیار ضروری است و می‌بایست نظرات کارشناسی مطرح شود.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.