دشمن خطیر، حقیرتر از حقیر - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26257
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۰۵ |
بررسی راه‌های برپایی مراسم عزاداری ماه محرم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی؛

دشمن خطیر، حقیرتر از حقیر

محرم که نزدیک می‌شود شهر حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد. اقامه عزای سرور وسالار شهیدان می‌شود اولویت همه. باشکوه و باعزت. این اتفاق 1380 سال است که ادامه دارد و تا قیامت قیامت به لطف خون سرور جوانان اهل بهشت ادامه خواهد داشت.
دشمن خطیر، حقیرتر از حقیر
حسن شجاعی- دبیر گروه فرهنگی
محرم که نزدیک می‌شود شهر حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد. اقامه عزای سرور وسالار شهیدان می‌شود اولویت همه. باشکوه و باعزت. این اتفاق ۱۳۸۰ سال است که ادامه دارد و تا قیامت قیامت به لطف خون سرور جوانان اهل بهشت ادامه خواهد داشت.
مگر می‌شود محرم باشد و عزاداری نباشد؛ مگر می‌شود یاد و نام حسین(ع) باشد و خونی به جوش نیاید. اما این بار «این دشمن حقیر اما بسیار خطیر» تلاش دارد تا عاشقان حسینی را از گرد علم او دور کرده و شیاطین زمینی نیز برای رسیدن به این هدف تلاشی دوچندان را آغاز کرده‌اند. تبلیغات گسترده رسانه‌های معاند و برخی دشمنان داخلی نیز بر این موضوع صحه گذارده است. 
اما روز گذشته رهبر فرزانه انقلاب آب پاکی را روی دست همه ریختند و اعلام فرمودند:«همه سوگواران حسینی، هیئت‌ها و مداحان موظف هستند به هرچه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می‌کند، عمل کنند زیرا موضوع بسیار مهم است. بنده هر چه آن‌ها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیئت‌ها، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چراکه اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.»
این بیانات موجب شد تا مؤمنین و عاشقان اباعبدالله که جانشان را برای هدف قیام حسینی فدا می‌کنند سر از پا نشناخته و به دنبال تحقق منویات رهبری برای هرچه آبرومندتر برگزار شدن محرم امسال خود را آماده سازند. ستاد ملی کرونا نیز که پیش‌ازاین در دستورالعملی شرایط و الزامات برگزاری مراسم محرم را اعلام کرده بود و حالا تنها می‌ماند رعایت دقیق آن و در کنارش برپاداشتن علم حسینی. بی‌انصافی است اگر نگوییم در این ایام شیوع کرونا، مساجد و هیئت‌های مذهبی بیشترین دغدغه را در رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا داشتند و شاگردان مکتب حسین(ع) برای حفظ جان مؤمنین از هیچ تلاشی فروگذار نبوده و کمک‌های مؤمنانه و برپایی مراسم شب قدر امسال نشان داد که به چه میزان در این زمینه دغدغه دارند. حتما می‌شود هم رعایت کرد و هم مجلس عزای حسینی را اقامه کرد. حسینی که برای ادای حق‌الناس آن‌همه دلواپس و نگران بود، حتما مریدانش هم به تبعیت از ارباب الزامات حفظ سلامت مهمانان او را فراهم خواهند کرد و سربلند از این آزمون بیرون خواهند آمد.
برای تبیین بیشتر این موضوع گپ و گفتی با حجت‌الاسلام سیدمحمدمحسن روح‌الامینی، مدرس حوزه داشتیم که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.
وی در ابتدا با اشاره به اینکه در روزهایی که دولت به دلیل کرونا محدودیت‌هایی را برای بازگشایی مراکز مختلف کشور در نظر داشت گفت: اما در عمل دیدیم که مساجد و مراکز مذهبی یکی از سالم‌ترین فضاهایی بودند که در عین نگرانی از بابت شیوع کرونا در رعایت پروتکل‌های بهداشتی موفق عمل کردند.
حجت‌الاسلام روح‌الامینی ادامه داد: متدینین و متولیان مساجد و مکان‌های مذهبی به‌واسطه تقیدی که دارند در اجرای این دستورالعمل‌ها خود را مکلف شرعی و انسانی می‌دانند و به همین دلیل این مراکز از کم‌ترین مبتلایان به کرونا محسوب می‌شوند. در ایام ماه محرم نیز قطعا این تکلیف سنگین‌تر بوده و این عزیزان برای اجرای همه‌جانبه دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا عمل خواهند کرد و اجازه نخواهند داد جان مردم به خطر بیفتد.
این استاد حوزه با اشاره به اینکه رعایت حق‌الناس از اولویت‌های متدینین و مؤمنان است خاطرنشان کرد: شما ببینید در ایامی که کمک‌های مؤمنانه از سوی خیرین انجام می‌شد و یا در شب‌های قدر تمامی پروتکل‌ها از سوی این عزیزان رعایت شد تا خدای‌نکرده کسی دچار مشکل نشود. به همین دلایل، اطمینان خاطر در ستاد ملی کرونا ایجاد شد تا مجوز صدور برگزاری مراسم محرم امسال را صادر نماید.وی سپس به اعتقاد و توسل شیعیان به اهل‌بیت به‌عنوان یکی از راه‌های دوری بلا و آفت اشاره کرد و افزود: نباید تنها نگاه ما به مسائل جهان دنیوی و لائیک باشد، بلکه باید در نظر بگیریم که اقبال و توجه به ائمه و توسل به این عزیزان می‌تواند بسیاری از مشکلات ظاهری این جهان را رفع نماید. اگر این نگاه را در کنار رعایت مسائل بهداشتی داشته باشیم خواهیم دید که خیر بیشتری نصیب بشر شده و ان شاءالله در سایه توسل به ائمه و در رأس آن‌ها سید و سالار شهیدان بلا از جامعه دور شود.این استاد حوزه در ادامه به تلاش‌های کادر درمان در این روزهای کرونایی اشاره کرد و بابیان اینکه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ایام محرم می‌تواند زحمات این عزیزان را کاهش دهد تصریح کرد: بر اساس آنچه ستاد ملی کرونا ابلاغ کرده برگزاری مراسم عزاداری محرم امسال در صورت توجه به محدودیت‌ها منعی ندارد اما این موضوع نباید سبب شود که برخی از عزاداران حسینی از رعایت این موارد سرباز زنند. باید توجه داشت که عزاداری امام حسین (ع) برای ما به‌عنوان فضایی در جهت ارتقاء فضائل انسانی و توجه به سیره ائمه معصومین صورت می‌گیرد و اگر بنا باشد که این امر محقق شود بایستی که دستورالعمل‌های بهداشتی نیز رعایت شود تا ان شاءالله به برکت این عزاداری‌ها لطف و عنایت خداوند متعال شامل حال بشر شده و این ویروس منحوس هرچه زودتر از جامعه رخت بربندد. 
نویسنده : حسن شجاعی - دبیر گروه فرهنگی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.