بوی ماه حاج‌قاسم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 78311
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰:۴۹ |
با نزدیک شدن به ایام شهادت شهید سلیمانی، حال و هوای سردار دل‌ها زنده می‌شود

بوی ماه حاج‌قاسم

دی، ماه یاد است. یاد یاری که در شدت سرمای این ماه شعله‌ای روشن کرده جاویدان. می‌گویند لئون تالستوی، نویسنده ملی و نام‌آور روس، در اواخر عمر به با قطار به سفری می‌رود که در همان سفر ذات‌الریه می‌گیرد و می‌میرد. اما در حرکتی ذوق‌مندانه ساعت ایستگاهی که تالستوی از آن پیاده شد و هیچ گاه از آن محل زنده بیرون نیامد، روی 6 و 5 دقیقه، یعنی ساعت و دقیقه مرگ او عمدا متوقف شده.
بوی ماه حاج‌قاسم

گروه فرهنگی
دی، ماه یاد است. یاد یاری که در شدت سرمای این ماه شعله‌ای روشن کرده جاویدان. می‌گویند لئون تالستوی، نویسنده ملی و نام‌آور روس، در اواخر عمر به با قطار به سفری می‌رود که در همان سفر ذات‌الریه می‌گیرد و می‌میرد. اما در حرکتی ذوق‌مندانه ساعت ایستگاهی که تالستوی از آن پیاده شد و هیچ گاه از آن محل زنده بیرون نیامد، روی ۶ و ۵ دقیقه، یعنی ساعت و دقیقه مرگ او عمدا متوقف شده. شاید به یاد و نماد همه چیزهایی که با مرگ تالستوی متوقف شد. به یاد قطارهای بی‌پایانی که از کلمات ردیف می‌کرد و بر عزت ملت روس می ا‌فزود و با مرگ او از حرکت ایستاد. به یاد خلق آثار بزرگی که جامعه را نقد می‌کرد و ملت را می‌ستود و با مرگ او، دیگر بر شمار آن آثار اضافه نمی‌شود. آری، یک نویسنده هرچقدر هم که بزرگ و محترم، با مرگش پایان می‌گیرد؛ آثار او جاویدانند اما تالستوی دیگر نمی‌تواند کتابی بنویسد. اما حساب شهید جداست. ساعت دل‌های ما نیز روی ۱ و ۶ دقیقه بامداد متوقف شده اما خون شهید هرگز متوقف نمی‌شود و همچنان فتح می‌کند، پیروزی می‌آفریند و ثمره می‌دهد. سالار شهیدان فرمود: «والله لایسکن دمی حتی یبعث الله المهدی»؛ یعنی از خون سرخ سیدالشهداست که درخت سبز قیام بقیه‌الله سر بیرون می‌آورد. خون هر یک از شهدا نیز شاخه‌ای است که از رودخانه خون اباعبدالله که منشعب شده و سکون ندارد. اگر ساعت قلب‌مان روی یک و بیست دقیقه مانده دلیلش اوج تپش و هیجانی است که از دقیقه می‌تراود.
با شهادت حاج‌قاسم خیلی چیزها متوقف شد. مثل فعالیت‌هایی که از شدت کثرت، تنها خواندن گزارش آن‌ها شخصیتی چون رهبر معظم انقلاب که استاد خواندن است و با آن عهدی دیرین دارد را خسته می‌کرد. مثل سخنان مرهم‌گونه‌ای که هرچند وقت یک بار بر زبان می‌آورد و دل اعضای جامعه را به هم نزدیک می‌کرد؛ مثل حماسه‌آفرینی‌هایی که روح ایرانیان را سیراب می‌کرد؛ مثل جلوه‌های نابی از اخلاص که نشان آن را در هر کسی نمی‌توان جست. حاج‌قاسم پر از خصوصیات منحصر به فردی بود که با پایان زندگانی دنیوی‌اش، ما دیگر از آن‌ها محرومیم. اما شهادت او طلوع صبحی بود که خیلی چیزها در آن آغاز می‌شود. انتقام، تلاش برای رسیدن به ایران قوی، درخشش یافتن دوباره ارزش‌های انقلاب، یادآوری شدن دوباره خصوصیات امام خمینی و خونی که در رگ‌ها می‌جوشد تا ایران حاج‌قاسم را به رستاخیزی عظیم برساند. 
دی‌ماه، بهانه‌ای دیگر برای عاشقی کردن است و تجدید یاد کسی که از دیدن عکسش لذت می‌بریم؛ از حرف زدن درباره‌اش انرژی می‌گیریم و به یادش اشک می‌ریزیم و روضه می‌خوانیم. در میان این همه آلودگی، ایام شهادت سردار فرصتی است تا ذهن و روح‌مان در فضایی دیگر تنفس کند. اکنون روزهای شهادت حاجی، مقیاس کوچکی است از تجربه‌ای که ما در محرم‌ها و رمضان‌ها و فاطمیه‌ها داریم.
 «جان‌فدا»؛ شعار سومین سالگرد عروج مرد میدان
