بازی ضد ایرانی جدید غرب با اسم رمز آژانس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 51545
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۶:۴۴ |
تکرار یک عادت همیشگی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا

بازی ضد ایرانی جدید غرب با اسم رمز آژانس

 واشنگتن و تروئیکای اروپایی بازی  ضد ایرانی و نخ نمای دیگری را با استناد به رافائل گروسی، مهره خود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز کرده‌اند.
بازی ضد ایرانی جدید غرب با اسم رمز آژانس
گروه  بین‌الملل 
 واشنگتن و تروئیکای اروپایی بازی  ضد ایرانی و نخ نمای دیگری را با استناد به رافائل گروسی، مهره خود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز کرده‌اند. صورت‌مسئله این است که گروسی در گزارشی مغرضانه، خواستار دسترسی بازرسان آژانس به مجتمع«  تسا » در کرج شده است.این در حالی است که گروسی و همراهانش به‌خوبی می‌دانند که صلاحیت دسترسی به این مجموعه را ندارند. دلیل این ماجرا، به عملیات خرابکارانه قبلی در این مجتمع( احتمالا توسط رژیم صهیونیستی و عوامل آن )  بازمی‌گردد. درهرحال، شانتاژ دوباره آمریکا، آژانس و تروئیکای اروپایی  بر سر فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، به‌وضوح نشان می‌دهد که آن‌ها به دنبال تقویت عوامل و اهرم‌های فشار بر جمهوری اسلامی ایران جهت بازگشت سریع به مذاکرات برجام و دادن امتیاز به‌طرف غربی هستند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است هرگز تحت‌فشار تن به مذاکره نخواهد داد و فراتر از آن، مذاکره را برای مذاکره نمی‌خواهد. اقدام اخیر واشنگتن، تروئیکای اروپایی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داده است که علی‌رغم ادعاهای مکرر آن‌ها در خصوص آمادگی برای احیای برجام، کمترین آمادگی و ظرفیتی در این خصوص وجود ندارد. 
 اصل ماجرا چیست؟
ایالات متحده آمریکا در اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به رفتار ایران در جلوگیری از دسترسی بازرسان این آژانس به مجتمع «تسا» در کرج هشدار داد و خواستار احترام به توافق امضا شده در ۱۲ سپتامبر گذشته شد. اتحادیه اروپا نیز با ابراز «نگرانی عمیق خود در این زمینه» از ایران خواست درب مرکز کرج را به‌روی بازرسان آژانس بگشاید. ایران دسترسی به این اطلاعات را «فراتر از توافق صورت گرفته» می‌داند.ایالات متحده آمریکا در نشست روز دوشنبه شورای حکام در وین از ایران خواست «بدون تأخیر بیشتر به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی لازم» به تأسیسات موردنظر را بدهد. تأسیسات موردنظر در این بیانیه، مجتمع «تسا» در کرج است که محل ساخت اجزای سانتریفیوژهایی است که در مراکز غنی‌سازی اورانیوم در ایران نصب می‌شود. 
اظهارات لوئیس بونو، کاردار آمریکا، در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز شد که در آن نسبت به عدم همکاری کامل ایران در اجرای توافق به‌دست‌آمده با آژانس در ۱۲ سپتامبر گذشته تأکید شده است. مدیرکل آژانس، رافائل گروسی، مدعی شده است  که «تصمیم ایران در جلوگیری از دسترسی آژانس به کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ تسا در کرج با متن بیانیه مشترک انتشار یافته
 در ۱۲ سپتامبر مغایرت دارد».
 آژانس دروغ می‌گوید
واقعیت امر این است که آژانس در تفاهم مشترک صورت گرفته در ماه سپتامبر ( در سفر اخیر گروسی)، در جریان عدم توانایی خود در دسترسی به مجتمع تسا قرار گرفته است. دلیل این مسئله، به عملیات خرابکارانه در این مجتمع توسط عوامل رژیم صهیونیستی بازمی‌گردد. همین مسئله سبب شده است تا تحقیقات امنیتی گسترده‌ای در مجتمع تسا جریان داشته باشد و در چنین شرایطی، امکان دسترسی بازرسان آژانس به محل مذکور وجود ندارد. فراتر از آن، بارها به آژانس تأکید شده است که نمی‌توان هرگونه« مطالعه ادعایی» را به دستمایه‌ای جهت ارائه درخواست بازرسی از اماکن خاص در ایران تبدیل کند. این قاعده در خصوص  مجتمع تسا نیز صادق است. 
نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، کاظم غریب آبادی، روز دوشنبه در چند تويیت‌ پیاپی گزارش مدیرکل آژانس را «دقیق» ندانست و آن‌را «فراتر از تفاهمات حاصله برابر بیانیه مشترک» توصیف کرد. به‌نوشته او «در طول گفت‌وگوها در تهران و اخیرا در وین نیز به‌طور واضح خاطرنشان گردید ازآنجاکه تحقیقات امنیتی و قضائی در مورد مجتمع تسای کرج همچنان ادامه دارد، تجهیزات نظارتی این مجتمع در زمره تجهیزات تحت سرویس فنی قرار نمی‌گیرند». اشاره کاظم غریب آبادی به تحقیقاتی است که در پی حادثه انفجار و تخریب این مرکز در تیرماه گذشته صورت می‌گیرد.نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یکی از تويیت‌های خود همچنین نوشت که «هر تصمیم ایران در مورد تجهیزات نظارتی آژانس صرفا بر مبنای ملاحظات سیاسی بوده و نه حقوقی؛ ازاین‌رو، آژانس نمی‌تواند و نمی‌بایست حقی برای خودش در این زمینه قائل شود.»
 موضوعی که گروسی می‌داند
رافائل گروسی به‌خوبی می‌داند تفاهم صورت‌ گرفته در قالب بیانیه مشترک میان ایران و آژانس ، مشمول دوربین‌های مجتمع کرج به این دلیل که درنتیجه خرابکاری تیرماه این مجتمع همچنان تحت تحقیقات امنیتی قرار دارد، نمی‌گردید.درخواست تعمیم تعویض کارت‌های حافظه به دوربین‌های این مجتمع در سفر مدیرکل به تهران ،  پاسخ منفی و مخالفت ایران را به ‌دنبال داشته است. دلایل این مخالفت برای مدیرکل آژانس تشریح شد و گروسی نیز در جریان آن قرار گرفت. بااین‌حال، مدیرکل آژانس بار دیگر نشان داد که بازی مستقیم در زمین واشنگتن را نسبت به هر مسئله دیگری ترجیح می‌دهد. 
درهرحال، ایران در تیرماه گذشته در پی حادثه رخ‌داده در مجتمع تسا ، دوربین‌های نظارتی آن را جمع‌آوری کرد و از آن هنگام تاکنون با اتکا به جاری بودن تحقیقات امنیتی و قضائی در این زمینه، چنانکه مقامات تهران می‌گویند، با دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن‌ها مخالفت کرده‌اند. بنابراین، ادعای گروسی درخصوص نقض تفاهم  اخیر میان ایران و آژانس ،  دروغ‌پردازی آشکار محسوب می‌شود. در متن  این تفاهم، درج واژه «مشخص‌شده» در مقابل کلمه تجهیزات به همین منظور و با هدف مستثنی شدن این مجتمع( مجتمع تسا در کرج)  از سرویس و تعویض کارت‌های حافظه صورت گرفته است.این مسئله در دیدار دیگری که میان رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و گروسی در وین پایتخت اتریش ( مقر آژانس) برگزار شد نیز موردتوجه قرار گرفت. در این دیدار،  هنگامی‌که بار دیگر مدیرکل درخواست سرویس دوربین‌های مجتمع کرج را مطرح نمود، رئیس سازمان انرژی اتمی  با صراحت کامل و ذکر دلایل مطرح‌شده در جلسه قبل، تعمیم تعویض کارت‌های حافظه به مجتمع یادشده را ناممکن و خارج از چارچوب بیانیه مشترک اعلام نمود.درهرحال، گروسی و حامیان غربی وی باید مراقب تبعات و آثار بازی ضد ایرانی خود باشند. 
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.