بیت کوین ؛پیش‌بینی‌ناپذیر و بدون پشتوانه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 73934
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۰۴ |
«رسالت» وضعیت صعود و ریزش رمزارز بیت کوین را بررسی می‌کند

بیت کوین ؛پیش‌بینی‌ناپذیر و بدون پشتوانه

در سال‌های اخیر پدیده‌ای به نام رمزارزها یا ارزهای دیجیتال یا همان کریپتوکارنسی‌ها در بازارهای مالی دنیا ظهور پیداکرده و به علت رشد بیش‌ازحد و سوددهی زیاد به برخی از کاربران و فعالان این عرصه به‌صورت جذابی درآمده است، رمزارزها در کشوری مانند ایران که تورم‌های سنگینی را در چند سال اخیر تجربه کرده است، جذابیت بیشتری داشته به‌نحوی‌که برخی از افراد می‌خواهند ره یک‌عمر را در یک‌شب بروند و بتوانند در مدت‌زمان کوتاهی به ثروت برسند.« رسالت» در این گزارش قصد دارد به دغدغه مخاطبان گروه اقتصادی پاسخ داده و بدون هرگونه جهت‌گیری وتنها با نگاه کارشناسی و تحلیلی به واکاوی این موضوع بپردازد.
بیت کوین ؛پیش‌بینی‌ناپذیر و بدون پشتوانه