حمیدرضا مقدم‌فر، مسئول ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی پیش‌ازظهر  سه‌شنبه طی سخنانی بر سر مزار این شهید والامقام گفت: حاج قاسم نماد صدق و اخلاص بود؛ ایشان نماد خیرخواهی، وفاداری و فداکاری درراه ملت ایران و نماد ظلم‌ستیزی ایرانیان در دفاع از مظلومان در هر نقطه عالم است.
وی با ابراز اینکه شهید سلیمانی جمهوری اسلامی ایران را «حرم» می‌دانست و از ابتدای جوانی تا هنگام شهادت درراه حفظ امنیت، رفاه و آرامش مردم مجاهدت کرد، ادامه داد: او کنار مردم بودن و از مردم بودن و جانفشانی درراه آبادانی دین و دنیای مردم را افتخار خود می‌دانست؛ برای همین در هر میدانی که امکان خدمت به مردم وجود داشت، مردانه حضور پیدا می‌کرد.
به گزارش تسنیم، مقدم‌فر با توجه به مشهور شدن لقب «مرد میدان» برای حاج قاسم سلیمانی، گفت: حاج قاسم نه‌فقط در عرصه نظامی بلکه به همان میزان که در عرصه نظامی خصوصاً در دوران دفاع مقدس و مبارزه با داعش انگیزه حضور داشت، در عرصه خدمات اجتماعی نیز انگیزه‌مند بود.
وی با یادآوری نقش سردار سلیمانی در کمک به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان عنوان کرد: از یاد ملت ایران نمی‌رود که ایشان در حوادث سیل و زلزله چگونه میان آسیب‌دیدگان حضور می‌یافت و به رتق‌وفتق امور آنان می‌پرداخت؛ او با صدق و اخلاص مرد میدان جانفشانی بود. مسئول ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: ما در مکتب حاج قاسم می‌آموزیم که باید برای ایران و مقابله با هر چیزی که ایرانی را تهدید می‌کند با صدق و اخلاص جانفشانی کنیم. هرچه تندباد تهدیدات هولناک‌تر باشد باید برای جانفشانی انگیزه بیشتری داشته باشیم.
مقدم‌فر با اشاره به اتفاقات اخیر و نقشی که دشمنان در اغتشاشات داشتند، گفت: امروز دشمنان قسم‌خورده ملت ایران برای تجزیه ایران دندان تیز کرده‌اند؛ بنابراین بیش‌ازپیش به درس‌آموزی از مکتب حاج قاسم نیاز داریم.
مسئول ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی با تأکید بر این نکته که ملت ایران همواره نشان داده که قدردان جانفشانی‌ها است، خاطرنشان کرد‌: مردم با حضور میلیونی در مراسم تشییع پیکر پاک سردار سلیمانی، عظمت و ابهت خویش را در پاسداشت مقام پاکبازانی که درراه حفظ امنیت کشور ایثار کردند، نشان داده‌اند.
مقدم‌فر در ادامه درباره مراسم‌ بزرگداشت سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی اعلام کرد:‌ مردم قدرشناس ما با شور و شعور والای خود، شعارهایی برای محور قرار گرفتن در مراسم بزرگداشت این شهید پیشنهاد کردند؛ ستاد مردمی بزرگداشت ضمن تشکر از مشارکت انبوه و انگیزه‌بخش همه عزیزانی که در این فراخوان شرکت کردند، در بررسی پیشنهادات واصل‌شده، شعار امسال را نمادِ دلبستگی متقابل ملت ایران و قهرمان ملی آن‌ها یعنی حاج قاسم سلیمانی انتخاب کردند، بر این اساس، شعار امسال«جان‌فدا» انتخاب‌شده است؛ پیام این شعار هم برای مردم و هم برای مسئولان شنیدنی است و امید است که مایه وحدت و انسجام هرچه بیشتر ملت ایران و افزایش عزم و انگیزه مسئولان برای ارائه خدمات شایسته به ملت ایران باروحیه جهادی و انقلابی باشد تا در سایه کار و تلاش اینان، کام ملت همواره بااحساس امنیت و گره‌گشایی از مشکلاتشان به‌خصوص در حوزه‌های معیشتی و اقتصادی شیرین شود.
وی در پایان گفت: امیدواریم که حول این شعار، شاهد اقتدار و عظمت بیشتر ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی و کور شدن چشم طمع بیگانگان، بدخواهان و دشمنان باشیم.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.