بدرقه شاعر دین و انقلاب - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 84875
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۶:۵۳ |
آیین تشییع پیکر زنده‌یاد عباس‌ براتی‌پور در رواق شهادت حوزه هنری برگزار شد

بدرقه شاعر دین و انقلاب

پس از درگذشت شاعر آیینی جناب آقای عباس براتی‌پور، رهبر معظم انقلاب اسلامی و مسئولان نظام درگذشت این عنصر انقلابی و متعهد را تسلیت گفتند. متن پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح است:
بدرقه شاعر دین و انقلاب

پس از درگذشت شاعر آیینی جناب آقای عباس براتی‌پور، رهبر معظم انقلاب اسلامی و مسئولان نظام درگذشت این عنصر انقلابی و متعهد را تسلیت گفتند. متن پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح است:
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
درگذشت شاعر ولایی و انقلابی مرحوم آقای عباس براتی‌پور رحمة الله علیه را به خاندان گرامی و خانواده‌ شعری کشور تسلیت عرض می‌کنم. ایشان یکی از پیشکسوتان در سرایش شعر آیینی و انقلابی بود و مجموعه‌های متعدد از ایشان به یادگار مانده است. رحمت و رضوان الهی بر ایشان باد.
سیّدعلی خامنه‌ای
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تسلیت درگذشت شاعر انقلابی و پیشکسوت استاد عباس براتی‌پور تصریح کرد: تربیت شاعران جوان از طریق هدایت جلسات نقد و بررسی شعر در حوزه هنری و بیش از یک دهه مدیریت جلسات شعر شاعران با رهبر معظم انقلاب بخشی از فعالیت‌های این شاعر با قریحه بود به گزارش ایرنا،. متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است؛
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت شاعر انقلابی و پیشکسوت مرحوم استاد عباس براتی‌پور موجب تاثر و تالم خاطر شد. این هنرمند ولایی و مردمی با زبانی رسا و ادبیاتی فاخر، آثار ارزنده‌ای در عرصه ادبیات متعهد و پایداری خلق کرد و با الهام از فرهنگ عاشورایی، اشعار آیینی ماندگاری به ویژه در وصف و مدح ائمه اطهار (ع) از خود به یادگار گذاشت. تربیت شاعران جوان از طریق هدایت جلسات نقد و بررسی شعر در حوزه هنری و بیش از یک دهه مدیریت جلسات شعر شاعران با رهبر معظم انقلاب بخش دیگری از فعالیت‌های این شاعر با قریحه است. اینجانب این ضایعه را به خانواده محترم آن مرحوم و جامعه هنری و ادبی کشور تسلیت می‌گویم و برای ایشان علو درجات و همجواری با صالحان و برای عموم بازماندگان معزز صبر و سلامتی از درگاه خداوند مسئلت دارم.
سید ابراهیم رئیسی
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی درگذشت عباس براتی‌پور شاعر متعهد آیینی و انقلابی را تسلیت گفت و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت کرد. به گزارش مهر، متن پیام رئیس مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت شاعر متعهد آیینی و انقلابی مرحوم آقای عباس براتی‌پور موجب تأسف و تأثر گردید. این شاعر خوش‌قریحه با بیان شیوا و ارزشمند و بهره‌مندی از مضامین فاخر در تبیین ارزش‌های نظام، دفاع مقدس و تکریم شعائر اهل‌بیت علیهم‌السلام به زبان شعر، آثار ارزشمندی برجای گذاشتند و توانمندی ایشان در بیش از یک دهه مدیریت و اجرای جلسات شاعران با رهبر فرزانه انقلاب بیانگر عملکرد درخشان این خدمتگزار صدیق در عرصه اعتلای شعر و سرودهای انقلاب می‌باشد. اینجانب ضمن عرض تسلیت فقدان این چهره ماندگار ادبیات و شاعر فرهیخته به جامعه فرهنگی و ادبی کشور، خانواده گرامی و سایر دوستان و بستگان، برای ایشان رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر و سلامتی از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.
همچنین به نقل از مرکز‌ روابط عمومی و اطلاع رسانی‌ وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی، متن این پیام به شرح زیر است: 
«انا لله و انا الیه راجعون»