در سال‌های اخیر پدیده‌ای به نام رمزارزها یا ارزهای دیجیتال یا همان کریپتوکارنسی‌ها در بازارهای مالی دنیا ظهور پیداکرده و به علت رشد بیش‌ازحد و سوددهی زیاد به برخی از کاربران و فعالان این عرصه به‌صورت جذابی درآمده است، رمزارزها در کشوری مانند ایران که تورم‌های سنگینی را در چند سال اخیر تجربه کرده است، جذابیت بیشتری داشته به‌نحوی‌که برخی از افراد می‌خواهند ره یک‌عمر را در یک‌شب بروند و بتوانند در مدت‌زمان کوتاهی به ثروت برسند.« رسالت» در این گزارش قصد دارد به دغدغه مخاطبان گروه اقتصادی پاسخ داده و بدون هرگونه جهت‌گیری وتنها با نگاه کارشناسی و تحلیلی به واکاوی این موضوع بپردازد.
  پول دیجیتال چیست؟
مفهوم پول دیجیتالی که به‌صورت آنلاین از آن استفاده می‌کنید به‌خودی‌خود چندان پیچیده نیست. به‌هرحال، اکثر ما با انتقال پول از یک حساب بانکی آنلاین به‌حساب دیگر آشنا هستیم.
ارزهای رمزنگاری‌شده یا به‌عبارت‌دیگر رمزارزها مانند بیت کوین دارایی‌های دیجیتالی هستند که مانند ارز معمولی عمل می‌کنند بدون این‌که هیچ نسخه فیزیکی از سکه‌ها وجود داشته باشد.
هر بیت کوین با استفاده از یک کد رمزگذاری شده، که رشته‌ای از اعداد و حروف است، ایجاد می‌شود «یا استخراج می‌شود».همان معادله‌ای که برای ایجاد کد استفاده می‌شود می‌تواند قفل آن را باز کند«مانند یک کلید مجازی».
ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و کاردانو، نوعی پرداخت هستند که از فناوری بلاک چین برای ارسال داده در فضای مجازی استفاده می‌کنند و تنها ۲۱ میلیون بیت کوین درمجموع قابل‌استخراج است که بخش عمده‌ای از آن تابه‌حال استخراج‌شده است.بیت کوین به طرز باورنکردنی بی‌ثبات است و هرروز به‌شدت در حال افزایش و کاهش است. اما این تنها رمزارزی نیست که اخیرا دوران پرفرازونشیبی داشته است.کلا بازار رمزارزها به‌شدت بی‌ثبات است، باسابقه چرخه‌های «رونق و رکود» عده‌ای توانستند در این بازار سودهای هنگفتی را کسب کنند و عده‌ای دیگر نیز ضررهای هنگفتی متحمل شده وبسیاری نیز کلا پول خود را از دست دادند.بیت‌کوین، محبوب‌ترین ارز دیجیتال، پس از رسیدن به رکورد ۶۹ هزار دلار در نوامبر ۲۰۲۱، اکنون زیر ۲۰ هزار دلار است. از آن زمان ارزش آن بیش از ۷۰ درصد کاهش‌یافته است، بسیاری از مردم عادی که بدون هر تخصص و دانشی به بازارها ورود می‌کنند و در بورس ایران نیز ضررهای سنگینی را تحمل کرده بودند وارد بازار رمز ارز شده و درقیمت های بالای ۳۰ هزار دلار بیت کوین را خریداری کردند، سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی و صفحه‌های اینستاگرامی در دو سال اخیر پر از افراد خود کارشناسی شده است که خود را تحلیلگر رمزارز دانسته و مردم را به سرمایه‌گذاری دراین حوزه ترغیب کرده و مردم با تحلیل‌های آنان بیت کوین را خریداری کرده و ضررهای سنگینی متحمل شده‌اند.
 چه عوامل بنیادی باعث ریزش بیت کوین شد؟ 
جنگ در اوکراین، ترس از تورم بالا بعد از لغو محدودیت‌های جهانی پس از همه‌گیری کرونا، نرخ‌های بهره بالاتر باعث شد بازار رمزارزها مانند بازار سهام و طلای جهانی رفتار کرده و به‌شدت ریزشی شود، تا قبل از این موضوع بسیاری از طرفداران بیت کوین این رمزارز را پولی تعریف کرده که هیچ دولتی نمی‌تواند در آن دخل و تصرف داشته باشد اما ریزش‌های اخیر بیت کوین بعد از افزایش نرخ بهره آمریکا نشان داد این رمزارز به‌شدت تحت تأثیر سیاست‌های اقتصادی آمریکا قرار دارد.
  بالا و پایین رفتن بیت کوین تنها با یک خبر/ خبرهای منفی و کاهش ارزش بیت کوین
طبق داده‌های تایمز، در ژوئن ۲۰۲۲، شبکه سلسیوس، یک شرکت بزرگ وام‌دهنده ارزهای دیجیتال در ایالات‌متحده، برداشت‌ها و نقل و انتقالات را به دلیل شرایط «بسیار شدید» متوقف کرد.
همچنین در ژوئن ۲۰۲۲، بایننس، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال جهان، برداشت بیت‌کوین را متوقف کرد و چانگ‌پنگ ژائو، مدیر اجرایی، یک «معامله گیرکرده» را مقصر دانست که باعث عقب‌افتادگی شده است.در اوایل سال ۲۰۲۲، گزارش شد که روسیه ممکن است عملیات ارزهای دیجیتال را ممنوع کند. 
در ماه مه ۲۰۲۱، رئیس تسلا، ایلان ماسک گفت که این سازنده خودروهای الکتریکی دیگر پرداخت‌های دیجیتالی را به دلیل نگرانی در مورد تأثیر «ماینینگ» ارزهای دیجیتال قدرت محاسباتی موردنیاز برای ایجاد بیت کوین  بر محیط‌زیست نمی‌پذیرد.
در ژوئن ۲۰۲۱، به بانک‌ها و مؤسسات پرداخت در چین گفته شد که تراکنش‌های رمزنگاری را متوقف کنند و دولت چین استخراج ارزها را ممنوع کرد. سپس در سپتامبر ۲۰۲۱، تمام تراکنش‌های رمزنگاری غیرقانونی اعلام‌شده و خریدوفروش بیت کوین در چین ممنوع شد.همچنین در ژوئن ۲۰۲۱، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، دونالد ترامپ، بیت کوین را به‌عنوان یک «کلاهبرداری» توصیف کرد که با دلار رقابت می‌کند تا «ارز جهان» باشد.مأموران اف‌بی‌آی آمریکا میلیون‌ها دلار بیت‌کوین را از مجرمان ضبط کرده‌اند.
