بعد از هشت سال با دولت روحانی به سر خط رسیدیم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 43064
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۶:۴۴ |
هادی بیگی‌نژاد، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس:

بعد از هشت سال با دولت روحانی به سر خط رسیدیم

هادی بیگی‌نژاد، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به اظهارات اخیر مقامات آمریکا در مورد مذاکرات برجامی وین تأکید کرد: در مورد گفت‌وگوهای ایران و آمریکا باید گفت که نخست این است که هر صحبتی که غیرازاین باشد صادقانه نیست و تمام تلاش دولت برگشت آمریکا به برجام است، یعنی با این صحبت‌ها ما به همان شرایط برجامی سال 94 برمی‌گردیم، اما آیا تحریمی لغو می‌شود؟
بعد از هشت سال با دولت روحانی به سر خط رسیدیم

حانیه مسجودی
هادی بیگی‌نژاد، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به اظهارات اخیر مقامات آمریکا در مورد مذاکرات برجامی وین تأکید کرد: در مورد گفت‌وگوهای ایران و آمریکا باید گفت که نخست این است که هر صحبتی که غیرازاین باشد صادقانه نیست و تمام تلاش دولت برگشت آمریکا به برجام است، یعنی با این صحبت‌ها ما به همان شرایط برجامی سال ۹۴ برمی‌گردیم، اما آیا تحریمی لغو می‌شود؟ باید بگوییم، خیر هیچ تحریمی از سوی آمریکا لغو نخواهد شد.
وی افزود: استناد من نیز چند مورد است. هر تحریمی که داریم هسته‌ای و موشکی، تروریست و حقوق بشر و … است. بنابراین با یک مذاکره هسته‌ای، تحریم‌های غیرهسته‌ای برداشته نمی‌شود. حال ممکن است که دولت بگوید برداشته می‌شود. اما اگر منظور آن‌ها از برداشته شدن، تعلیق است که بله، تحریم‌های غیرهسته‌ای ممکن است تعلیق شوند. 
بیگی‌نژاد یادآور شد: در زمان برجام نیز گفتند که تحریم‌ها برداشته می‌شود و لغو یا تعلیق نخواهد شد همگی برداشته می‌شود، اما دیدیم که تمام این حرف‌ها دروغ بود و هیچ اتفاقی نیفتاد و نتیجه‌ای که از این قصه می‌توان گرفت این است که ساختار حقوقی تحریم‌ها هسته‌ای است لذا نخستین نکته این است که با تحریم‌های هسته‌ای تحریم‌های غیر هسته‌ای برداشته نمی‌شود.
این عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی ادامه داد: نکته دوم این است که تمام تحریم‌ها را دولت آمریکا نگذاشته و برخی از آن‌ها را مجلس آمریکا گذاشته است و تحریمی که مجلس آمریکا اعمال کرده است، دولت یا رئیس‌جمهور نمی‌تواند آن را لغو کند. قرار بر این شده است که برخی از تحریم‌ها تعلیق شوند و تعلیق آن‌ها هرچند روز یک‌بار تمدید شود. بعضی از آن‌ها ۸۰ روز و برخی ۱۲۰ روز .
او افزود: زمان اوباما نیز همچنین مواردی داشتیم و در اوایل دوران ترامپ نیز شاهدش بودیم. اما نتیجه‌گیری این است که هیچ تحریمی لغو نخواهد شد بلکه شاید برخی از آ‌ن‌ها تعلیق شوند.
بیگی‌نژاد خاطرنشان کرد: ممکن است برخی بگویند این استدلال درست نیست. زیرا دولت می‌گوید لغو می‌شود. اما یادمان نرود که زمان برجام هم می‌گفتند تمام تحریم‌ها لغو می‌شود اما این اتفاق نیفتاد. در آن زمان به ما اجازه دادند نفت را بفروشیم اما نتوانستیم پول آن را بگیریم.این نماینده مجلس تشریح کرد: اکنون درآمد حاصل از نفت‌هایی که به کره جنوبی یا سایر کشورهای دیگر به دست آورده‌ایم در آن کشورها بلاک شده و برای همان زمانی است که نفت فروختیم بنابراین هیچ تحریم بانکی برداشته نشده و نخواهد شد و هیچ تعارفی هم نداریم و باید با واقعیت روبه رو شویم.
