بانک مرکزی به سمت شفافیت مالی در حرکت است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 65738
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۶:۰۲ |
ایرج یوسفی، کارشناس مسائل بانکی:

بانک مرکزی به سمت شفافیت مالی در حرکت است

ایرج یوسفی، کارشناس مسائل بانکی در تشریح ضرورت شناسایی و مسدودسازی تراکنش های بانکی غیرمعقول به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: ضرورت شناسایی و مسدودسازی تراکنش های بانکی غیرمعقول مدت زمان بسیاری است که در سیستم بانکی کشور مورد بررسی قرار گرفته است.
بانک مرکزی به سمت شفافیت مالی در حرکت است

گروه اقتصادی
ایرج یوسفی، کارشناس مسائل بانکی در تشریح ضرورت شناسایی و مسدودسازی تراکنش های بانکی غیرمعقول به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: ضرورت شناسایی و مسدودسازی تراکنش های بانکی غیرمعقول مدت زمان بسیاری است که در سیستم بانکی کشور مورد بررسی قرار گرفته است. پیش از آنکه درباره ضرورت مسدود سازی تراکنش‌های بانکی غیرمعقول بگوییم، لازم است تا نسبت به انواع آن‌ها آگاهی پیدا کنیم. وی افزود: براساس سامانه‌های متعدد بانکداری همچون شتاب، شاپرک، صیاد، شاهرک
 و … که نظیرشان در دنیا کم است، اکنون به یکی از کشورهای پرتراکنش دنیا مبدل شده‌ایم. پس از آنکه وزارت اقتصاد در سال گذشته نسبت به سامانه شاپرک حساسیت نشان داد و بر تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان کنترل ایجاد کرد، شاهد کاهش تراکنش‌های غیر معقول و جعلی شدیم. 
یوسفی تصریح کرد: دو رویکرد مهم وزارت اقتصاد برای کنترل تراکنش‌های بانکی نخست مبحث مالیاتی و سپس گردش حساب تجاری بود. براین اساس مقرر شد تا به هر فردی که دارای حساب‌ تجاری با کد مالیاتی و اقتصادی است، دستگاه کارتخوان اختصاص یابد. کلیه دستگاه‌های کارتخوان قدیمی نیز می‌بایست کد مالیاتی، اقتصادی و یک حساب تجاری اعلام می‌کردند تا ارتباط دستگاه‌شان قطع نگردد. کارشناس مسائل بانکی ضمن اشاره به اینکه درحال‌ حاضر بسیاری از دستگاه‌های کارتخوان غیرمولد و غیر اقتصادی بسته و حذف شده است، خاطرنشان کرد: سامانه کاشف بانک مرکزی در رأس کنترل تراکنش‌های غیر استاندارد قرار دارد و درصورتی که کشف تقلب اتفاق بیفتاد، بلافاصله تراکنش‌ را مسدود و جرایم مربوطه را در نظر می‌گیرد. 
 ضرورت کنترل تراکنش‌های غیر‌معقول 
او همچنین خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های جلوگیری از تراکنش‌های جعلی و غیرمعقول، رویکرد مشابه اقدامات انجام شده نسبت به دستگاه‌های کارتخوان است. در این راستا ضرورت دارد تا وزارت اقتصاد برکلیه حساب‌های مالیاتی ورود کرده و گردش‌ حساب‌ها را کنترل کند. 
یوسفی گفت: اگر تعداد شعب بانک‌ها در دنیا را بررسی کنیم، خواهیم دید شعب بانک‌ها بسیار‌کم و سیستم‌ بانکداری به سمت الکترونیک و دیجیتال شدن درحال حرکت است. خوشبختانه طی سال‌های اخیر ایران نیز با استفاده از تعدد اپلیکیشن‌ها به این سو در حال‌ حرکت است.او متذکر شد: نظارت بر کلیه تراکنش‌ها در وضعیت کنونی کمی دور از استرس است و چرایی این امر‌ به سبب وجود برخی چالش‌ها و ضعف‌ها در حوزه مالیاتی است. به طورحتم در آینده‌ای نزدیک این مسئله تحقق خواهد یافت و کنترل‌های لازم بر تراکنش‌های غیرضروری اعمال خواهد شد. کارشناس مسائل بانکی در پایان این گفت‌وگو اظهار‌کرد: خوشبختانه بانک مرکزی به دلیل شفاف سازی، سامانه‌های‌ مختلفی را در حوزه بانکداری الکترونیک و بانکداری دیجیتال ایجاد کرده و در این مسیر با‌ قدرت هرچه تمام تر نیز در حال حرکت است. از این سو امید می‌رود در کنار کنترل تراکنش‌های غیرمعقول تجاری، کلیه تراکنش‌های غیر اقتصادی مورد بررسی و در‌صورت لزوم مسدود شوند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.