بازی برجامی غرب تغییر کرد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 50932
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۲۹ |
از عقب نشینی آژانس تا شانتاژ اتحادیه اروپا

بازی برجامی غرب تغییر کرد

 انگلیس، فرانسه و آلمان به صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن ابراز نگرانی از نقض تعهدات هسته‌ای از سوی ایران خواستار توقف فوری تولید اورانیوم فلزی شدند.مقامات اروپایی بدون اشاره به کاربرد صنعتی اورانیوم فلزی، مدعی هستند این ماده می‌تواند در تولید سلاح هسته‌ای کاربرد داشته باشد و هیچ دلیل «غیرنظامی» برای تولید آن وجود ندارد!
بازی برجامی غرب تغییر کرد
گروه بین الملل
 انگلیس، فرانسه و آلمان به صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن ابراز نگرانی از نقض تعهدات هسته‌ای از سوی ایران خواستار توقف فوری تولید اورانیوم فلزی شدند.مقامات اروپایی بدون اشاره به کاربرد صنعتی اورانیوم فلزی، مدعی هستند این ماده می‌تواند در تولید سلاح هسته‌ای کاربرد داشته باشد و هیچ دلیل «غیرنظامی» برای تولید آن وجود ندارد! ادعایی کاملا غیر فنی که بارها از سوی جمهوری اسلامی ایران نیز به چالش کشیده شده است. این بیانیه که در نشست جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شده در مورد غنی‌سازی با خلوص بالا و کاهش دسترسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرده است.به نظر می رسد تروئیکای اروپایی پس از عدم صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران در نشست اخیر( نشست سپتامبر ۲۰۲۱)،تصمیم گرفته است این بیانیه را جایگزین آن قطعنامه کند. 
 ماهیت بیانیه ضد ایرانی تروئیکای اروپایی 
ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعاتی قبل از آغاز به کار نشست  اخیر شورای حکام ، به تفاهمی برای تعویض کارت حافظه دوربین‌های نظارتی در تأسیسات هسته‌ای دست یافتند. توافقی لحظه آخری که بنابر ادعای مقامات آژانس، به منظور جلوگیری از ایجاد اجماع بر سر صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران انجام شد.با این حال، کاملا مسجل بود که خیز آژانس جهت صدور قطعنامه
ضد ایرانی در آژانس، در یک بازی هماهنگ با واشنگتن و تروئیکای اروپایی صورت گرفته بود. هرچند ۳۵ عضو شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نکردند ، اما تروئیکای اروپا در بیانیه خود خواستار ازسرگیری تعهدات هسته‌ای و بازگشت ایران به مذاکره شده است.در این بیانیه به غنی‌سازی بالای ۵ درصد در ایران که اکنون به ۶۰ درصد رسیده و نقش آن در کاهش زمان گریز هسته‌ای اشاره شده است.سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام در عین حال حمایت کامل خود را از مذاکرات احیای برجام در وین اعلام کرده‌اند.این مذاکرات با حضور غیرمستقیم آمریکا پس از روی کار آمدن دولت بایدن آغاز شد و تا کنون۶ دور از آن برگزار شده است اما تحت تأثیر زیاده خواهی آمریکا و انفعال تروئیکای اروپایی به نتیجه ای ختم نشده است.
