باکو و ایروان مراقب توطئه صهیونیستها باشند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 72593
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۶:۳۹ |
تحولاتی که ساده نیست

باکو و ایروان مراقب توطئه صهیونیستها باشند

ارمنستان و جمهوری آذربایجان از وقوع درگیری‌های گسترده‌ در طول مرزهای دو کشور و کشته شدن شماری از نیروهای دو طرف خبر دادند.نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان روز سه‌شنبه ۱۳ سپتامبر گفت که دستکم ۴۹ نظامی ارمنستانی تاکنون در درگیری‌های مرزی با آذربایجان کشته شده‌اند. به گفته  پاشینیان، این شمار از کشته‌ها قطعی نیست.
باکو و ایروان مراقب توطئه صهیونیستها باشند
گروه بین الملل
ارمنستان و جمهوری آذربایجان از وقوع درگیری‌های گسترده‌ در طول مرزهای دو کشور و کشته شدن شماری از نیروهای دو طرف خبر دادند.نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان روز سه‌شنبه ۱۳ سپتامبر گفت که دستکم ۴۹ نظامی ارمنستانی تاکنون در درگیری‌های مرزی با آذربایجان کشته شده‌اند. به گفته  پاشینیان، این شمار از کشته‌ها قطعی نیست.
وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه با توپخانه، پهپاد و سلاح‌های کالیبر بزرگ، مواضع نظامیان ارمنستان را در مسیرهای گوریس، سوتک و جرموک هدف حمله قرار دادند.
در مقابل، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان هم ارمنستان را به «اقدامات خرابکارانه و تحریک‌آمیز» در نزدیکی مناطق مرزی داشکسان، کلباجار و لاچین متهم کرد.بر اساس اعلام وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، حملات خمپاره‌ای نیروهای ارمنستان به مواضع و پایگاه‌های این کشور در مناطق مرزی،منجر به تلفات و آسیب‌رسیدن به زیرساخت‌های نظامی شده است.
   توصیه روس‌ها به طرفین درگیر
در هر حال پاشینیان در پارلمان ارمنستان گفت که درگیری‌ها در یک یا دو مسیر در مناطق مرزی با جمهوری آذربایجان ادامه دارد اما دیروزاز شدت درگیری‌ها کاسته شده است.
نخست وزیر ارمنستان در گفت‌وگو با رؤسای جمهوری روسیه و فرانسه و وزیر خارجه آمریکا درباره بحران مرزی این کشور، خواستار «پاسخ مناسب جامعه جهانی» و محکومیت «تجاوز» آذربایجان به ارمنستان شد.افزایش تنش‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان که می‌تواند صلح در این منطقه را با خطر مواجه سازد با انتقادات بین‌المللی مواجه است.
در جنگ سال ۲۰۲۰ بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر کشته شدند و بخش‌هایی از قره‌باغ به موجب یک توافق آتش‌بس میان ایروان و باکو که با میانجیگری مسکو منعقد شد، تحت حاکمیت دوباره جمهوری آذربایجان درآمد.البته پس از این توافق هم گزارش‌هایی از وقوع درگیری‌های پراکنده همراه با تلفات منتشر شده است. ارمنستان همزمان از جامعه جهانی خواسته بود تا مانع «اقدام‌های تهاجمی» جمهوری آذربایجان شوند.الهام علی‌اف، رئيس جمهور  آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در ماه می در پی گفت‌وگوهایشان با شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا با یکدیگر به توافق رسیده بودند تا مذاکرات درباره یک معاهده صلح بر سر منطقه قره‌باغ را پیش ببرند.
 درگیری های جدید 
اما وقوع درگیری‌های جدید در امتداد مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان حکایت از آن دارد که وضعیت میان دو کشور همچنان ناپایدار باقی‌مانده است به‌گونه‌ای که روند شکننده صلح را تهدید می کند. در این معادله،نمی توان نقش بازیگران بیرونی یعنی ترکیه، بازیگران اروپایی، رژیم اشغالگر قدس و آمریکا را نادیده انگاشت. 
در پی درگیری‌های مرگبار روز سه‌شنبه در امتداد مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان، وزرای دفاع ارمنستان و روسیه به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.به گزارش وزارت دفاع ارمنستان، سورن پاپیکیان، وزیر دفاع این کشور در خصوص وضعیت منطقه و بحران مرزی ایجاد شده توضیحاتی را به سرگئی شویگو، همتای روس خود داده است. بنا به گزارش وزارت دفاع ارمنستان، طرفین در خصوص انجام اقدام‌های لازم برای «تثبیت وضعیت» توافق کرده‌اند.روسیه در پاییز سال ۲۰۲۰ و پس از آتش‌بس میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان که در پی جنگ یک ماه‌ونیمه به وقوع پیوست، نیروهای حافظ صلح خود را در منطقه قره‌باغ مستقر کرد.
