بورس با بسته حمایتی صعود کرد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 75625
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۶:۵۰ |
گزارش «رسالت» از بسته 10 بندی حمایت از بورس

بورس با بسته حمایتی صعود کرد

بورس در هفته جاری با یک وضعیت صعودی نسبت به هفته‌های قبل مواجه شد، اکنون سازمان بورس کمر همت را بسته تا بتواند روند صعودی را در بازار ایجاد کند، در شرایط فعلی اعتماد ازدست‌رفته سرمایه‌گذاران از سال 99 به بعد مسئله مهمی بوده که سازمان بورس برای این وضعیت تمهیداتی در نظر گرفته است.
بورس با بسته حمایتی صعود کرد
گروه اقتصادی
بورس در هفته جاری با یک وضعیت صعودی نسبت به هفته‌های قبل مواجه شد، اکنون سازمان بورس کمر همت را بسته تا بتواند روند صعودی را در بازار ایجاد کند، در شرایط فعلی اعتماد ازدست‌رفته سرمایه‌گذاران از سال ۹۹ به بعد مسئله مهمی بوده که سازمان بورس برای این وضعیت تمهیداتی در نظر گرفته است.
 اعتماد سهامداران را برمی‌گردانیم
به گفته مجید عشقی یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان بورس باید بازگرداندن اعتماد به مردم باشد، عشقی دراین‌باره معتقد است: در دوره‌های مختلف این مسئله را تجربه کرده‌ایم که اعتماد به‌راحتی به بازار بازنمی‌گردد، زیرا سرمایه حساس به اتفاقاتی است که رخ می‌دهد اما با استفاده از تجربیات قبلی، رفع ابهام‌ها در سطح کلان اقتصاد، عملیاتی کردن برنامه‌های توسعه‌ای و مشورت با خود فعالان بازار و صاحب‌نظران، اعتماد را به بازار برمی‌گردانیم و اکنون رقمی برای واریزی به صندوق تثبیت باقیمانده که به نظر می‌رسد تا چند روز آینده رقم قابل‌توجهی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود و تلاش خود را به کار می‌گیریم تا منابع صندوق‌های حمایتی تأمین شود و این اطمینان را به بازار بدهیم که همواره خریدار در بازار وجود دارد.
 تزریق منابع جدید به صندوق تثبیت بازار سرمایه
یکی از مشکلات امروز بازار سرمایه نبودن پول در بازار بوده تا جایی که ارزش معاملات خرد در بازار سهام به کمتر از ۳هزار میلیارد تومان رسیده است، سازمان بورس برای تزریق پول به بازار اقداماتی را انجام داده است، به گفته مجید عشقی، رئیس سازمان بورس،«اقدام دیگر مربوط به تزریق منابع در صندوق‌های حمایتی مانند صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه است که ادامه‌دار است و منابع خوبی به صندوق تثبیت وارد خواهد شد.اکنون و در وضعیت فعلی به دلیل اعمال افزایش دامنه نوسان، وجود بازارگردانان و نیز صندوق‌های حمایتی عموما با صف فروش در بازار مواجه نیستیم و خریدها در حال انجام است.»
 شرایط فعلی بازار سهام رو به بهبود خواهد رفت
عشقی بابیان اینکه باگذشت نوسانات، شرایط فعلی بازار رو به بهبود خواهد رفت، گفت: این جهت‌گیری در دولت وجود دارد تا در تصمیمات بودجه، برنامه هفتم توسعه و نیز تصمیماتی که به‌صورت مستمر در دولت اتخاذ می‌شود به سمت افزایش سرمایه‌گذاری و نیز اجرای طرح توسعه توسط شرکت‌ها پیش برود.بعد از ارائه گزارش ۶ ماه شرکت‌ها، فشار فروشی در بازار ایجاد شد که قابل پیش‌بینی هم بود و با توجه به عملکرد نامطلوب برخی از شرکت‌ها و نیز سودآوری پایین آن‌ها طبیعی بود که این فشار فروش در بازار ایجاد شود.عشقی با اشاره به اینکه طرح‌های خوبی در بسیاری از شرکت‌ها وجود دارد که می‌توانند در بلندمدت کمک‌کننده به سودآوری شرکت‌ها باشد، بیان کرد: نوسانات قیمت جهانی همواره وجود داشته، اما سهامداران باید مراقب باشند تا سهام ارزنده خود را باقیمت پایین و در شرایط روانی بازار به فروش نرسانند.