 نقش اروپائیان در توقف مذاکرات وین 
رسانه های غربی سعی دارند توقف مذاکرات وین را صرفا ناشی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تغییر دولت در ایران دانسته  یا تهران را در این روند ( عدم نتیجه بخشی مذاکرات) مقصر قلمداد کنند!ایندیپندنت در این خصوص می نویسد:«بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که با توجه به رویکرد دولت بایدن که به هر قیمتی به دنبال توافق با ایران است و موضع منفعل اروپا، تهران ضرورتی فوری برای بازگشت به میز مذاکره احساس نمی‌کند.»این در حالی‌است که چنین ادعایی کاملا نادرست بوده و نشئت گرفته از بازی تبلیغاتی و رسانه های خاص اتحادیه اروپا در قبال مذاکرات وین می باشد. تروئیکای اروپایی پس از آمریکا بیشترین سهم را در ایجاد اختلافات چندگانه در مذاکرات وین ایفا کرده اند .سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه در موضوعاتی مانند  ارائه تضمین در قبال بازگشت آمریکا به برجام ،  راستی آزمایی احیای برجام ،  رفع همه تحریم‌های ضد ایرانی  مغایر با برجام  و … نه تنها اقدامی در راستای مهار زیاده خواهیواشنگتن صورت نداده اند، بلکه همگام با ایالات متحده در این مسیر عمل کرده اند. به عبارت بهتر، تروئیکای اروپایی در کنار آمریکا سعی دارند و در صددند  مذاکرات سیاسی را محیط بر  مذاکرات حقوقی-فنی  تعریف کنند. طرف آمریکایی-اروپایی قویا معتقد است که اگر این نسبت ( به صورت معکوس) تعریف نشود و   بایسته های حقوقی  در مذاکرات غیر مستقیم مورد توجه قرار گیرد، غرب  کمترین قدرت مانوری در مواجهه با تهران نخواهد داشت. در چنین شرایطی تروئیکای اروپایی بارها به صورت مستقیم و غیرمستقیم اعلام کرده اند که باید برای  انعطاف پذیری در پروسه بازگشت به برجام آماده بود! این درخواست در حالی صورت می گیرد که ایران به علت خروج ایالات متحده و انفعال کامل اتحادیه اروپا و خصوصا سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه در عمل حداقلی به تعهداتشان ، حق دارد مطالباتی را جهت احیای این توافق مطرح کند. 
 ثوابت سیاست ضد ایرانی اروپا
تروئیکای اروپایی دقیقا به مانند آمریکا  معتقدند که ئپروسه رفع تحریم‌ها ‌‌ نباید کمترین مغایرتی با  ثوابت سیاست خارجی آنها در قبال ایران داشته باشد.  تحدید توان موشکی ایران  ، جلوگیری از افزایش قدرت منطقه ای  ایران و   دائمی کردن محدودیت‌های هسته ای   جمهوری اسلامی ایران ، سه هدف اعلامی اصلی آمریکا و تروئیکای اروپایی  در قبال کشورمان محسوب می شود. نباید فراموش کرد که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، نخستین سیاستمدار غربی بود که پس از حضور ترامپ در کاخ سفید و قبل از خروج واشنگتن از برجام، لزوم تحدید توان موشکی ایران و گنجاندن آن در سند برجام یا سند مکمل برجام را مطرح کرد. بر این اساس، مقامات آمریکایی و اروپایی معتقدند  هندسه تحریم‌های ضد ایرانی باید به گونه ای حفظ شود که خطوط قرمز راهبردی غرب  در تقابل با ایران را زیر سؤال نبرد. سیاستمداران و رسانه های غربی به گونه ای زمینه غلبه  حواشی  بر   متن و اصل ماجرا  را فراهم می سازند که طرف مطالبه گر  ( جمهوری اسلامی ایران) را صرفا به یک  طرف مذاکره کننده   تبدیل کنند.در حال حاضر نیز مقامات دولت بایدن و اروپایی  در مذاکرات وین اصرار دارند در دوگانه  شکل –محتوا ، اصالت را به  شکل داده و از تمرکز افکار عمومی بر روی محتوای مذاکرات جلوگیری به عمل آورند. 
از سوی دیگر، طرف اروپایی اصرار دارد که جمهوری اسلامی ایران در توافق احیای برجام ، به صورت مکتوب اعلام کند که به زودی مذاکرات منطقه ای و موشکی را با غرب آغاز خواهد کرد! طرح این خواسته مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا نشان می دهد که غرب نسبت به برجام، یک نگاه مستقل حقوقی نداشته و صرفا آن را پایه و فندانسیونی برای ورود به دیگر حوزه های محدود کننده علیه ایران نگاه می کند. در حال حاضر نیز پس از عدم صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، تروئیکای اروپایی سعی دارند اهرم‌های  فشار خود علیه کشورمان را حفظ کنند. نباید ذره ای تصور کرد که این اقدام مقامات اروپایی( صدور بیانیه ضد ایرانی اخیر) بدون رایزنی با ایالات متحده (در قالب دیپلماسی پنهان ) صورت گرفته است. 
|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.