بازی نسل سوخته ناپلئون با آتش - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 51599
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۶:۳۵ |
سیگنال ضد ایرانی وزیر خارجه فرانسه نشانه چیست؟

بازی نسل سوخته ناپلئون با آتش

 ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، در تازه‌ترین اظهارات ضد ایرانی خود تأکید کرده است  که جامعه بین‌المللی درباره برنامه اتمی تهران «باید کاملا قاطعانه» عمل کند.لودریان در سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت:‌ «ایران دیگر نمی‌تواند فکر کند که زمان به نفعش است زیرا هرچه برنامه اتمی‌اش خطرناک‌تر شود خطر بروز یک بحران عمده بزرگ‌تر خواهد شد.»
بازی نسل سوخته ناپلئون با آتش
گروه  بین‌الملل
 ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، در تازه‌ترین اظهارات ضد ایرانی خود تأکید کرده است  که جامعه بین‌المللی درباره برنامه اتمی تهران «باید کاملا قاطعانه» عمل کند.لودریان در سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت:‌ «ایران دیگر نمی‌تواند فکر کند که زمان به نفعش است زیرا هرچه برنامه اتمی‌اش خطرناک‌تر شود خطر بروز یک بحران عمده بزرگ‌تر خواهد شد.»
وزیر خارجه فرانسه گفته  است که پاریس برای ترغیب گفت‌وگو هرآنچه در توان دارد را به کار می‌گیرد «اما تنها راه پیشرفت، توافقی است که نشان دهد ایران بار دیگر به وظایفش پایبند است. بنابراین ازسرگیری هرچه سریع‌تر مذاکرات ضروری است.»
  سؤالی که فرانسوی‌ها پاسخ آن را می‌دانند
بخش دیگر اظهارات لودریان، مربوط به مواضع آمریکا در خصوص مجتمع تسا در کرج شده است.
وزیر خارجه فرانسه مدعی شده است که ایالات‌متحده نمی‌تواند تداوم نقض تعهدات برجامی ایران را بپذیرد! ایالات‌متحده آمریکا، پیش‌تر گفته بود که ایران باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به مجتمع تسای کرج را بدهد در غیر این صورت منتظر «عمل متقابل دیپلماتیک» طی روزهای آینده در شورای حکام آژانس باشد.آمریکا در بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از ممانعت تعویض کارت حافظه دوربین‌های مجتمع تسا در کرج، ابراز نارضایتی کرد و خواستار صدور مجوز دسترسی به بازرسان آژانس توسط تهران شد. در این بیانیه آمده است: «اگر ایران چنین نکند، در روزهای آینده با سایر اعضای شورای حکام برای دادن پاسخ مناسب مشورت می‌کنیم.»
فرانسه، در کنار چین، روسیه،انگلیس و ایالات‌متحده آمریکا،یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود، اما طی سال‌های گذشته و اخیر، در کسوت یکی از اهرم‌های فشار واشنگتن علیه دیگر بازیگران بین‌المللی ایفای نقش کرده است. واقعیت امر این است که فرانسوی‌ها در برهه حساس کنونی و درحالی‌که تفاهمنانه ماه سپتامبر( شهریورماه) ایران و آژانس به‌تازگی منعقدشده ، بازی دیگری را باهدف اعمال فشار بر کشورمان آغاز کرده است.
 در طول گفت‌وگوها در تهران و اخیرا در وین نیز به‌طور واضح خاطرنشان گردید ازآنجاکه تحقیقات امنیتی و قضائی در مورد مجتمع تسای کرج همچنان ادامه دارد، تجهیزات نظارتی این مجتمع در زمره تجهیزات تحت سرویس فنی قرار نمی‌گیرند، تحقیقاتی‌که در پی حادثه انفجار و تخریب این مرکز در تیرماه صورت گرفته و همچنان ادامه دارد. 
