بازگشت در غیاب فرمانده - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 31343
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۷:۴۴ |
بازخوانی پرونده خان طومان و نگاهی به تحولات سوریه؛

بازگشت در غیاب فرمانده

خان‌طومان دیگر یک روستا در حوالی شهر حلب سوریه نیست که روزگاری نه‌چندان دور، چند جوان غیرتمند ایرانی در آنجا پَرپَر شدند بلکه کلیدواژه «پارادایم شیفت» جبهه مقاومت است که اگر تا دیروز مقاومت در مرز‌های خاکی معنی داشت امروز به مرز‌های اعتقادی توسعه‌یافته است و نشان از اهمیت عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران؛ عَلَمدارِ جبهه مقاومت دارد.
بازگشت در غیاب فرمانده

معصومه پورصادقی- دبیر گروه سیاسی
خان‌طومان دیگر یک روستا در حوالی شهر حلب سوریه نیست که روزگاری نه‌چندان دور، چند جوان غیرتمند ایرانی در آنجا پَرپَر شدند بلکه کلیدواژه «پارادایم شیفت» جبهه مقاومت است که اگر تا دیروز مقاومت در مرز‌های خاکی معنی داشت امروز به مرز‌های اعتقادی توسعه‌یافته است و نشان از اهمیت عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران؛ عَلَمدارِ جبهه مقاومت دارد.
در دنیایی که از قانون جنگل پیروی می‌کند و هر آنکه قدرت نداشته باشد محکوم‌به شکست است، عمق‌بخشی به استراتژی کشور، کاری است کارستان که جز با توکل و اراده مردانی از جنس «حاج قاسم»‌ها میسر نمی‌شود؛ مردانی که دیروز اراده کردند پس از قرن‌ها اجازه ندهند حتی یک وجب از خاک این مرزوبوم به دست بیگانگانی از جنس رژیم بعث بیفتد و امروز اراده کرده‌اند مرز اعتقادات دینی را از لوث حضور نحس دشمنان قسم‌خورده همچون رژیم آمریکا و صهیونیست‌ها و اذناب آن‌ها ازجمله گروهک‌های تروریستی مصون بدارند.
اوایل سال ۱۳۹۵ جمعی از جوانان غیور ایران اسلامی که غالبا از خطه مازندران در قالب مستشاران نظامی به سوریه عازم شده بودند تا از مرز‌های اعتقادی و البته خاکی کشورمان دفاع کنند، درنبرد با دژخیمان اجیرشده شیطان‌صفتان آمریکایی در منطقه خان‌طومان به درجه شفیع شهادت نائل آمدند.
طبق آنچه، محسن بهاری از رزمندگان مدافع حرم مازندرانی که در حماسه خان طومان حضور داشت و همان سال در گفت‌وگویی با دفاع پرس مطرح کرد، گروهک تروریستی داعش از جاده کمربندی ۸ کیلومتری منطقه خان‌طومان به ترکیه نفت می‌فروخت و تجهیزات نظامی تهیه می‌کرد، ازاین‌جهت برای تروریست‌ها موقعیت استراتژیک محسوب می‌شد. جبهه خودی در حال پیشروی و گرفتن این جاده بود و درصورت پیروزی قوای ما، حلب به‌صورت کامل در محاصره‌مان قرار می‌گرفت. ترکیه به تروریست‌ها خبر داد که باید هر چه زودتر تکلیف این کمربندی و شاهراه روشن شود، چون در صورت بسته شدن آنجا توسط ایرانی‌ها دیگر ارسال سلاح، مهمات و نیرو از این مسیر امکان‌پذیر نیست که در این صورت خیلی دوام بیاورید ۱۰ روز است. روسیه شبانه‌روز در حال بمباران این منطقه بود تا اینکه آمریکا به روسیه اعلام کرد دو روزی دست نگه دارد و درواقع آتش‌بس شود و حملات توپخانه‌ای و هوایی‌اش را متوقف کند تا کشته‌ها و زخمی‌ها جمع‌آوری شوند. آمریکا با این امر به‌نوعی دو روز روسیه را از بازی نظامی خارج کرد و نقض آتش‌بس صورت گرفت.
