بورس در انتظار ایفای نقش دولت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 73971
  پرینتخانه » اسلایدر, اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰ |
ریزش ماه‌های اخیر بازار سرمایه بررسی شد

بورس در انتظار ایفای نقش دولت

بازار سرمایه همچنان که در گزارش های قبلی نوشته ایم روزهای نوسانی را طی می کند معمولا روزهایی که بازار با نبود پول دست و پنجه نرم می کند باید با تغییر مؤلفه های کلان به بازار انرژی ،سمت و سوی صعودی داد.
بورس در انتظار ایفای نقش دولت

گروه اقتصادی
بازار سرمایه همچنان که در گزارش های قبلی نوشته ایم روزهای نوسانی را طی می کند معمولا روزهایی که بازار با نبود پول دست و پنجه نرم می کند باید با تغییر مؤلفه های کلان به بازار انرژی ،سمت و سوی صعودی داد.

 وضعیت بورس در ماه های اخیر
 فروردین ماه، بازار پر از اخبار مختلف بود که مهمترین خبر در آن روزها وضعیت مذاکرات و سرانجام آن بود، مرندی در فروردین ماه سال جاری گفته  بود:« ایران در حال حاضر نفت خود را با قیمت کامل می‌فروشد و ارز حاصل از آن هم وارد کشور می‌شود.این امر می‌تواند در درآمد زایی دولت در وضعیت مورد قبول بازارهای جهانی بهبود خوبی حاصل کند.» این اظهارات باعث افزایش فضای برجامی در بازار سرمایه و قدرت گرفتن نمادهای ریالی برابر دلاری ها شد و گروه های سیمانی، خودرویی، بانکی، غذایی  و  زراعتی در ابتدای سال پرتقاضا شدند. ریزش برخی از کامودیتی ها در ابتدای سال جاری نیز مانع حرکت لیدرهای بازار سرمایه به ویژه نمادهای فولادی شد، البته ریزش در بازار جهانی اتفاق افتاد، اما در وضعیت کلی نیز شاهد گل به خودی های زیادی در بازار سرمایه بودیم که بخشنامه وزارت صمت برای دریافت عوارض صادرات را می توان یکی از آنها دانست. شرکت فولاد مبارکه در پاسخ به ابلاغ این بخشنامه گفته بوده: «بخشنامه جدید وزارت صمت برای دریافت عوارض صادرات، ماهانه ۳۰۴ میلیارد تومان از سود سهامداران را کاهش می‌دهد.»

پس از این نامه شرکت‌های بزرگ فولادی در نامه‌ای به مخبر، معاون اول رئیس جمهور ضمن اعلام آمادگی کامل برای تأمین آهن آلات مورد نیاز نهضت ملی مسکن، خواستار توقف اجرای مصوبه عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد به منظور کار کارشناسی جامع ترشدند.این فولادسازان بزرگ که مجموعا بیش از ۵۵ درصد شمش فولادی کشور را تولید می کنند و ۱۰ درصد از بازار سرمایه کشور را در اختیار دارند، در این نامه و در ۴ بند استدلال کرده اند که اساسا   از کمبود فولاد در کشور با قیمت مناسب جای نگرانی ندارد.این شرکت‌ها همچنین اعلام کرده اند در صورت اجرای مصوبه عوارض صادراتی بر فولاد، خسارات جبران ناپذیری از جمله کاهش صادرات و ارزآوری و به تبع آن کاهش تولید و اشتغال در صنعت فولاد و همچنین پیامدهای اجتماعی نامطلوب ناشی از آن اجتناب ناپذیر خواهد بود. البته طولی نکشید تا این مصوبه لغو شد اما باز هم توانست بی اعتمادی سهامداران فولادی را بیشتر کرده و آن ها را از نمادهای فولادی فراری دهد.
 افزایش دامنه نوسان در فروردین ماه
افزایش دامنه نوسان در فروردین ماه نیز باعث نشد که بازار بتواند رشد قابل توجهی را تجربه کند ولی اقدام درستی بود که باید اجرا شده و بالاخره بعد ازمدت‌ها اجرا شد، اقدام دیگر سازمان بورس ،حذف حجم مبنا ۱۷ نماد فرابورسی بود که باعث شد اصلاحات اساسی و خوبی در فروردین ماه اتفاق بیفتد. در فروردین ماه دولت سعی کرد با سه راهکار صندوق های قابل معامله یا« ETF  »  ها را

