بورس می‌تازد! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 76215
  پرینتخانه » اسلایدر, اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰ |
رشد بازار سرمایه در دوهفته اخیر واکاوی شد

بورس می‌تازد!

شاخص کل بورس در معاملات روز چهارشنبه باز هم روند صعودی را طی کرده و توانست در هفته اخیربازدهی بسیار عالی کسب کند، شاخص کل در معاملات این هفته بازار سرمایه 6.3 درصدی را طی کرد تا بتواند بازدهی عالی را کسب کند.
بورس می‌تازد!

گروه اقتصادی 
شاخص کل بورس در معاملات روز چهارشنبه باز هم روند صعودی را طی کرده و توانست در هفته اخیربازدهی بسیار عالی کسب کند، شاخص کل در معاملات این هفته بازار سرمایه ۶.۳ درصدی را طی کرد تا بتواند بازدهی عالی را کسب کند.
رحمان معصوم پور امیرآبادی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار«رسالت» درباره صعود اخیر بورس می گوید: بورس یکی از بازارهایی است که از تورم به شدت جامانده و باید منتظر بازدهی خوب آن در سال جاری باشیم. 
به گفته امیرآبادی، نمی توان حمایت و مقاومت دقیقی برای بازار سرمایه متصور بود و ممکن است بازار در هر مسیری رشد کرده و هر بازدهی‌ای داشته باشد. 
بخشی از عملکرد شرکت های بورسی ایران وابسته به نرخ های جهانی بوده و با افزایش فروش و سودآوری و افزایش eps به شرطی که شرایط کلان سیاسی و اقتصادی بازار ایران مساعد باشد می توان انتظار داشت رشد در بازار ایران ادامه دار باشد.
 بازار سرمایه برای رشد به عوامل متعددی نیاز دارد
امین بهمنش،کارشناس ارشد بازار سرمایه کارشناس دیگری است که معتقد است برخی از نمادها وضعیت خوبی در بازار سرمایه دارند و نرخ ارز هر نرخی باشد این صنایع جذاب خواهند شد. 

 سود محوری آیا استراتژی درستی است؟
بهمنش در پاسخ به خبرنگار «رسالت» درباره سودمحوری برای خرید سهام و آیا این استراتژی جواب می دهد یا خیر، گفت: سود محوری برای خرید سهام یا همان نگاه ویژه به eps برای خرید سهام در بورس ایران جواب داده و می توان نگاه ویژه ای به آن داشت. امین بهمنش اضافه کرد: البته هر سهم نمی تواند هر سال سود بالایی بسازد و باید هر سال صنایع را به صورت ویژه بررسی کرد، اما در کل نمادهای بزرگ و بنیادی بازار اگر هم در یک سال شرایط خوبی نداشته باشند در سال های بعد می توانند به یک باره با جهش مواجه شده و تمام ضررها را جبران کنند.به عنوان یک فعال بازار سرمایه استراتژی سود محوری با توجه به صنایع ارزنده بسیار بهتر از خرید و فروش روزانه یا هفتگی نمادها می دانم زیرا به یک باره می تواند سودهای زیادی را عاید یک سهامدار کند.

بهمنش درباره شرایط بازار در هفته آینده نیز گفت: بازار در هفته آینده برای ادامه رشد می تواندیک گام بردارد به شرطی که شرایط کلی مانند دو هفته اخیر به نفع بازار سرمایه باشد. نرخ ارز و نرخ بهره در هفته های آینده از اهمیتی دوچندان برخوردار هستند.
بازار سرمایه در هفته گذشته رکورد زد
در هفته گذشته ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه در روز سه شنبه به بیشترین ارزش در سال جاری رسیده و رکورد ۶۷۰۰ میلیارد تومانی را شکست، صنایع برتر بورس در معاملات آخر هفته فنی مهندسی، فرآورده های نفتی، کاشی و سرامیک، لاستیک، حمل و نقل، انبوه سازی، تأمین آب، برق، گاز و چند رشته ای بودند.

 پالایشی ها در وضعیت بنیادی و قیمتی خوب
یکی از لیدرهای دو هفته گذشته که توانست یک تنه بورس را به سمت بالا پرتاب کند، وضعیت پالایشی هااست، یکی از عوامل پرتقاضا بودن پالایشی ها وضعیت قیمت نفت در بازار جهانی است.

طبق تصویر زیر قیمت نقدی نفت برنت همچنان بالای ۹۲ دلار بوده و قیمت میانگین نفت برنت نیز در محدوده ۹۵ دلار قرار دارد و با توجه به دورنمای آینده نفت و انرژی در دنیا پالایشی ها می توانند سودسازی بیشتری نیز داشته و مرزهای جدید قیمتی را ایجاد کنند، 
این افزایش سودسازی نیز در نماد شتران  و مابقی نمادهای پالایشی به وضوح دیده شده به نحوی که درآمدهای عملیاتی شتران با افزایش ۱۳۳ درصدی به ۱۱۸۵۳۲ میلیارد تومان رسیده است.