 کنترل نرخ سود بانکی از سوی بانک مرکزی
یکی از مواردی که به بازار سرمایه ضرر می‌زند افزایش نرخ بهره بانکی است. عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» دراین‌باره می‌گوید: «یکی از فاکتورهایی که بر بازار سرمایه بسیار اثرگذار است، نرخ سود بانکی است. حال نرخ سود بانکی یعنی چه؟ سود بانکی بدین معنا است که نرخ سود بازدهی بدون ریسک افزایش می‌یابد. به‌موجب این امر سرمایه‌گذاران ثبت ریسک بیشتری را در بازار سرمایه تقاضا می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر سرمایه‌گذار‌ شرایط را‌ می‌سنجد و وارد فضای بازار می‌شود. با توجه به اینکه نرخ سود بازدهی بدون ریسک در بانک‌ها افزایش‌یافته است، P/E شرکت‌های بورسی کاهشی می‌شوند. به‌موجب توافقات از پیش صورت گرفته، مقررشده بود تا نرخ سود بانکی‌ در کریدور ۲۰ درصد درحال حرکت باشد و افزایش پیدا نکند. با‌توجه به منابعی که بانک‌ها انتظار دارند، برخی گفتمان‌ها  حاکی از پیشنهاد ۲۲ درصد و۲۴ درصدی نرخ سودبانکی به سپرده‌گذاران است. به‌موجب این امر مبارزه‌های منفی برای جذب منابع اتفاق خواهد یافت. به طورحتم مبارزه منفی به رقابت منفی دامن خواهد زد. »
دراین‌باره سازمان بورس درتعامل با  بانک مرکزی
در حال کنترل نرخ بهره است. مجید عشقی رئیس سازمان بورس دراین‌باره گفته است: «اکنون به‌صورت دائم در حال برگزاری جلسات با بانک مرکزی هستیم و تعامل خوبی را با آن‌ها داشتیم که این تعامل به‌صورت دائم با بانک مرکزی ادامه دارد.»
به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار؛«نرخ بهره بین‌بانکی در سه هفته گذشته افزایش نداشت و تقریبا ثابت بود. طبق توافقات صورت گرفته اکنون نرخ سود بانکی در حال کنترل است، اما برخی از بانک‌ها با پیشنهاد نرخ بالای سود سپرده به مشتریان خود تخلفاتی را انجام دادند که بانک مرکزی با آن‌ها برخورد کرده و به کمیته انتظامی بانک‌ها گزارش شد تا به تخلفات آن‌ها رسیدگی شود.نرخ سود بانکی به‌صورت رسمی افزایش پیدا نکرده است، اما برخی از بانک‌ها تخلف کردند که بانک مرکزی با آن‌ها برخورد می‌کند و قطعا پیگیری می‌شود.»
  بسته حمایتی شامل چه مواردی است؟
۱.بیمه کردن سهام حاضر در پورتفوی اشخاص حقیقی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای هر نفر (که حدود ۹۶ درصد از تعداد کدهای حقیقی فعال حاضر در بازار را تشکیل می‌دهند) از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی و خرید توسط سرمایه‌گذاران صورت می‌گیرد.
سررسید اعمال این اوراق یک‌ساله بوده و مبلغ تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱ می‌باشد. و بر اساس ترتیباتی که سازمان بورس اعلام می‌نماید اعمال و اجرایی خواهد شد.
۲.انتشار اوراق اختیار تبعی فروش بر روی سهام موجود در صندوق‌های درآمد ثابت تا سقف
۴۰۰ هزار میلیارد ریال با تضمین اصل ارزش سبد سهام در ابتدای دوره بر اساس ترتیباتی که سازمان بورس اعلام می‌نماید.منابع لازم برای ایفای تعهدات در سررسید اوراق مذکور، از محل بودجه سال ۱۴۰۲ تأمین می‌گردد.
۳. تزریق منابع جدید توسط صندوق‌های حاکمیتی برای خرید سهام در بازار سرمایه و به‌مرور افزایش مبلغ مذکور.
۴. واریز منابع مندرج در ردیف بودجه سال ۱۴۰۱ به صندوق تثبیت از روز شنبه جمعا به مبلغ حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال.
۵. هماهنگی، نظارت و پایش مستقیم و مستمر فعالیت اشخاص حقوقی بازار سرمایه شامل شرکت‌ها و نهادهای مالی شبه‌دولتی، صندوق‌های بازنشستگی و نهادهای نظامی و حمایت این نهادها از سهام ناشران تحت مدیریت خود و توقف فروش تا زمان ثبات در بازار و انجام اقدامات حمایتی ازجمله خرید سهام و انتشار اوراق تبعی حمایتی.
۶.همکاری مشترک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد جهت مدیریت نرخ سود.
همچنین با تصویب هیئت‌مدیره سازمان بورس نیز موارد ذیل اجرایی خواهد شد.
۷. افزایش سپرده‌گذاری مستقیم سازمان بورس نزد صندوق تثبیت.
۸. محدود کردن بخش فروش بازارگردان ها تا اطلاع ثانوی.
۹. توقف پذیره‌نویسی اوراق بهادار و عرضه‌های اولیه تا زمان بازگشت ثبات به بازار سرمایه.
۱۰.بازگشت زمان جلسه معاملاتی در فرابورس به روال سابق از ساعت ۱۳:۰۰ به ۱۲:۳۰.
 بورس صعودی شد
بورس در هفته اخیر توانست با حمایت‌های بنیادی از بازار به سمت بالا پرتاب شود، حال بازار سرمایه در هفته‌های آتی به یک بازار جذاب سرمایه‌گذاری تبدیل خواهد شد زیرا شرایط بنیادی بازار سرمایه بسیار مناسب ارزیابی می‌شود.
|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.