باب رایزنی‌های ارزی ایران و کره گشوده می‌شود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 59650
  پرینتخانه » اقتصادی, بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۳۵ |
تهران-سئول به دنبال راهکاری برای آزادسازی منابع بلوکه‌شده

باب رایزنی‌های ارزی ایران و کره گشوده می‌شود

یک منبع مطلع به خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گفته است ایران و کره جنوبی ماه آینده در سئول رایزنی‌ها برای حل اختلافات چندساله بر سر دارایی‌های مسدود شده را آغاز خواهند کرد. این منبع که نامش فاش نشده به یونهاپ گفته است «انتظار می‌رود گروه‌های کاری دو طرف، عمدتا جزئیات راه‌های پرداخت دارایی‌های ایران در صورت معافیت از تحریم‌های ایالات‌متحده را  بررسی کنند.»
باب رایزنی‌های ارزی ایران و کره گشوده می‌شود
نفیسه امامی 
یک منبع مطلع به خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گفته است ایران و کره جنوبی ماه آینده در سئول رایزنی‌ها برای حل اختلافات چندساله بر سر دارایی‌های مسدود شده را آغاز خواهند کرد. این منبع که نامش فاش نشده به یونهاپ گفته است «انتظار می‌رود گروه‌های کاری دو طرف، عمدتا جزئیات راه‌های پرداخت دارایی‌های ایران در صورت معافیت از تحریم‌های ایالات‌متحده را  بررسی کنند.»
این منبع اشاره‌کرده که ممکن است در مورد احتمال ازسرگیری واردات نفت از ایران پس از لغو احتمالی تحریم‌ها هم مذاکره شود. مقام‌های کره جنوبی می‌گویند قرار است هیئت ایرانی در سفر به کره و دیدار با مقام‌های این کشور، جزئیات انتقال پول در صورت لغو تحریم‌ها را بررسی کنند.
کره‌جنوبی پنجمین واردکننده نفت خام جهان و یکی از مشتریان اصلی نفت ایران تا پیش از خروج آمریکا از برجام بود که حدود ۱۵ درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کرد، اما در نیمه‌ سال ۲۰۱۸ واردات نفت خام از کشورمان را متوقف کرد. 
اگرچه کره جنوبی از متحدان آمریکا محسوب می‌شود ولی از طرف‌های تجاری اصلی ایران قبل از اعمال تحریم‌ها بود و تا پیش از وضع تحریم‌های آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، از واردکنندگان اصلی نفت ایران و بزرگ‌ترین خریدار میعانات گازی از کشورمان بود. ایران نیز متقابلا تجهیزات صنعتی، لوازم‌خانگی و قطعات خودرو را از سئول وارد می‌کرد که با آغاز تحریم‌ها دو شرکت مهم سامسونگ و ال‌جی که بازار گسترده‌ای در ایران داشتند، از کشور خارج شدند.
کره‌ای‌ها پس از اعمال تحریم‌ها در مرداد ۹۷ از معافیت ۱۸۰ روزه برخوردار شدند و در این مدت هم روزانه نزدیک به ۳۵۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی از ایران خریداری کردند، اما در موعد پرداخت بدهی‌های خود، تحریم‌های آمریکا را بهانه اصلی در بلوکه شدن دارایی‌های ایران عنوان کردند. 
میزان بدهی‌ کره‌ای‌ها از خرید نفت ایران ۷ تا ۹ میلیارد دلار  تخمین زده می‌شود که امکان انتقال به ایران را نیافته است و بانک ووری (Woori Bank)   و بانک صنعتی کره (IBK) دو بانک کره‌جنوبی هستند که وجوه ایران را نزد خود مسدود کرده‌اند.
اخیرا کره جنوبی ۱۸ میلیون دلار از محل پول‌های بلوکه‌شده ایران در این کشور را به سازمان ملل پرداخت کرد تا حق رأی ایران در سازمان ملل برگردانده شود. طبق اعلام وزارت دارایی کره جنوبی، این پرداخت با همکاری آمریکا و سازمان ملل صورت گرفته است.
