باتلاق جدید امارات و بحرین - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 29126
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۷:۵۳ |
بررسی عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی؛

باتلاق جدید امارات و بحرین

درهم تنیدگی امنیت کشور‌های همسایه امر دشواری نیست که برای اثبات آن نیاز به معادلات پیچیده باشد؛ اما درعین‌حال موضوعی «سهل ممتنع» است که نباید به‌آسانی از کنار آن گذشت و دست‌کم گرفت.
باتلاق جدید امارات و بحرین

معصومه پورصادقی
درهم تنیدگی امنیت کشور‌های همسایه امر دشواری نیست که برای اثبات آن نیاز به معادلات پیچیده باشد؛ اما درعین‌حال موضوعی «سهل ممتنع» است که نباید به‌آسانی از کنار آن گذشت و دست‌کم گرفت.
جمهوری اسلامی ایران به‌واسطۀ همسایگی با ۱۵ کشور ریزودرشت، متأثر از حوادث داخلی آن‌هاست و به‌منظور تأمین امنیت خودش باید احوالات آن‌ها را رصد و نسبت به آن برنامه‌ریزی کند تا با کمترین هزینه، بیشترین مطلوبیت امنیتی را داشته باشد.
دکترین امنیتی کشورمان در چهار دهۀ گذشته نشان داده است به بهترین نحو ممکن از قاعدۀ «مطلوبیت امنیتی با هزینه کم» استفاده می‌کند و مصداق بارز این مشی در چند سال اخیر علناً عیان شد؛ آنجا که جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با پدیده تروریستی – آمریکاییِ داعش، جبهه مقاومت خود را به خارج از مرز‌های خاکی برد و بحمدالله با رشادت جوانان نسل جدید و با فرماندهی شهید عالی‌قدر سپهبد حاج قاسم سلیمانی توانست کمر رژیم آمریکا را بشکند.
حال دشمنان کشورمان به سرکردگی رژیم آمریکا در تلاش هستند جبهه جدیدی از خباثت‌ها علیه ایران اسلامی بگشایند تا از این نمد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری کلاهی برای دولتمردان خود بدوزند و برای تحقق چنین خواب آشفته‌ای از اعلام عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با رژیم جعلی صهیونیستی رونمایی کردند، اما غافل از اینکه خواب آن‌ها در مزه خواب‌های «اضغاث احلام» است.
درباره اعلام خبر عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با بحرین باید گفت رژیم صهیونیستی رابطه‌ای طولانی با بحرین به دلیل  استقرار پایگاه نظامی آمریکا در این جزیره داشت که به دلیل سیاست‌های آل‌خلیفه همیشه در رسانه‌ها پنهان مانده است.
البته موضوع هرچه که باشد، این اتفاقات باعث باز شدن بیش‌ازپیش پای این رژیم منحوس صهیونیستی به منطقه ما می‌شود و این موضوعی نیست که بشود به‌راحتی از کنار آن رد شد. 
 به‌هرحال این موضوع واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و به عقیده بسیاری از تحلیلگران، توافق بحرین و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط آن‌هم تحت نظارت آمریکا، شکست سیاسی جدیدی برای کشورهای عربی و سرسپردگی رژیم آل خلیفه است.
بر اساس قاعده «تأثیرپذیری امنیتی کشورها»، ایران نسبت به تصمیم اخیر امارات و بحرین واکنش نشان داده و ضمن محکوم کردن آن، هشدار داده است که در نوع تعامل با این کشور، تجدیدنظر خواهد کرد.
بر همین اساس، سرلشکر محمدباقری، رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران ۲۶ مرداد گفته بود: برای کشور امارات به‌عنوان یک کشور عربی و مسلمان چنین رابطه‌ای به‌هیچ‌وجه قابل‌پذیرش نیست که با رژیم متعرض به قبله اول مسلمین که مردم فلسطین را آواره و مورد کشتار و زندانی کردن قرار داده، ایجاد رابطه سیاسی و اقتصادی کرده و آن را به‌طور علنی اعلام کند. قطعا رویکرد ملت ایران به این کشور همسایه از اساس تغییر خواهد کرد و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی نیز به این کشور با محاسبات دیگری نگاه خواهند کرد و چنانچه اتفاقی در منطقه خلیج‌فارس بیفتد و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دچار خدشه هرچند اندک شود ما آن را از چشم کشور امارات متحده عربی می‌بینیم و تحمل نخواهیم کرد.
همچنین رو شنبه نیز وزارت امور خارجه کشورمان ضمن محکوم کردن اعلام برقراری روابط دیپلماتیک میان بحرین و رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حاکمان بحرین ازاین‌پس شریک جنایات رژیم صهیونیستی به‌عنوان منبع تهدید دائمی امنیت در منطقه و جهان اسلام و ریشه دهه‌ها خشونت، کشتار، جنگ، ترور و خونریزی در فلسطین مظلوم و منطقه خواهند بود.
طبق اصل ۱۵۲ قانون اساسی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس نفی هرگونه سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری، حفظ استقلال همه‌جانبه و تمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر و روابط صلح‌آمیز متقابل با دول غیرمحارب استوار است که بر اساس همین اصل و منطق و روشی که در دنیای امروز وجود دارد، نمی‌توان دیوار و حصاری  دور کشور کشید، اما نمی‌توان هم نسبت به کشور‌های همسایه بی‌تفاوت شد چراکه روابط کشو‌های همسایه با سایر کشور‌ها به لحاظ امنیتی برای ما مهم است.
امارات خوب می‌داند اگر روزی مقام امنیتی ارشد این رژیم برای دیدار با یک مقام امنیتی، حقیرانه تلاش می‌کرد و نهایتاً توانست حین طی طریق چند دقیقه وقت بگیرد و التماس کند، پس اگر مقام ارشد نظامی کشورمان از «تغییر رویکرد ملت ایران نسبت به این کشور همسایه» سخن می‌گوید، تعارف یا ژست سیاسی نیست و در این میان نیز تکلیف رژیم مفلوک بحرین هم که اظهر من شمس است.
فصل‌الخطاب منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در بخش پایانی سخنانشان در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش‌وپرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش‌وپرورش، اقدام دولت امارات متحده عربی در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را خیانتی به دنیای اسلام، جهان عرب و کشور‌های منطقه و به مسئله مهم فلسطین خواندند و گفتند: البته این وضعیت دیری نخواهد پایید، اما لکه ننگ آن بر پیشانی کسانی که غصب کشور و آواره کردن ملت فلسطین را به بوته فراموشی سپردند و پای صهیونیست‌ها را در منطقه باز کردند، باقی خواهد ماند.
ایشان با ابراز تأسف از همکاری دولت امارات متحده عربی با اقدامات قساوت‌آمیز رژیم صهیونیستی و عناصر خبیث صهیونیست در هیئت حاکمه آمریکا علیه مصالح جهان اسلام و منطقه، افزودند: امیدواریم اماراتی‌ها زودتر بیدار شوند و این کارشان را جبران کنند.

نویسنده : معصومه پورصادقی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.