در آگوست ۲۰۲۱ کشور انگلیس بایننس که یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال بود را  در لیست سیاه قرار داد. بانک‌های بزرگی مانند HSBC و Santander با ممانعت از انجام پرداخت‌های مشتریان به بایننس از این روش پیروی کردند.
در همان ماه، صندوق بین‌المللی پول هشداری به کشورهایی که از ارزهای دیجیتال به‌عنوان ارز قانونی استفاده می‌کنند، صادر کرد و گفت که استفاده گسترده از آن «ثبات اقتصاد کلان» را تهدید می‌کند و می‌تواند به یکپارچگی مالی آسیب برساند.
در ماه آگوست ۲۰۲۲، یک هکر ۶۰۰ میلیون دلار را در یک حمله سایبری که پلتفرم رمزنگاری پولی نتورک را هدف قرار داده بود، دزدید، اما چهار روز بعد بیش از نیمی از آن را برگردانده و گفت که این کار را «برای سرگرمی» انجام داده این هک باعث شد افسانه‌ها درباره امنیت بالای بیت کوین و شبکه بلاک چین به‌شدت از بین برود. 
  خبرهای مثبتی که باعث افزایش قیمت بیت کوین شد
در مارس ۲۰۲۱، مورگان استنلی به اولین بانک بزرگ آمریکا تبدیل شد که به مشتریان ثروتمندتر دسترسی به وجوه بیت کوین را ارائه کرد  البته به بیش از ۲.۵ درصد از کل دارایی خالص سرمایه‌گذار محدود نمی‌شود.
در ژوئن ۲۰۲۱، یک ماه پس از جرقه فروش  در بازار رمزارز، ایلان ماسک سرمایه‌گذار معروف آمریکایی و مدیر شرکت تسلا گفت : تسلا احتمالازمانی که بیش از ۵۰ درصد از مصرف انرژی آن از منابع تجدیدپذیر باشد، دوباره پرداخت بیت کوین را می‌پذیرد که این خبر باعث افزایش قیمت بیت کوین شد.
فروشگاه زنجیره‌ای آمازون آمریکا در ژوئیه ۲۰۲۱ یک آگهی شغلی برای «سرب محصولات ارز دیجیتال و بلاک چین» منتشر کرد و این گمانه‌زنی را برانگیخت که به‌زودی بیت کوین را به‌عنوان پرداخت می‌پذیرد.
سپتامبر سال گذشته ، السالوادور بیت کوین را به‌صورت قانونی مناقصه کرد.
فدرال رزرو آمریکا در حال بررسی این است که آیا «ارز دیجیتال بانک مرکزی»خود (CBDC) را راه‌اندازی کند یا خیر؟
در ماه مارس سال جاری، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا فرمان اجرایی صادر کرد که هدف آن هماهنگی اقدامات دولت آمریکا در زمینه تنظیم دارایی‌های دیجیتال است.
 رشدها و ریزش‌های ناگهانی
در سال ۲۰۲۱ قیمت در ۱۲ ماه بیش از ۷۰۰ درصد افزایش یافت و به رکورد ۶۹۰۰۰ دلار در نوامبر رسید.به‌سرعت به ژوئن ۲۰۲۲ که به زیر ۱۸۰۰۰ دلار سقوط کرد.
بیت کوین را دولت آمریکا مدیریت می‌کند؟
برخی از تحلیلگران داخلی و خارجی معتقدند که بازار رمزارز برای جمع‌کردن پول از دست مردم عادی در سرتاسر جهان ایجادشده و بیت کوین مأموریتی جز از بین بردن پول‌های خرد مردم در سرتاسر دنیا ندارد. این عده معتقدند دولت آمریکا دلارهای بدون پشتوانه‌ای را درسرتاسر دنیا منتشر کرده و تنها راه آسان و بدون دردسر برای جمع‌کردن پول از دست مردم دنیا بیت کوین و بازار رمزارزها بوده و این بازار تا حدی هم توانسته در مأموریت خود موفق عمل کند. 
مخالفان بیت کوین می‌گویند هر فناوری دوره‌ای دارد و بیت کوین می‌تواند در سال‌های آینده به‌راحتی هک شده و به‌هیچ‌وجه قابل‌اعتماد نیست. برخی از اقتصاددانان نیز معتقدند که هر تغییر اقتصادی در دنیا دلیل و علت خاصی دارد و غیرممکن است که بیت کوین بدون مؤلفه‌های بنیادی بتواند در آینده به حرکت خود ادامه داده و ازآنجایی‌که هیچ مقیاسی برای ارزش‌گذاری بنیادی آن وجود ندارد دارایی است که به‌شدت درخطر تهدید و از بین رفتن قرار دارد.
 اما برخی دیگر بیت کوین را آینده انتقالات مالی معرفی کرده‌اند و این رمزارز را رهبر رمزارزهای جدید پیش‌بینی کرده‌اند دولت‌ها نیز در سال‌های آینده به سمت ایجاد بازار رمزارزها بروند. این عده از تحلیلگران قیمت 
بیت کوین در سال‌های آینده را بالای ۱۰۰ هزار دلار ارزیابی می‌کنند.
 تحلیل قیمتی بیت کوین 
بیت کوین طبق تصویر زیرنمودار ماهانه خود از ۶۸۹۸۳ هزار واحد در ۱۲ ماه پیش سقوط کرده و اکنون به قیمت ۱۹ هزار دلار رسیده است. طبق تصویر زیر بیت کوین در ۱۹ ماه پیش نیز سقوط بزرگی کرده بوده و با ریزش به ناحیه ۲۸۹۰۰ دلاری یک بازگشت دیگر تا سقف قبلی داشته و توانسته بود سقف قبلی را بشکند.
 برخی از تحلیلگران تکنیکال معتقدند بازارگردان‌های اصلی بیت کوین در دو مرحله زیر پای خریداران بیت کوین را خالی کرده و توانسته‌اند نوسان‌های بزرگی را از مردم عادی بگیرند.
 طبق تصویر بیت کوین اگر حمایت مهم ۱۷۵۰۰ دلاری را به سمت پایین بشکند باید شاهد ریزش مجدد آن تا ناحیه ۱۳۷۰۰ دلاری نیز بود و احتمال ریزش آن وجود دارد. 
بیت کوین؛ پیش‌بینی‌ناپذیر بدون پشتوانه
به گزارش خبرنگار «رسالت» بهترین تعبیری که می‌شود برای بیت کوین به کاربرد تعبیر، «پیش‌بینی‌ناپذیر بدون پشتوانه» است که هر زمان می‌تواند تغییرات شگرفی به خود دیده و دارندگان خود را سودها و ضررهای کلان برساند.

​​​​​​​​​​​​​​

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.