  درخواست ارمنستان از پیمان امنیت جمعی 
سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) که ارمنستان یکی از کشورهای عضو آن است، به درگیری‌های شدید شامگاه دوشنبه نظامیان جمهوری آذربایجان و ارمنستان واکنش نشان داد.اظهارنظرها درباره درگیری‌های شدید جمهوری آذربایجان و ارمنستان که از هر دو طرف تلفات بر جا گذاشته است، ادامه دارد؛ درگیری‌هایی که باکو و ایروان هر کدام طرف دیگر را مقصر آغاز آن خوانده است.
در ادامه واکنش‌ها به این درگیری‌ها، سازمان پیمان امنیت جمعی که مقر آن در مسکو پایتخت روسیه قرار دارد، با انتشار بیانیه‌ای «توسل به زور» در مناطق مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان را محکوم کرد.به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این سازمان اعلام کرد که کار بر روی استفاده از مکانیسم‌های سازمان پیمان امنیت جمعی برای حل و فصل وضعیت در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان سازماندهی شده است.
سازمان پیمان امنیت جمعی افزود: «استفاده از زور در مرز ارمنستان و آذربایجان غیرقابل قبول است، باید از روش‌ها و توافقات سیاسی و دیپلماتیک استفاده شود».
واکنش این سازمان در شرایطی انجام شده که ارمنستان رسما خواستار کمک روسیه، سازمان پیمان امنیت جمعی و شورای امنیت سازمان ملل برای مقابله با «تجاوزگری» جمهوری آذربایجان شده بود.کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی هستند.
  پیام دولت ارمنستان به باکو 
«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در پارلمان این کشور گفت: «آذربایجان بیانیه سه جانبه نوامبر ۲۰۲۰ را تحریف می‌کند و آنگاه از ایجاد کریدور از طریق خاک ارمنستان صحبت می‌کند.» وی ادامه داد: «موضع ما این بوده و ادامه دارد که قصد نداریم از طریق خاک جمهوری ارمنستان به کسی کریدور بدهیم، اما علاقه مند به باز کردن و رفع انسداد جاده ‌ از طریق خاک جمهوری ارمنستان هستیم. جمهوری ارمنستان این منطق را دارد که همه کشورهای منطقه از جمله ارمنستان و آذربایجان می‌توانند از این جاده استفاده کنند.»
  ماجرا ساده نیست! 
سؤال اصلی اینجاست که چرا چنین منازعه‌ای در یک برهه زمانی حساس ( جنگ اوکراین و تشدید تنش‌ها در تایوان )  دوباره کلید خورد؟ چرا سفارتخانه‌های آمریکا در ایروان و باکو همچنان نقش آتش افروز اصلی مذاکرات را ایفا می کنند؟ نقش رژیم اشغالگر قدس در این ماجرا چیست؟باید متوجه این حقیقت مسلم باشیم که «ایجاد بحران‌های مزمن امنیتی» و « تنش‌های مداوم » در آسیای مرکزی و قفقاز، یکی از اهداف مشترک ایالات‌متحده و رژیم صهیونیستی در طول تاریخ روابط بین‌الملل بوده است.  واشنگتن و تل‌آویو خلق بحران در آسیای میانه را به‌مانند خلق بحران در آسیای غربی و شبه‌قاره هند، مجرا و دستمایه‌ای برای توجیه مداخله سیاسی- نظامی خود در آن مناطق و متعاقبا، حضور بلندمدت خود در آن مناطق قلمداد می‌کنند. فرمول عملیاتی آمریکا در این خصوص مشخص است : ایجاد  کلیت بحران، تبدیل بحران مدیریت‌شده به بحران غیرقابل‌کنترل، درگیری سازی دیگران با بحران، ارائه راهکار حل بحران متناسب با اهداف بلندمدت آمریکا( و ناتو ) 
و درنهایت ، تسلط بر یک منطقه خاص باهدف بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی، ژئوپلیتیکی و استراتژیک آن!  همان‌گونه که می‌بینیم، آمریکا و رژیم صهیونیستی استراتژی‌های چندلایه و متعاقبا، تاکتیک‌های متعددی را در این معادله پیش‌بینی کرده‌اند.بنابراین، دولت‌های آذربایجان و ارمنستان باید آرامش منطقه را نسبت به هر موضوع دیگری در اولویت قرار دهند. 
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.