بانک مرکزی موفق به مهار قیمت سکه می‌شود؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 77517
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۶:۲۳ |
گران اما بدون متقاضی

بانک مرکزی موفق به مهار قیمت سکه می‌شود؟

ز ابتدای آذرماه قیمت طلا رفته‌رفته شروع به افزایش کرده و با قرار گرفتن سکه امامی روی سکوی 17 میلیون و 75 هزار تومان ، حالا این  قیمت طلا که حتی بیش از برق آن، چشم‌ها را می‌زند. اما افزایش قیمت این فلز گرانبها  ناشی از چه عواملی است و تا چه زمانی ادامه دارد ؟
بانک مرکزی موفق به مهار قیمت سکه می‌شود؟

از ابتدای آذرماه قیمت طلا رفته‌رفته شروع به افزایش کرده و با قرار گرفتن سکه امامی روی سکوی ۱۷ میلیون و ۷۵ هزار تومان ، حالا این  قیمت طلا که حتی بیش از برق آن، چشم‌ها را می‌زند. اما افزایش قیمت این فلز گرانبها  ناشی از چه عواملی است و تا چه زمانی ادامه دارد ؟ 
کارشناسان و تحلیلگران عوامل متعددی را در افزایش قیمت سکه و طلا دخیل می‌دانند . از مدت‌ها پیش تهدیدهایی چون مهار دستوری قیمت دلار، اخبار نامساعد سیاسی، ناآرامی‌های اجتماعی ، کاهش ارزش پول ملی، از دست رفتن امید به توافقات هسته‌ای برجام، رشد تورم، افت تولید،محدودیت‌ها و انزوای اقتصادی و بسیاری از دلایل دیگر به‌عنوان زنگ خطر برای بازارهای سرمایه مطرح شدند و اکنون با نزدیک‌تر شدن به ماه‌های پایانی سال این عوارض  بیش از هر زمان دیگر در بازارهای مالی خودنمایی می‌کند . 
به گفته محمد کشتی آرای، رئیس سابق اتحادیه طلا بخشی از این افزایش قیمت‌ها متأثر از تغییرات  جهانی و افزایش تقاضای فیزیکی در بازار است چراکه قیمت جهانی طلا روز گذشته به‌یک‌باره ۵ دلار افزایش یافته است . پس‌از حمله روسیه به اوکراین، قیمت طلا  
 نسبت به اوج ماه مارس کاهش‌یافته است. سیاست‌های سختگیرانه بانک‌های مرکزی مخصوصا فدرال‌رزرو آمریکا قیمت طلا را تحت‌فشار قرار داد. 
از سوی دیگر عرضه  هفته گذشته اوراق قرضه سکه  با سررسید ۶ ماهه در بورس هم نتوانست جلوی این روند را بگیرد و به دلیل محدودیت عرضه و بالا بودن تقاضا ، همچنان قیمت طلا رشد صعودی داشته است . 
کشتی آرای با اشاره به اینکه در حال حاضر حباب سکه دو میلیون تومان است، گفت: درحالی‌که در هفته گذشته حباب سکه در حال کاهش بود، اما در هفته جاری این حباب رشد کرد و در حال حاضر بیش از ۲ میلیون تومان رسیده، این درحالی است که علاوه بر سکه تمام، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز مرز یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را رد کرده است.
 هجوم سرمایه برای حفظ سرمایه 
درعین‌حال نباید ازنظر دور داشت که با کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم ، بسیاری از صاحبان سرمایه و حتی مردم عادی که اندک سرمایه‌ای دارند برای حفظ ارزش سرمایه خود به بازارهای مختلفی روی می‌آورند که یک روز طلا و سکه و روز دیگر دلار و یورو است . 
مردم نه‌تنها در ایران بلکه بسیاری از کشور‌های دنیا  برخی سرمایه‌گذاری طلا را یک پشتوانه ایمن در برابر مخاطرات ژئوپلیتیکی و اقتصادی از جنگ اوکراین گرفته تا قرنطینه‌های کرونایی در چین می‌دانند.
چندی پیش رئیس فدرال رزرو نیویورک نیز با اشاره به اینکه در دوران کرونا خلق پول بسیاری از سوی دولت‌ها شکل گرفته به مردم پیشنهاد خرید طلا را داد. 
ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه طلافروشان درباره افزایش قیمت طلا به تجارت‌نیوز گفت: حساسیت موضوع طلا باعث شده هر اقدام دولت، اتفاقات سیاسی، اقتصادی و مالی بر این بازار اثر بگذارد به همین دلیل کاهش و افزایش در این بازار را باید در میان اخبار و رخدادهای سیاسی و اجتماعی جست‌وجو کرد. هر چه جو آرامی در کشور حاکم باشد بازار قیمت طلا و سکه هم آرامش بیشتری خواهد داشت.
 او با اشاره به قیمت دلار و تأثیر سنتی و سیستماتیک این بازار بر روی قیمت طلا افزود: عرضه و تقاضا 