در واپسین ساعات ماه رحمت الهی با کمال تأسف باخبر شدم شاعر ارجمند انقلاب و دفاع مقدس استاد عباسعلی براتی‌پور و فرزند گرامی‌شان دار فانی را وداع گفتند. آن مرحوم که  از پیشکسوتان شعر انقلاب به شمار می رفت در کارنامه پر بار خود، با حضور  چندین دهه ای در انجمن شعر حوزه هنری، تربیت کننده چندین نسل از شاعران امروز بود. این شاعر محبوب ادبیات انقلاب همچنین سالها اجرای جلسه دیدار شاعران با رهبری عزیز انقلاب اسلامی را بر عهده داشت. اینجانب مصیبت تلخ فقدان این شاعر دلسپرده به انقلاب را به خانواده محترم  و عموم علاقه‌مندان به شعر و  ادبیات کشورمان تسلیت گفته و در آستانه ماه شوال از خداوند متعال غفران رحمت برای آن ادیب انقلابی و فرزند گرانقدرش و همنشینی با شهیدان و امام شهیدان را مسئلت می‌نمایم.
 تشییع مرحوم براتی پور
به گزارش ایرنا، آیین تشییع پیکر عباس‌ براتی‌پور شاعر پیشکسوت انقلاب و سرهنگ ارتش با همراهی نیروهای ارتش دوشنبه چهارم اردیبهشت در رواق شهادت حوزه هنری برگزار شد. رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم درباره براتی‌پور گفت: براتی‌پور را باید در صدر پیشکسوتان شعر به حساب آورد، زیرا در شعر انقلاب سهم موثر داشتند. شاعرانی هستند که بیشتر شاعراند تا معلم و مدیر، براتی پور شاعر بود، معلم بود و مدیریت می‌کرد و این باعث می‌شد تاثیرگذار باشد.
غلامعلی حدادعادل این شاعر را فردی انقلابی و اخلاقی خواند و ادامه داد: براتی‌پور توان ادبی خود را در راه آرمان‌های الهی نهاد و با شعر نشان دهنده آرمان‌های اخلاقی بود. به گفته او، براتی‌پور نه حاشیه‌ساز بود و نه طوری رفتار می‌کرد که برایش حاشیه درست شود، در هر جایی به عنوان برادر قابل اعتماد و اتکا حساب می‌شد، فوت او موجب اندوه شد به خصوص از دست رفتن هم‌زمان پدر و پسر اندوه را مضاعف کرد. حدادعادل در جمع خبرنگاران درباره براتی‌پور توضیح داد: او از شاعران پیشکسوت انقلاب بود و شعر آیینی و انقلابی خوبی می‌گفت. علاوه بر اینکه با شعر خود ارزش‌های انقلابی و معنوی را منتشر می‌کرد، در عرصه هنری و ادبی مدیریت هم می‌کرد. در حوزه هنری جلسات شعر را مدیریت می‌کرد، و در نیروی هوایی امور فرهنگی و انقلابی را بر عهده داشت، وجودی بی‌حاشیه و خدمتگزار بود و امید است که راه ایشان پر رهرو باشد.  سخنگوی ارتش با تاکید بر اینکه اجر قدم‌هایی که براتی‌پور برداشت کمتر از اجر شهادت نبود، بیان کرد: در مشکلاتی مانند سیل و زلزله اقداماتی کرد که می‌توان به آنها افتخار کرد. سردار امیر تقی‌خانی با اشاره به سه وظیفه اصلی ارتش جمهوری اسلامی، توضیح داد: ارتش جمهوری سه وظیفه دفاع از استقلال، حفظ امنیت و تمامیت ارزی را بر عهده دارد، براتی‌پور در همه این بخش‌ها فعال بود. به گفته تقی‌خانی راه براتی‌پور را جوانان، هنرمندان ادامه خواهند داد. ارتش نه تنها در دفع دشمن بلکه در تئاتر و موسیقی حضور دارد، اگر این روند شکل گرفته است، به دلیل حضور افرادی مانند براتی‌پور است.
بسیاری از شاعران معاصر از این معلم آموختند
یک شاعر با اشاره به مراسمی که در ماه‌های گذشته برای براتی‌پور در حوزه تشکیل شده بود، گفت: در آن روز فکر نمی‌کردیم آخرین مراسم برای ایشان است. امروز، چهارم اردیبهشت تولد براتی‌پور بود و این سخت‌ترین مراسم تولد برای او است.
سعید بیابانکی با بیان اینکه براتی پور در شعر، معلم صبوری بود، افزود: بسیاری از شاعران معاصر از این معلم بسیار آموختند.
در ادامه بیابانکی پیام تسلیت رهبر انقلاب و محمدباقر قالیباف درپی درگذشت مرحوم عباس براتی‌پور را خواند و اعلام کرد: مراسم یادبود این مرحوم پنج شنبه ساعت ۱۴ در مسجد نور میدان فاطمی برگزار خواهد شد.
یک منتقد ادبیات داستانی نیز با اشاره به اینکه حدود ۳۵ سال است که براتی‌پور را می‌شناخت، ادامه داد: اگر بخواهم او را در چند واژه تعریف کنم، شخصیتی وارسته، عاقل و متشرع بود، او تجربه عمیقی از قبل و بعد انقلاب داشت. بزرگانی از هر دو دوره را می‌شناخت. تجربه او در زندگی در ایران و آمریکایِ پیش از انقلاب باعث شد که بتوان به صحبت و پند و اندرز او اعتماد کرد. محسن مومنی شریف ادامه داد: در کنار حوزه هنری و ادبی در بخشی از ارتش، مسئول آموزش زبان نیروی هوایی بود، سرود ۱۹ بهمن سال ۶۷ وقتی نیروی هوایی خدمت امام رفتند، را او سروده بود. کار در نیروی هوایی باعث نشده بود از فرهنگ و ادب فاصله بگیرند. اگر ایشان نبود، ممکن بود پرچم ادبیات در حوزه هنر پایین بیاید، اما او و همفکرانش این پرچم را بالا نگه داشتند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.