بودجه ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین پارلمان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 34150
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۳۴ |
گزارشی از روند بررسی بودجه در مجلس؛

بودجه ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین پارلمان

درحالی‌که دولت برای برنامه‌ریزی و آخرین بررسی‌های خود پیرامون لایحه بودجه سال آینده، تا 15 آذرماه فرصت دارد، از سوی دیگر مجلس نیز همگام با دولت در حال بررسی و اصلاح ساختارهای نظام بودجه‌ریزی در کشور است. 
بودجه ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین پارلمان

گروه سیاسی
درحالی‌که دولت برای برنامه‌ریزی و آخرین بررسی‌های خود پیرامون لایحه بودجه سال آینده، تا ۱۵ آذرماه فرصت دارد، از سوی دیگر مجلس نیز همگام با دولت در حال بررسی و اصلاح ساختارهای نظام بودجه‌ریزی در کشور است. 
چندی پیش مجلس طرح اصلاح ساختار بودجه کشور را به دولت ارائه کرد تا موضوعات مطرح‌شده داخل طرح نیز در تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ توسط دولت اعمال شود.البته از سوی دیگر، مسئولان سازمان برنامه‌وبودجه نسبت به این امر مخالفت‌هایی داشتند که در همین راستا، سید حمید پورمحمدی، معاون امور اقتصادی و بودجه سازمان برنامه‌وبودجه در اظهاراتی پیرامون این موضوع گفته بود: «اگر مجلس در سریع‌ترین زمان ممکن هم این طرح را تصویب کند نمی‌توان تغییرات را در لایحه اعمال کرد.»گرچه برخی دولتی‌ها نسبت به کلیات طرح مجلس پیرامون اصلاح ساختار بودجه مخالفت‌هایی را مطرح کردند اما مجلس و دولت هر دو بر روی اصلاح ساختارها تأکید دارند. در همین راستا، دیوان محاسبات کل کشور که یکی از نهادهای زیرمجموعه مجلس محسوب می‌شود و وظیفه رسیدگی و حسابرسی نسبت به بودجه شرکت‌ها و نهادهای مختلف دولتی را بر عهده دارد، در روزهای اخیر به بررسی بودجه شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و رایزنی پیرامون اصلاح ساختار بودجه پرداخته و نظرات خود درباره بودجه سال آینده را به سازمان برنامه‌وبودجه کشور ارسال کرده است.
 تکاپوی نهادهای تخصصی مجلس برای بررسی بودجه
علاوه بر آن، کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز این روزها جلسات متعددی را برای بررسی تمامی جوانب بودجه سال آینده و چکش‌کاری پیشنهادات و اقدامات مجلس دراین‌باره برگزار کرده است. 
تلاش و تکاپوی نهادهای تخصصی مجلس برای بررسی بودجه و تدوین قانون بودجه‌ای کارآمد و عملیاتی، در حالی است که جدا از تمامی این موضوعات، کمیسیون‌ برنامه‌وبودجه جلسه مشترکی را با هیئت رئیسه‌مجلس به‌منظور رسیدگی به بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ برگزار کرد.مهم‌ترین موضوعی که از سوی بسیاری از کارشناسان اقتصادی و نمایندگان برای اصلاح ساختار بودجه آن‌هم در شرایط تحریمی کشور مطرح می‌شود، قطع وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و اثرپذیری از این موضوع است. معضلی که گرچه تا پیش‌ازاین همواره در ساختار بودجه‌ای کشور مشاهده می‌شد، اما کاهش محسوس درآمدهای نفتی در دوران تحریم‌ها موجب شد تا ناخواسته میزان زیادی از وابستگی بودجه‌ای به نفت کاهش یابد. 
بااین‌حال تأکید مجلس در ارائه پیشنهادات خود به دولت، بر قطع کامل وابستگی بودجه به نفت و هدایت سرمایه‌های کشور به سمت تولید فرآورده‌های نفتی است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.