 فرانسوی‌ها چه می‌خواهند؟
درهرحال، فرانسوی‌ها در این معادله خطرناک سعی دارند بار دیگر به‌مثابه یک کاتالیزور و به سود اهداف آمریکا وارد میدان شوند. اکنون زمان آن رسیده است که دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان در این خصوص پاسخ قاطعانه‌ای به کاخ الیزه دهد.سوابق مخدوش فرانسوی‌ها جایی برای مصالحه با پاریس در این معادله باقی نمی‌گذارد. فرانسه به ایالات‌متحده آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی تعهد داد موضوع تغییر برجام و تبدیل آن به توافقی محدودکننده‌ و بازدارنده‌ علیه ایران را پیگیری کند.در آن زمان امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه طی سخنرانی جنجالی اعلام کرد با جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسئله اعمال تحریم‌های فرازمانی در برجام و همچنین موشکی و منطقه‌ای وارد گفت‌وگو شده است، صحبت‌های ماکرون نشان می‌داد که فرانسه تصمیم گرفته در زمین ایالات‌متحده آمریکا و به‌منظور تأمین منافع و خواسته‌های ترامپ بازی کند.کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بعدازاین‌که ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد، فرانسوی‌ها به این همپوشانی استراتژیک با رئیس‌جمهور آمریکا ادامه دادند و به بازیگری تبدیل شدند که در تقابل با ایران در زمین واشنگتن بازی می‌کردند. تعلل در راه‌اندازی سازوکار مالی موسوم به اینستکسیا به عبارتی بهتر تأخیر در عملیاتی ساختن این سازوکار ویژه مالی اروپا محصول رایزنی‌های مشترکی بود که میان کاخ سفید و کاخ الیزه در قبال ایران صورت گرفت.اکنون در زمان ریاست جمهوری جوبایدن نیز فرانسوی‌ها همان نقش‌آفرینی را ایفا می‌کنند. 
در حال حاضر، فرانسوی‌ها به‌جای طلبکار بودن باید در خصوص کارشکنی‌های خود در حفظ توافق هسته‌ای « چه در دوران ترامپ و چه در دوران بایدن» پاسخگو باشند. پیش‌تر از سوی مقامات کاخ الیزه و کاخ سفید گفته است که هدف از مذاکرات وین قوی‌تر کردن و طولانی‌تر کردن مدت برجام و درعین‌حال استفاده از آن به‌عنوان زمینه‌ای برای گفت‌وگو درباره موضوعات دفاعی، موشکی و منطقه‌ای ایران است. طرح مکرر این مسئله،  معنایی به‌جز « گذار رسمی غرب از برجام» و تبدیل‌شدن توافق هسته‌ای به یک « فوندانسیون» جهت ورود به مباحث فرابرجامی نخواهد بود. بدیهی است که در این نوع نگاه
 غرب اساسا نسبت به برجام به‌مثابه یک 
«متغیر مستقل حقوقی» نگاه نکرده و آن را صرفا یک « نقطه آغاز» جهت ورود به مباحث«محدودکننده » علیه کشورمان تلقی می‌کند. فرانسوی‌ها نیز مروج این نگاه بازدارنده، مسموم و غیرحقوقی در قبال توافق هسته‌ای با ایران هستند. درهرحال، زمان آن رسیده است که فرانسوی‌ها به‌صورت رسمی از سوی دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان مورد بازخواست حقوقی قرار گیرند.
 وقاحت فرانسوی‌ها نقطه پایانی ندارد 
بدون شک، ملت ایران نمی‌تواند چشمان خود را بر روی اقدامات و معاملات پشت پرده و آشکار امانوئل ماکرون و سران آمریکایی« اعم از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان »بر سر برجام ببندد. در حال حاضر، مقامات فرانسوی سخن از تجدیدنظر در مناسبات خود با آمریکا می‌گویند؛ اما کماکان به بازی وقیحانه خود در زمین کاخ سفید ادامه می‌دهند. این رویکرد دوگانه و متناقض فرانسوی‌ها نشان‌دهنده ماهیت آن‌ها در نظام بین‌الملل است. اروپای واحد امروز عملا به مهره بازی اقتصادی ایالات‌متحده در نظام بین‌الملل تبدیل‌شده و بسیاری از مناسبات اقتصادی در بخش خصوصی و نیمه‌خصوصی این کشورها تحت تأثیر رفتار واشنگتن تعیین می‌شود. دلیل این فاجعه کاملا مشخص است. اهمال‌کاری سیاستمدارانی مانند نیکولاسارکوزی، فرانسوا اولاند و متعاقبا امانوئل ماکرون در شکل‌گیری این معادله تأثیر به سزایی داشته است.رؤسای جمهور فرانسه«خصوصا پس از دوران ریاست جمهوری ژاک شیراک » همواره سعی داشته‌اند گوی سبقت را از دیگر سیاستمداران اروپایی در نزدیکی به ایالات‌متحده آمریکا بربایند.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.