بورس زنده است اما توان رشد ندارد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 78128
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۶:۵۵ |
احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه:

بورس زنده است اما توان رشد ندارد

روز شنبه (۱۹ آذر) در ابتدای بازار شاخص کل بورس با اُفت ۶۲۲ واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۰۲ هزار و ۲۰۸ واحدی قرار گرفت. با اتمام بازار شاخص کل بورس با اُفت ۱۹ هزار و ۹۳ واحدی در تراز یک‌میلیون و ۳۸۳ هزار و ۷۳۷ واحدی ایستاد و پله یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را از دست داد.
بورس زنده است اما توان رشد ندارد

گروه سیاسی
روز شنبه (۱۹ آذر) در ابتدای بازار شاخص کل بورس با اُفت ۶۲۲ واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۰۲ هزار و ۲۰۸ واحدی قرار گرفت. با اتمام بازار شاخص کل بورس با اُفت ۱۹ هزار و ۹۳ واحدی در تراز یک‌میلیون و ۳۸۳ هزار و ۷۳۷ واحدی ایستاد و پله یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را از دست داد. در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه پرداختیم. اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» به تحلیل بازار بورس در کوتاه‌مدت و میان‌مدت پرداخت و اظهار کرد: بودجه ۱۴۰۲ اعلام‌نشده و به همین سبب بازار بورس در ابهام قرارگرفته است. از طرفی دیگر موضوعات سیاسی همچون برجام نیز بر فرآیند بازار اثر گذاشته است و به سبب وجود ابهامات، بورس را بی‌رمق کرده است. وی افزود: قطعی گاز برای صنایع پتروشیمی برافت شاخص اثرگذار بوده و افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی و اوراق بدهی نیز موجب عقب‌ماندگی بورس از دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری شده است. اشتیاقی تصریح کرد: مجموعه عواملی موجب تعلل تصمیم‌گیری در سرمایه‌گذاران شده است. همچنین به سبب وجود برخی ابهامات، سرمایه‌گذاران نسبت به ورود خود به بازار سرمایه دچار تعلل شده‌اند. افزون براین بازار بورس در شرایط حال حاضر با کمبود نقدینگی مواجه است و در مواقعی که با رشد مواجه می‌شود، از گروه صنایعی خاص به صنایع دیگر سوق پیدا می‌کند. به‌عبارت‌دیگر بازار بورس به‌صورت بخشی رشد داشته است و متأسفانه به سبب نبود وجه نقد، سهام‌های بزرگ بازار بورس دیگر اقبالی برایشان نیست. کارشناس بازار سرمایه همچنین خاطرنشان کرد: در وضعیت کنونی، سهام‌های کوچک با اقبال بیش‌تری مواجه شده‌اند. به نظر می‌رسد در مقطع کنونی، بازار توان افزایش را نداشته باشد. انتظار‌ها این بود که دولت نرخ دلار نیمایی را با شیب تندتری افزایش دهد تا به نرخ ۳۰ تومان برسد. اگر چنین امری صورت می‌گرفت، ابهامات موجود کاهش پیدا می‌کرد و روزنه‌ای از امید در دل بازار بورس شکل می‌گرفت. متأسفانه در چنین شرایطی شرکت‌ها برای سال آتی خود با افزایش سودآوری مواجه نمی‌شوند. او متذکر شد: با توجه به نرخ اوراق بدهی گام که ۳۰ است و اسناد خزانه که حدود ۲۶ درصد معامله می‌شود، افراد ریسک نمی‌کنند. کلیت این اتفاق‌ها موجب شده تا بازار بورس علی‌رغم ارزندگی خود اما از رشد برخوردار نشود. 
وی در‌پایان این گفت‌وگو ابراز کرد: بازار در نقطه ارزندگی خود قرار دارد و زیر ارزش ذاتی معامله می‌شود اما به سبب نبود نقدینگی کافی و عوامل مذکور، دچار‌ افت شاخص و قرارگیری بر شاخص یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شده است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.