جانی دیگر بخشد البته نوسان مثبت در صندوق های قابل معامله مدت زیادی طول نکشید، این سه اقدام برابر بودند با: «۱.اشخاص غیردولتی سهامدار این صندوق ها بتوانند در صندوق ها اعمال رأی کنند.۲.صندوق هایETF به صندوق های فعال و بخشی تبدیل شوند یعنی صندوق ها می توانند ترکیب سبد سهام را تغییر بدهند و بازارگردان نیز داشته باشند.
۳.یونیت واحدهای ممتاز این صندوق ها در یک مزایده به فروش برسد و به بخش خصوصی واگذار شود تا نقدینگی بیشتری جذب کند.»
اما مجموع اقدامات فوق باعث شد در فروردین ماه، بورس روزهای نسبتا جذابی را در برخی از صنایع برای معامله گران فراهم کرده و شاخص کل یک روند آهسته و پیوسته صعودی را( در این ماه) طی کند.
بازار تا انتهای اردیبهشت ماه به روند صعودی ملایم خود ادامه داد اما در انتهای اردیبهشت ماه بازار به مقاومت های اصلی و جدی شاخص کل برخورد کرده و نوسان بازار سرمایه و ریزش شاخص کل از همان روزها استارت زده شد. در روز آخر اردیبهشت ماه ارزش معاملات خرد عدد ۶۲۰۰ میلیارد تومان بود که در آن زمان روبه کاهش بوده و تحلیلگران از افت آن اعلام نگرانی کردند.
البته یکی از عوامل تأثیرگذار ریزش شاخص کل از ابتدای خرداد ماه سال جاری صورتمالی ۱۲ ماه شرکت‌ها بوده که با دو ماه تأخیر درفاصله زمانی انتهای اردیبهشت تا اواسط خرداد در سامانه کدال بارگذاری شد. برخی از نمادهای شاخص ساز به ویژه پتروشیمی ها و برخی از فولادها وضعیت مناسبی از خود در گزارش هابازتاب نداده و این عامل نیز باعث نگرانی سهامداران و ریزش بازار شد. 
البته بسیاری از شرکت‌ها به ویژه صنایع پالایشی به دلیل افزایش حاشیه سود یا همان کرک اسپرد توانسته بودند سودهای خوبی بسازند، کرک اسپرد به بیش از ۴۰ دلار رسیده و سودسازی پالایشگاه ها را بهتر کند   گزارش اولیه پالایشی ها به میزان قابل توجه و قابل انتظار فعالان بازار سرمایه نبوده و باعث شده اقبال به سمت پالایشی ها آن چنان که تصور می شد نباشد، البته با تعدیل گزارش ها پالایشی ها وضعیت بهتری را در صورتمالی خود احساس کردند.
 تیرماه آغاز دوباره نزول شاخص کل بعد از دو سال
فعالان بازار سرمایه روزهای استثنایی ابتدایی سال ۹۹ را به یاد داشته که در آن زمان بازار سرمایه به یک باره با یک شوک عصبی فروریخت و شاخص کل به صورت هیجانی ریزش های متوالی را تجربه کرد، این اتفاق اما با شدتی بسیار کمتر دوباره در تیرماه سال ۱۴۰۱ نیز رخ داده و بازار سرمایه اصلاح دوباره را در تیر ماه استارت زد، شاخص کل در تیر ماه بــا افــت بیــش از ۴ درصــد حمایت مهم یک میلیون و ۵۰۰هزار واحد را از دست داده و در انتهای تیر ماه شاخص با یک میلیون و۴۷۱ هزار واحد بسته شد.

 افزایش نرخ بهره بیشترین ضربه را به بورس زد
یکی از مواردی که در تیر ماه باعث ریزش و ادامه دار شدن آن شد افزایش نرخ بهره در بازار بین بانکی و بعد توسط برخی از بانک‌ها بود. افزایش نرخ بهره ابهامات کلان در بازار را افزود و باعث ریزش مکرر بازار سرمایه شد.