مشی دولت آمریکا در طول درگیری‌های سوریه همانی است که بهاری به آن اشاره کرد، یعنی هر زمان که احساس می‌کرد محور مقاومت در حال پیشروی است با ورود سیاسی و فشار اقتصادی، سعی می‌کرد فشاری را به جبهه مقاومت وارد کند چراکه هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا به اذعان خودش برای ایجاد این حرامیان به بیش از ۱۰۰ کشور سفرکرده بود تا با ابزاری کردن آن‌ها، امنیت منطقه غرب آسیا و به‌ویژه کشورمان ایران اسلامی را به هم بزند.
رزمندگان امت اسلامی بیشتر با چنین روشی در دفاع مقدس مواجه شده بودند، آن جا که فقط پس از چند روز از پذیرش قطعنامه ۵۹۸، صدام با ابزاری کردن منافقین وطن‌فروش به کشورمان حمله کرد. اگر دیروز شهید صیاد شیرازی‌ها بودند و باعث هزیمت آن‌ها شدند امروز نیز شهید قاسم سلیمانی‌ها از تشکیل دولت جعلی اسلامی جلوگیری کردند.
یاران حاج قاسم در دفاع جانانه پرپر شدند تا خان طومان و به‌تبع آن حلب و سوریه و محور مقاومت باقی بماند محوری که با همین خون‌ها پابرجا ماند تا امنیت کشور محفوظ بماند.
خبر دفاع جانانه و شهادت مظلومانه اینها  موجی از واکنش‌ها را در پی داشت؛
 ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ یکی از مردمان همین مرزوبوم که امروز ردای وکالت به تن کرده است به زیبایی نوشت وقتی همه خواب بودیم، عده‌ای در حلب و در خان طومان هدف موشک‌ها و تک‌تیراندازهای شیطان قرار گرفتند، و جانشان را به همین راحتی از دست دادند، جان دادند تا باز عاشورا و شام غریبان و خرابه تکرار نشود، جان دادند تا ما بخوابیم، تا ما آسایش داشته باشیم و فردا فرزندانشان را به جرم سهمیه و یتیمی مسخره کنیم! جان دادند تا داعش بر ایران حکومت نکند و ما مشغول دعواهایمان باشیم، جان دادند تا ناموس ما به سرنوشت عراق و سوریه و فلسطین دچار نشود.
شهیدان والامقام مدافع حرم رضا حاجی‌زاده، علی عابدینی، محمد بلباسی، حسن رجایی‌فر، زکریا شیری، مجید سلمانیان و مهدی نظری از شهدای لشکر عملیاتی ۲۵ کربلا هستند که در سال ۹۵ در منطقه خان‌طومان سوریه به شهادت رسیدند و پیکر پاک‌شان در معرکه نبرد جاماند و اکنون پس از ۴ سال پیکر این شهدای والامقام به کشور عزیزمان بازگشته است.
اکنون در آستانه رحلت نبی معظم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و شهادت کریم اهل‌بیت (ع) امام حسن مجتبی (ع)
 و همچنین شهادت حضرت علی بن الموسی الرضا (ع) دوباره دیار علویان معطر به عطر شهدای مدافع حرم شد و کبوتران خونین بال کربلای خان طومان آرمیده در سرزمین بلادیده شام، این بار در ایام شهادت فرزندان رسول خدا، عازم دیار علویان خواهند شد و پس از قریب به چهار سال هجرت خونین، به چشم‌انتظاری‌ها پایان می‌دهند.
عصر روز یک شنبه ۲۰ مهر ۹۹ سردار ابوالقاسم شریفی مسئول ایثارگران کل سپاه از شناسایی و تأیید هویت پیکر هفت تن از شهدای مدافع حرم منطقه خان طومان سوریه در عملیات تفحص خبر داد و گفت: پیرو تدبیر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مبنی بر تفحص در محور خان طومان سوریه پس از آزادسازی این مناطق، گروه تفحص ایثارگران سپاه در منطقه مستقر شد و پس از ماه‌ها تلاش خستگی‌ناپذیر، پیکر‌های مطهر تعدادی از شهدای جبهه مقاومت کشف شد. پس از تطبیق نمونه DNA در مرکز ژنتیک سپاه، هویت پیکر هفت تن از شهدای مدافع حرم استان‌های مازندران، البرز، قزوین و خوزستان شناسایی و تأیید شد و پیکر‌های مطهر شهدا به میهن اسلامی بازگشت.