وضعیت شاخص هم وزن چگونه است؟
در مطالب بورسی همیشه به شاخص کل بورس توجه ویژه ای می شود اما اصل برآیند فعالیت های بورس در شاخص هم وزن بوده و این شاخص می تواند وضعیت کلی نمادها را سنجیده و وضعیت صعودی یا نزولی را تشریح کند. طبق تصویر زیر شاخص کل هم وزن اکنون شاخص هم وزن یک مثلث متقارن بسیار زیبا ساخته که برای تثبیت وضعیت صعودی بازار باید  آن را به سمت بالا بشکند، بازار اگر بتواند در هفته آینده نیز صعودی شود به مقاومت خط روند شاخص هم وزن برخورد کرده و باید واکنش آن را نسبت به این خط روند بررسی کرد.

​​​​​​​
  وضعیت سود بین بانکی چگونه است؟
یکی از متغیرهایی که می تواند بازار را صعودی یا نزولی کند، نرخ بهره بوده و در این شرایط می توان انتظار داشت دولت با یک اقدام حرفه ای به کمک بازار سرمایه برای تداوم رشد و افزایش اعتماد به سهامداران کند.

سید علی طباطبایی یکی از تحلیلگران بازار سرمایه در این باره معتقد است: سود بین بانکی همیشه می تواند سیاست های دولت برای نرخ بهره را مشخص کند و افزایش و یا کاهش سود بین بانکی از اهمیت دوچندانی برخوردار است.
اما علی صالح‌آبادی دیروز در این باره گفت: نرخ سود بین بانکی به یک ثباتی رسیده و نوسان زیادی ندارد و کمتر از ۲۱ درصد تصویب شده است. 
این اقدام بانک مرکزی می تواند پول هوشمند بیشتری را به بازار سرمایه تزریق کند، اقدام دیگر بانک مرکزی که می تواند پول را در بورس بیشتر کند و چرخه اعتماد را به بازار بورس برگرداند، فروش سکه در بورس کالا است که این سیگنال را می دهد که در آینده همه فعالیت های سرمایه گذاری باید به صورت رسمی و قانونی آن هم در بازار سرمایه به صورت شفاف باشد، رئیس کل بانک مرکزی در این باره معتقد است: «اوراق سکه بانکی تفاوت چندانی با اوراق گذشته ندارد و تقریبا مشابه همان اوراق سکه‌ای است که در بورس کالا وجود دارد، با این تفاوت که در قالب سلف طراحی شده و صرفا عقد متفاوتی دارد.سررسید این اوراق ۶ ماهه است و خریداران می‌توانند در بازار ثانویه کالا این‌ اوراق را به قیمت روز معامله کنند.»
بازگشت اختیار معامله آتی یا همان فیوچرز نیز اقدام مثبت دیگر مسئولان اقتصادی کشور بوده که می تواند پول را از بازارهای سفته بازانه دلار و سکه وطلا به بازار سرمایه بیاورد.
 در بازار صعودی چگونه سود کنیم؟
یکی از عواملی که همیشه در بازار می تواند چالش برانگیز و جدی باشد، رفتار قیمتی سهم هابوده و برخی ها معتقدند برای خرید سهم تنها باید مؤلفه بنیادی آن را در نظر گرفت، مؤلفه های تکنیکال در قسمت بعدی آن قرار می گیرد، بازار این روزها در حال رشد بوده و مؤلفه بنیادی می تواند در این روزها جذاب باشد، فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در این باره به« رسالت» می گوید: افراد حرفه ای

بازار همواره ارزندگی نمادها را بررسی کرده و برای ارزندگی نسبت pبرe بسیار مهم است البته این نسبت در همه نمادها همیشه ثابت نبوده و می تواند دچار نوساناتی شده و وضعیت بنیادی وقیمت سهم هر نماد در شرایط مختلف متفاوت است.»
علی خوانپایه، کارشناس بازار سرمایه نیز در این باره معتقد است: درست است که نسبت pبرe  در هر شرایطی مهم است اما فروش شرکت در ارزندگی آن نیز بسیار مهم است و نسبت pبرs نیز می تواند نسبت خوبی برای ارزندگی یا
غیر ارزندگی یک نماد باشد.
به گزارش «رسالت»، یکی از راه های کسب سود در این شرایط اعتماد به صندوق های سهامی بازار سرمایه و سپردن معاملات به اهل فن بوده و سرمایه گذارانی که فرصت کافی برای آموزش ندارند باید حتما این موضوع را لحاظ کرده و مجددا شاهد ضررهای سنگین در سهام خود نباشند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.