بدون تعارف با متحد بی‌غیرت صهیونیست‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 27354
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰:۲۷ |
هشدارهای سرلشکر باقری به اماراتی‌ها؛

بدون تعارف با متحد بی‌غیرت صهیونیست‌ها

امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی هفته گذشته درباره عادی‌سازی روابط باهم توافق کردند. اتفاقی که شاید چندان تازگی نداشته باشد. ابوظبی و تل‌آویو مدت‌ها بود که زیر میز و به‌صورت دو فاکتور باهم ارتباط و همکاری داشتند، اما دراین‌مقطع تصمیم گرفتند آن‌را علنی و آشکار کنند. 
بدون تعارف با متحد بی‌غیرت صهیونیست‌ها

معصومه پورصادقی
امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی هفته گذشته درباره عادی‌سازی روابط باهم توافق کردند. اتفاقی که شاید چندان تازگی نداشته باشد. ابوظبی و تل‌آویو مدت‌ها بود که زیر میز و به‌صورت دو فاکتور باهم ارتباط و همکاری داشتند، اما دراین‌مقطع تصمیم گرفتند آن‌را علنی و آشکار کنند. 
براساس این توافق بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که طرح اشغال کرانه باختری را فعلا تعلیق خواهد کرد؛ طرحی که پیش‌ازاین هم چندان قابلیت اجرا نداشت. اماراتی‌ها سعی کردند که توقف الحاق کرانه باختری را در اخبار و اظهارات مقامات خود برجسته کرده و به‌عبارتی آن‌را به جامعه عربی- اسلامی بفروشند. 
اما واقعیت چیزی دیگری است که در کلام مقامات فلسطینی مشهود بوده است. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگوی تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، این اقدام اماراتی‌ها را «خنجری از پشت بر پیکر مردم فلسطین» توصیف کرد.
درواقع تصمیم زمامداران امارات متحده عربی پاس گل آن‌ها به نتانیاهو و دونالد ترامپ بود، تا از طرفی خود را از چاله طرح اشغال کرانه باختری نجات دهند و ازطرفی‌دیگر در باتلاق شیوع کرونا و اعتراضات جدی در آمریکا و سرزمین‌های اشغالی، از دستاوردی جدید و مهم رونمایی کنند.
بعدازاین اتفاق تماس‌های مقامات فلسطینی با مقامات ایرانی افزایش یافت.
این نشان می‌دهد که مردم فلسطین دوست واقعی‌تر از ایران ندارند و عملکرد مقامات آن‌ها مؤید چنین گزاره‌ای است.
عده‌ای از مقامات و تحلیلگران آمریکایی و اسرائیلی سعی کردند ایران را متضرر اصلی ماجرا بنامند که رو به انزواست. اما به نظرمی‌رسد که خوشحالی زایدالوصف اسرائیلی‌ها از تصمیم یک کشور کوچک برای برقراری روابط با آن دقیق‌تر بیان می‌کند که طرف منزوی چه‌کسی است.
ایران یا رژیم صهیونیستی؟ اسرائیلی‌ها چنان خود را بر جایگاه فضیلت تصور می‌کنند که مدام در حال گدایی ارتباط با کشورهای قدونیم‌قد در منطقه هستند.
عده‌ای‌دیگر هم معتقدند که این تحول جدید، بیش‌ازآنکه صف‌آرایی در مقابل ایران باشد، به رقابت ژئوپلتیک امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی با ترکیه مرتبط می‌شود که در چندین جبهه ازجمله در حوزه مربوط به لیبی و مدیترانه در حال جدال هستند.
درواقع اصل ماجرا این است که اماراتی‌ها برای تأمین منافع خود، هزینه تصمیم خود را از جیب مردم فلسطین پرداخته و آن بدهی را به‌عنوان پیشکش تقدیم فلسطینی‌ها می‌کنند.
صرف‌نظر از ابعاد سیاسی این ماجرا، ابعاد امنیتی علنی‌سازی روابط تل‌آویو – ابوظبی نیز حائز اهمیت است. ابعاد امنیتی این اتفاق فقط به فلسطین محدود نشده، بلکه گستره آن شامل کشورهای دیگر منطقه نیز می‌شود. 
وزارت خارجه ایران در اولین بیانیه خود به این موضوع اشاره و درباره دخالت صهیونیست‌ها در منطقه خلیج‌فارس هشدار داد. اما برای‌این‌که گوشی دست اماراتی‌ها و صهیونیست‌ها بیاید، روز گذشته سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صریح‌تر دراین‌باره هشدار داد. اظهارات این مقام عالی‌رتبه نظامی در ایران، نشان می‌دهد که تهران تبعات یا توطئه‌های امنیتی را دراین‌زمینه تحمل نخواهد کرد.
سرلشکر باقری گفت: متأسفانه دراین‌ایام با مصیبت بزرگ ایجاد ارتباط بین رژیم امارات متحده عربی و رژیم کودک‌کش صهیونیستی مواجه شدیم که فوق‌العاده جای تأسف و تأثر دارد. امروز در شرایطی که همه آزادگان جهان از ایجاد ارتباط و دوستی با رژیم صهیونیستی ابراز تنفر و دوری می‌کنند، یکی از همسایگان جمهوری اسلامی با وقاحت تمام اعلام برقراری ارتباط با این رژیم کودک‌کش می‌کند که این جای تأسف دارد؛ چراکه رژیم صهیونیستی برای بقای خود دست‌وپا می‌زند و بدون توجه به موازین اسلامی و موازین دین یهود نسبت به هرگونه ظلم و ستم در جهان اسلام و حتی با مردم خود و همسایگانش از هیچ‌گونه اقدامی ابایی ندارد.
او افزود: برای کشور امارات به‌عنوان یک کشور عربی و مسلمان چنین رابطه‌ای به‌هیچ‌وجه قابل‌پذیرش نیست که با رژیم متعرض به قبله اول مسلمین که مردم فلسطین را آواره و مورد کشتار و زندانی قرار داده، ایجاد رابطه سیاسی و اقتصادی کرده و آن‌را به‌طور علنی اعلام کند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح درباره واکنش تهران به این اتفاق گفت: قطعا رویکرد ملت ایران به این کشور همسایه از اساس تغییر خواهد کرد و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی نیز به این کشور با محاسبات دیگری نگاه خواهند کرد و چنانچه اتفاقی در منطقه خلیج‌فارس بیفتد و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دچار خدشه هرچند اندک شود ما آن‌را از چشم کشور امارات متحده عربی می‌بینیم و تحمل نخواهیم کرد.
وی تصریح کرد: توصیه می‌کنیم که تا دیر نشده  امارات متحده عربی نسبت به این تصمیم تجدیدنظر کند و مسیری را ادامه ندهد که به ضرر امنیت منطقه و کشورش باشد که این قابل‌پذیرش نیست. 

نویسنده : معصومه پورصادقی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.