صبح روز دوشنبه پیکر پاک این شهیدان والامقام با حضور محدودی از خادمان حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) و خانواده این شهدای والامقام در بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج امام رئوف (ع) تشییع شد. همچنین پیکر پاک این شهدای مدافع حرم با استقبال حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی به رواق بزرگ امام خمینی (ره) منتقل و سپس با حضور جمعی از خانواده معزز شهدا، خادمان و کارکنان آستان قدس رضوی؛ به امامت آیت‌الله سید احمد علم الهدی نماینده، ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی بر پیکر این شهیدان نماز اقامه شد.
طبق گفته مسئول ایثارگران کل سپاه پیکر‌های مطهر شهدا پس‌ازاین مراسم عازم زادگاهشان خواهد شد تا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا تشییع و به خاک سپرده شود.
پیکر کبوتران خونین بال کربلای خان‌طومان در حالی در خاک پاک کشور عزیزمان ایران اسلامی آرمیدند که فرمانده دلیر و حکیم و باخدایشان، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی چند ماه قبل‌تر به دست شقی‌ترین انسان‌های روی زمین یعنی آمریکا جنایتکار به‌صورت بزدلانه در فرودگاه عراق به شهادت رسید و ازقضای روزگار پیکر او هم ارباً اربا شد.
اما آنچه از این جهد به‌جای مانده است امنیت پایداری است که فرزندان این مرزوبوم به ارمغان آورند و گروهک تروریستی داعش نابود شد هرچند به لحاظ فکری هنوز به‌صورت کامل مضمحل نشده است، اما می‌رود که نه‌تنها این گروهک که پدیدآورندگان آن یعنی آمریکا هم از منطقه دور انداخته شوند و این خواست مردم منطقه ماست.
همچنین سوریه که بنا داشتند از هم بپاشد به‌واسطه مقاومت همین رزمندگان غیور اسلامی پابرجا و مقاوم مانده است تا خط محور مقاومت ازهم نگسلد؛ با تقویت حضور مستشاری ایران در سوریه، رژیم جعلی صهیونیستی، روز‌های جهنمی را سپری می‌کند و آن ۲۵ سال در حال گذر است ان‌شاءالله.
 آخرین تحولات سوریه
نیرو‌های آمریکایی که از چند سال پیش و همزمان با وقوع درگیری‌های تروریستی در سوریه، باهدف حمایت از این گروه‌های تروریستی تحت بهانه مبارزه با داعش ائتلافی متشکل از چند کشور متحد خود را تشکیل داده و مناطقی از سوریه را اشغال کرده‌اند، همچنان به دنبال تقویت مواضع نیروهای خود در شمال سوریه هستند.
اما به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران، گسترش همکاری بین روسیه و ایران و شکل‌گیری یک ائتلاف نظامی بین این دو کشور موجب نگرانی آمریکایی‌ها در منطقه خلیج‌فارس شده است که ‌سدی برای مقابله با ایالات‌متحده و تهدید خطوط حمل‌ونقل نفتی‌اش در خلیج‌فارس و سوریه باشد.برای جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت، پرونده سوریه بسیار مهم است چراکه هم می‌تواند باروت شعله‌ور شدن دوباره تنش‌های منطقه‌ای باشد و هم می‌تواند دوباره محلی برای بازسازی گروه‌های تروریستی توسط کشورهایی باشد که در هفت سال گذشته حداقل در عرصه میدانی هیچ دستاوردی آن‌طور که در شروع بحران سوریه انتظار و امیدش را داشتند، عاید آن‌ها نشده است.

نویسنده : معصومه پورصادقی - دبیر گروه سیاسی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.