به بهانه تعظيم و تكريم يحيی علوی! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 13441
  پرینتخانه » سرمقاله, یادداشت تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰:۰۳ |

به بهانه تعظيم و تكريم يحيی علوی!

ريستين بونو، فيلسوف، عارف و اسلام‌شناس فرانسوي در سن 62 سالگي در ساحل عاج هنگامي كه براي تبليغ وترويج فرهنگ اهل بيت رفته بودچشم از دنيا فروبست. او با مرگي مشكوك شهريور ماه گذشته به‌درود حيات گفت.
به بهانه تعظيم و تكريم يحيی علوی!

|محمدكاظم انبارلويي|
كريستين بونو، فيلسوف، عارف و اسلام‌شناس فرانسوي در سن ۶۲ سالگي در ساحل عاج هنگامي كه براي تبليغ وترويج فرهنگ اهل بيت رفته بودچشم از دنيا فروبست. او با مرگي مشكوك شهريور ماه گذشته به‌درود حيات گفت.
بونو سال ۱۹۷۵ ميلادي در يك خانواده مسيحي و كاتوليك در آلمان متولد شد و تا ۱۰ سالگي در آلمان بود و سپس به استراسبورگ فرانسه رفت. يك نيروي دروني او را به آشنايي به اديان شرقي كشاند.
همزمان با اوج‌گيري انقلاب اسلامي در ايران در اثر آشنايي با آثار رنه‌گنون، فيلسوف مسلمان فرانسوي مسلمان شد. همين كشش باعث شد او به رشته زبان و ادبيات عرب و اسلام‌شناسي روي آورد و در دانشگاه سوربن ضمن آشنايي با آثار هانري كربن با عرفان شيعي آشنا شود. او تحت تأثير آثار احمد تيجاني، عارف و اسلام‌شناس بزرگ آفريقايي، مذهب شيعه را انتخاب كرد و خود را يحيي علوي ناميد. عنوان رساله دكتراي او در دانشگاه سوربن «الهيات در آثار فلسفي و عرفاني روح‌الله خميني» بود كه سال ۱۹۹۵ از رساله خود دفاع كرد. چهار سال بعد اين اثر به عنوان پژوهش سال در ايران برگزيده شد. او براي تدوين رساله خود سال ۱۹۹۱ به ايران آمد و مدت هفت سال در جلسات درس و بحث آيت‌الله سيدجلال الدين آشتياني در مشهد شركت كرد.
همين باعث شد ۱۵ سال در مشهد اقامت كند و اثر بزرگ و به ياد ماندني خود را در ترجمه و تفسير قرآن به زبان فرانسه به دنياي اسلام هديه كند. اين اثر بزرگ قرآني در سال ۲۰۰۰ ميلادي در قم به همت مؤسسه فرهنگي ترجمان وحي، مركز ترجمه قرآن مجيد به زبان‌هاي خارجي چاپ و منتشر شد.
اثر برجسته ديگر او «آیين انقلاب اسلامي»، منتخبي از آثار و بيانات امام خميني (ره) به زبان فرانسه است كه در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. مرگ خاموش اين فيلسوف و اسلام‌شناس بزرگ فرانسوي كه ۴۰ سال معادل عمر انقلاب اسلامي، به فرهنگ و معارف اهل بيت (ع) خدمت كرد، ضايعه بزرگي براي دنيا اسلام است. يحيي علوي يكي از اعضاي فعال فرانسوي مجمع جهانی اهل بيت (ع) بود که براي تبليغ، ترويج و تكريم معارف و شعائر الهي كربلا و عاشورا و تعظيم مصائب امام حسين (ع) به كشور ساحل عاج رفته بود. يحيي علوي بدون شك يكي از مجاهدان مدافع اسلام، ولايت و انقلاب اسلامي به شمار مي‌رفت. اين كم‌ترين با آ‌نكه دستي در رسانه دارم، مرگ او را از طريق برنامه «عصر»آقاي نادر طالب زاده از شبكه افق سيما مطلع شدم.
​​​​​​​متأسفانه در تكريم شخصيت علمي او در حوزه و دانشگاه و معرفي آثار گرانقدر وي كار چنداني صورت نگرفته است. جاذبه ديدگاه‌هاي فلسفي و عرفاني اسلام به ويژه فيلسوفان شيعي هر متفكر و پژوهشگر را در هر نقطه جهان به طور طبيعي به سوي اسلام و فرهنگ اهل بيت (ع) مي‌كشاند. هيچ مكتبي جز اسلام در جهان قادر نيست حقيقت هستي و فلسفه وجودي انسان را تبيين كند و تصوير درستي از سير تاريخ داشته باشد.