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی ابراز کرد: حرفی که می‌خواهم بگویم از زبان تیم مذاکره‌کننده دولت است که در جلسه آمدند و به ما گفتند که ساختار حقوقی تحریم‌ها لغو نخواهد شد و ساختار حقوقی آن‌ها باقی می‌ماند. درنتیجه، این نیز یکی دیگر از استنادهای ماست که حرف خود دولت است. استناد دوم تجربه گذشته راجع به برجام و سوم توافقی است که صورت گرفته و آمریکایی‌ها می‌گویند ما هیچ تحریمی را لغو نخواهیم کرد. 
بیگی‌نژاد گفت: تا اینجای کار همه مطلع هستند و خبر دارند اما اکنون اختلاف نظری وجود دارد؛ آمریکایی‌ها می‌گویند زمانی که ما می‌گوییم اجازه تبادلات بانکی را می‌دهیم این اجازه را خواهیم داد و توافق که انجام شد طی چند ساعت راستی‌آزمایی کنید و همین حرف را بپذیرید.
او تأکید کرد: اما حرف ما این است که ما ابتدا باید نفتمان را بفروشیم و کالاهایی که می‌خواهیم در کشورهای مختلف را بخریم و زمانی که این کار را انجام دادیم و چند بار تکرار شد می‌توانیم قبول کنیم که تحریم‌ها لغو شده و کارشان را به درستی انجام دادند و به قولشان عمل کردند. اما مسئله این است که آمریکایی‌ها این حرف را قبول نمی‌کنند و می‌گویند ما چند ساعت به شما فرصت راستی‌آزمایی می‌دهیم.
نماینده مردم ملایر در مجلس اظهار کرد: اما حداقل ۳ ماه زمان نیاز داریم تا بتوانیم راستی‌آزمایی را انجام دهیم بنابراین فکر می‌کنم آمریکایی‌ها زیر بار این مسئله نمی‌روند و ما نیز نباید قبول کنیم واز حرف خود کوتاه بیاییم.
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی عنوان کرد: روحانی اکنون گفته است که تحریم‌ها شکست‌خورده اما او بار قبل گفت که تحریم‌ها ترک خوردند این سری می‌گویند تمام تحریم‌ها برداشته می‌شود درحالی‌که سری قبلی نیز می‌گفتند تحریم‌ها برداشته شده ما چند بار باید از یک سوراخ گزیده شویم؟ این منطق و سیاست خوبی نیست بنابراین می‌گوییم هر تحریمی را برداشتند آن راستی‌آزمایی می‌کنیم و متقابلا به تعهدات خود عمل می‌کنید.او گفت: یک جمله از روحانی یادم افتاد که گفت بروید ببینید که چقدر ال‌سی باز شده است! خب بفرمایند چقدر ال سی باز شده است؟ به علاوه اینکه خود روحانی و عراقچی و وزیر امور خارجه گفتند که ما هیچ‌چیز گیرمان نیامد و حتی اسحاق جهانگیری گفت که آمریکایی‌ها سر ما کلاه گذاشتند رئیس‌جمهور نیز بعدا گفت که مگر کشورهای دیگر دیوانه هستند که با شما مذاکره‌کنند شما به قولی که می‌دهید عمل نمی کنید؟ 
بیگی نژاد افزود: نمی‌دانم چه شده و چه اتفاقی افتاده به‌یک‌باره حرف خود را عوض کردند! به نظرم مقداری انتخابات می‌تواند بر این مسئله تأثیرگذار باشد اما طرف دیگر را می‌خواهم بگویم که ما برای دولت آقای روحانی نقطه سر خط گذاشته‌ایم.
این عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در انتها خاطرنشان کرد که روحانی سال ۹۲ گفت که مذاکره می‌کنم و تحریم‌ها را برمی‌دارند اکنون نیز بعد از ۸ سال و یک ماه مانده به پایان کار دولت دوازدهم می‌گوید مذاکره می‌کنند و تحریم‌ها را برمی‌دارد بالاخره کی می‌خواهند تحریم‌ها را بردارند؟ اصل موضوع را بپذیرید که تحریم‌ها لغو نمی‌شود،‌ چرا مدام می‌گویید تحریم‌ها را برمی‌داریم؟

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.