 و سرریزشدن برخی سرمایه‌ها به بازار این روزها قیمت سکه را بالا برده است. هرچند حجم تقاضا در بازار روی موضوع مصنوعات طلا نیست. که حداقل بازار تولیدکنندگان از این افزایش تقاضا تأثیر بگیرد. اگر
۳۰ درصد تقاضا برای مصنوعات ساخته‌شده باشد بالغ‌بر ۴۰ تا ۵۰ درصد تقاضا برای خرید طلاهای دست‌دوم و آب‌شده و سکه هست.
 محمد ولی گفت: سرمایه‌گذاری در بازار طلای دست‌دوم و آب‌شده و سکه به دلیل کمترین ضرر در موقع فروش است پس بازار به سمت حفظ سرمایه رفته ،نه رشد تقاضای مردم. جو اجتماعی ایجاد شده باعث شده برخی سرمایه‌ها به سمت خرید طلا و سکه متمایل شوند و آن‌هم به دلیل نقدشوندگی بالا نسبت به سایر کالاها ازنظر حمل‌ونقل راحت‌تر است.
 پیش‌بینی‌ها 
علیرغم اظهارات فعالان بازار این فلز قیمتی، اگرچه روند صعودی قیمت طلا و سکه همچنان ادامه دارد اما به نظر می‌رسد که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت طلا و سکه ، همچنان تقاضا برای خرید محدود است و همین امر نیز سبب شده تا بازار روند متعادل خود را همچنان ادامه دهد . 
خوشبختانه جو روانی چندانی بر این بازار حاکم نبوده و نوسانات قیمت که در محدوده ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان آن‌قدر زیاد نیست که بتواند ثبات این بازار را بر هم بزند .
کشتی‌آرای با اشاره به اینکه بانک مرکزی احتمالا  مدیریت بازار ارز را در دست خواهد گرفت، ادامه داد: به نظر نمی‌رسد که بانک مرکزی اجازه دهد، نرخ دلار فراتر از ۳۶ هزار تومان برود، بنابراین اتفاقات روز یک‌شنبه و عبور قیمت ارز از مرز ۳۶ هزار تومان به نظر می‌رسد ناشی از هیجان در بازار بوده، بر این اساس در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت سکه و طلا به پیشرفت قیمتی خود ادامه دهد و در حالت خوش‌بینانه می‌توان گفت، سکه تمام در همین محدوده ۱۷ میلیون تومان باقی خواهد ماند و حتی ممکن است با کاهش قیمت دلار، قیمت سکه نیز اندکی پایین  آید.
وی افزود : به نظر نمی‌رسد تا شب عید دلار بخواهد ۴۰ هزار تومان شود،  معتقدم در چنین حالتی سکه نیز به نرخ ۲۰ میلیون تومان  نخواهد رسید، از سویی در کوتاه‌مدت نیز به‌نظرم با توجه به وضعیتی که وجود دارد به نظر می‌رسد، قیمت سکه در همین محدوده‌های قیمتی حفظ خواهد شد.
بلومبرگ نیز اعلام کرده است که  صنعت طلا پیش‌بینی می‌کند این فلز گرانبها علی‌رغم بالا رفتن نرخ بهره بانک‌های مرکزی، افزایش قیمت قابل‌توجهی در سال آینده میلادی داشته باشد. 
اما هنوز هم برخی سرمایه‌گذاران، طلا را یک پشتوانه ایمن در برابر مخاطرات ژئوپلیتیکی و اقتصادی از جنگ اوکراین گرفته تا قرنطینه‌های کرونایی در چین می‌دانند.
 سیاست‌های بانک مرکزی 
کارشناسان بر این باورند که شاخص قیمتی سکه، نمای جدیدی از انتظارات در بازار را ارائه می‌دهد. حال سؤال مشخص این است که سیاست‌گذار چگونه می‌تواند از شدت نوسان در بازارهای دارایی بکاهد. عمده بانک‌های مرکزی، برای مهار انتظارات از سیاست‌های پولی بهره می‌برند و اعمال سیاست‌های پولی انقباضی، انتظارات تورمی را مدیریت می‌کند.
بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران دراین‌باره گفت : سیاست‌های بانک مرکزی در رابطه با اوراق سکه در بورس یک موضوع اساسی است که باید کنترل‌شده پیش رفته و فاصله خود را با بازار آزاد بیشتر کند؛ بدین معنا که ارزان‌تر از قیمت سکه در بازار آزاد قیمت‌گذاری و عرضه شود. به گفته او، اکنون قیمت‌ها به بازار آزاد نزدیک شد و تفاوت قیمتی کم شد، قیمت‌ها در بازار آزاد هم روند افزایشی پیدا کرد. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تأکید کرد: اگر سیاست‌های بانک مرکزی به‌گونه‌ای باشد که قیمت‌ها پایین‌تر از قیمت سکه در بازار آزاد عرضه شود، تأثیر مثبتی در بازار آزاد خواهد داشت و می‌تواند در ثبات بازار و حتی کاهشی شدن قیمت‌ها تأثیرگذار باشد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.