همين جاذبه‌اي كه امام خميني (ره) در نامه به گورباچف بر آن تكيه كرد. ليبراليسم و سوسياليسم و ديگر ايسم‌ها و ايست‌هاي غربي و شرقي هر كدام براساس يك ديدگاه هستي شناسانه و فلسفي استوار است. وقتي امواج اين ديدگاه‌ها به ساحل اقيانوس بيكران انديشه فلسفي و عرفاني شيعه مي‌رسد، از هياهو و غرش مي‌افتد و طالب حقيقت را تسليم مي‌كند. نامه امام (ره) به گورباچف گرچه مورد استقبال مقامات سياسي و حاكميت آن روز اتحاد جماهیر شوروي واقع نشد اما در جامعه علمي و دانشگاهي آنها اثر وجودي خود را گذاشت و نسلي از روشنفكران، فيلسوفان و جامعه‌شناسان روسي را تربيت كرد كه سال‌ها بعد اثر خود را در سياست خارجي و ديدگاه‌هاي حاكمان روسيه نشان داد. الكساندردوگين و اصحاب علمي او در دانشگاه مسكو از اين تيره و تبار هستند. اكنون روسيه اصرار دارد با جمهوري اسلامي روابط راهبردي داشته باشد و هزينه اين رويكرد را عملا مي‌پردازد. نظير آن را در سوريه و دور زدن تحريم‌ها مي‌بينيم. اي كاش وزارت خارجه ما كه اين همه همت در ترميم روابط با غرب دارد و نتيجه‌اي هم نگرفته در شناخت روسيه جديد، چين جديد و هند جديد همت مي‌گماشت.
اكنون هزاران انديشمند از سراسر جهان به قم و مشهد مي‌آيند براي كسب معارف الهي كه بخشي از آنها را مجمع جهاني اهل بيت (ع) و جامعه المصطفي تحت پوشش قرار داده است. آثار وجودي اينها به زودي در تغيير رويكردهاي علمي به ويژه حوزه علوم انساني در غرب و شرق عالم را شاهد خواهيم بود. وجود نازنين شيخ احمد زكزاكي در نيجريه و مجاهدات عظيم اين مرد بزرگ و پيروان او نمونه‌اي از ظهور چنين پديده‌اي در جهان است.
اين جمله غلط ماركس كه گفته بود: «فيلسوفان تاكنون براي تفسير جهان آمده‌اند اما من براي تغيير جهان آمده‌ام» قابل تأمل است. او مي‌دانست هر «تغييري» بر يك «تفسيري» استوار است و با جاذبه مفهوم تغيير جهان سمومات تفسير خود را پنهان مي‌كرد. او و نسلي از فيلسوفان غرب بنا را گذاشتند به مبازره با دين و خدا و آموزه‌هاي ديني، محصول «تغيير» آنها از جهان، ظهور دو جنگ عظيم جهاني بود كه ميليون‌ها نفر را به كام مرگ برد و نسلي از حرامزادگان و حرام خوران را در رأس برخي از حكومت‌هاي غربي گذاشت كه برخي از رهبران و برگزيدگان مردم در حكومت‌هاي آمريكايي و اروپايي اين تغيير و تفسير را نمايندگي مي‌كنند. ترامپ مثل اعلا و اتم اين دسته از رهبران غربي است.
امروز صدها متفكر غربي و شرقي در دپارتمان‌هاي علوم انساني، به ويژه در جامعه‌شناسي ،تاريخ اديان و … حقيقت اسلام را در يافته‌اند. اين رشد علمي آنها را به حلقه دروس حوزه‌هاي علميه در قم و مشهد و اصفهان كشانده است. ضعف رسانه در ايران باعث شد مردم خودمان از مشاهده اين چهره‌هاي نوراني محروم بمانند مثال زنده آن همين شخصيت عظيم علمي كريستين بونو فرانسوي، ببخشيد يحيي علوي است. تكريم و تعظيم شخصيت وي و معرفي آثار او و ديدگاه‌هاي فلسفي و عرفاني او كمك مي‌كند ما حيات فكري وي را در مجامع علمي خود تضمين كنيم. برخي در همين دانشگاه‌هاي ما هنوز مشغول تبليغ و ترويج فلسفه غرب و علم سكولار هستند و نمي‌خواهند قبول كنند از ۴۰ سال پيش با پديداري انقلاب اسلامي يك انقلابي در ديدگاه‌هاي فلسفي و نحله‌هاي فكري انديشمندان جهان پديد آمده و آنها را به سوي معارف اسلامي و به ويژه معارف اهل بيت (ع) مي‌كشاند.

نویسنده : محمدكاظم انبارلويي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.