 ادامه ریزش ها در ماه مرداد
مرداد ماه شاخص کل باز هم ریزشی بوده و از یک میلیون و ۴۷۱ هزار واحد به یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد نزول کرد، طبق گزارش سازمان بورس؛ «ارزش معاملات در بازار اول سهام، کاهش ۱۴/۹۶ درصدی را در ماه جاری نسبت به ماه گذشته خود تجربه کرد و از ۲۷۹ هزار و ۴۷۲ میلیارد ریال به ۲۳۷ هزار و ۶۶۲ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز که ماه منتهی به تیر ۵۱ میلیارد و ۶۸۷ میلیون سهم بود به ۵۰ هزار و ۱۶۷ میلیارد سهم در ماه گذشته رسید و کاهش ۲/۹۴ درصدی را به ثبت رساند. ارزش کل معاملات این بازار در این ماه نسبت به ماه گذشته با ۵/۹۴ درصد افزایش، از ۸۳۹ هزار و ۴۵۱ میلیارد ریال به ۸۸۹ هزار و ۲۸۷ میلیارد ریال رسید. همچنین، حجم کل معاملات این بازار از ۱۳۱ میلیارد و ۵۲۴ میلیون سهم در ماه گذشته به ۱۷۰ میلیارد و ۵۸۸ میلیون سهم رسید که افزایش ۲۹/۷۰ درصدی را نشان می‌دهد.  شاخص کل بورس در ماه منتهی به مرداد نسبت به ماه گذشته خود افت ۳/۲۲ درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۴۷۱ هزار واحد به یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد کاهش یافت که افت ۴۷ هزار و ۴۰۷ واحدی را نشان می دهد.شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز در ماه منتهی به مرداد ماه نسبت به ماه قبل کاهش داشت و با ۱/۶۱ درصد کاهش از ۴۰۳ هزار و ۷۸۲ واحد به ۳۹۷ هزار و ۲۹۶ واحد رسید و ۶ هزار و ۴۸۵ واحد افزایش یافت.»

 وضعیت بورس در شهریور ماه
یکی از نقاط منفی بورس در معاملات شهریور ماه افت ارزش معاملات به محدوده زیر ۳هزار میلیارد تومان بوده که نگرانی ها را برای افزایش رکود در بازار سرمایه بیشتر کرد، شاخص کل در معاملات شهریور مانند ماه های تیرو مرداد ریزشی بود و شاخص کل در شهریور ماه بیش از ۷ درصد ریزش را نشان داد که این وضعیت در روزهایی که فعالان بازار انتظار بازگشت بورس به سمت بالا را داشتند خطرناک است، شاخص  کل از یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد در ابتدای شهریور به یک میلیون و ۳۲۶ هزار واحد در انتهای شهریور ماه رسید که نگرانی ها درباره وضعیت بورس را شدت بخشید.  

 وضعیت بورس در مهر ماه
بورس در مهر ماه مانند شهریور ماه روزهای خوبی را سپری نمی کند و در هفته گذشته ارزش معاملات خرد سهام به زیر ۲ هزار میلیارد تومان رسیده و نگرانی ها را افزوده است، شاخص کل طبق تصویر زیر حمایت مهم خط روند صعودی را از دست داده و از هر توانی برای افزایش قدرت شاخص کل در آینده باید استفاده کند، دولت باید توان خود را برای افزایش معاملات خرد به کار بگیرد، اگر شاخص بتواند باز هم به خط روند صعودی خود بازگردد می توان امید داشت شاخص بتواند بازهم روزهای خوبی را در آینده تجربه کند.

 معمولا دولت در روزهایی که شاخص کل وارد وضعیت بحرانی می شود سعی دارد با مشوق های بنیادی بازار را دوباره به سمت بالا پرتاب کند، در همین باره محسن علیزاده عضو ناظر شورای عالی بورس در توییتی نوشت: «در جلسه این هفته شورای عالی بورس تصمیمی مبنی بر کاهش ۸۰ درصدی مالیات بر نقل و انتقال سهام تصویب شد که این طرح در صورت تصویب سران قوا اجرایی خواهد شد.» موضوعاتی از این دست می تواند سهم ها را از لحاظ بنیادی به شدت جذاب کرده و بازار سرمایه را به حالت متعادل خود بازگرداند. 

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.