شانزدهم دی‌ماه امسال و در بحبوحه مذاکرات ایران با طرف‌های برجامی در وین، «چوی جانگ کان» معاون وزیر خارجه کره جنوبی به اتریش سفر و با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این جلسه که به درخواست طرف کره‌ای در وین برگزار شد، معاون وزیر خارجه کره جنوبی توضیحاتی در خصوص پول‌های بلوکه‌شده ایران نزد کره جنوبی ارائه و عنوان کرد که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار تأکید کرد که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است و تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.
  روابط تجاری حداقلی میان دو کشور   ایران و کره جنوبی 
پویا فیروزی، دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی، روابط تجاری میان دو کشور را در شرایط فعلی در سطح حداقلی عنوان کرد که رقم قابل‌ذکری به شمار نمی‌رود. در هشت‌ماهه نخست سال جاری، میزان صادرات ایران به کره جنوبی ۵۴ میلیون دلار و میزان واردات از این کشور ۳۵۰ میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به مبادلات میلیارد دلاری سال‌های گذشته رقم قابل‌توجهی نیست.
واردات فعلی ایران از کره جنوبی بیشتر شامل   کالاهای پزشکی، دندانپزشکی، دارو و کالاهای بهداشتی و درمانی و صادرات به این کشور هم بیشتر مربوط به مواد معدنی است.
 کارشکنی سئول در پرداخت بدهی 
تلاش‌های مسئولان کشور برای آزادسازی دارایی‌ها از حدود سه سال پیش آغازشده و همچنان ادامه دارد. مقامات ایران و کره جنوبی بارها بر سر آزادسازی دارایی‌ها مذاکراتی داشته‌اند اما هر بار قول‌هایی توسط طرف کره‌ای داده‌شده که با بدعهدی از سوی آن‌ها مواجه شده است. اسفندماه سال قبل رئیس وقت بانک مرکزی با سفیر کره جنوبی در تهران دیدار کرد و یک روز پس‌ازآنکه رسانه‌های ایران از توافق ایران و کره جنوبی برای آزادسازی بخشی از منابع مالی مسدود شده ایران خبر دادند، وزارت خارجه کره جنوبی این توافق را مشروط اعلام کرد.
 خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از وزارت خارجه این کشور گفته بود تهران با پیشنهاد سئول درباره نحوه مصرف پول‌های مسدود شده ایران موافقت کرده، اما آزادسازی پول‌ها بعد از مشورت با آمریکا صورت خواهد گرفت.
مقامات کشور برای دستیابی به دارایی‌های خود بدون ایجاد تبعات مشکل‌آفرین برای کره طیف متنوعی از پیشنهادها را مطرح کرده است. مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که اگر بحث تحریم‌ها مانع پرداخت طلب ایران است، کره جنوبی در خصوص لوازم بهداشتی و غذایی که در ذیل تحریم‌ها نیست بدهی‌های خود را به ایران پرداخت کند. درخواست‌های ایران موردتوافق ضمنی مسئولان کره قرارگرفته بود، اما در عمل هیچ  اقدامی برای پرداخت بدهی‌های ایران انجام‌نشده است.
برخی دیپلمات‌های ایرانی روش پرداخت بدهی نفتی در پوشش کانال بشردوستانه‌ای مشابه کانال راه‌اندازی شده توسط سوئیس در قالب غذا و دارو را توصیه کردند. ضمن اینکه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز دو راهکار برگرداندن پول بلوکه‌شده ایران و خرید تجهیزات فنی و صنعتی غیرتحریمی از سوی ایران به همان میزان به کره جنوبی داده بود که متأسفانه سئول به هیچ‌کدام از این راهکارهای قابل‌اجرا عمل‌نکرده است. 
نخست‌وزیر کره‌جنوبی سال گذشته و پس از توقیف کشتی کره‌ای که در دی‌ماه سال ۱۳۹۹ به دلیل نقض پروتکل‌های محیط زیستی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شده بود، به ایران سفر کرد. در جریان مذاکرات آزادسازی کشتی توقیف‌شده کره‌جنوبی، کره‌ای‌ها پیشنهاد کردند انتقال این منابع از طریق کانال تجاری بشردوستانه سوئیس منتقل شود یا به‌صورت مستقیم به واردات غذا، دارو و تجهیزات پزشکی از کره‌جنوبی تخصیص پیدا کند، اما بازهم در قول‌های داده شده کارشکنی صورت گرفت. 
کره‌ای‌ها بعد از اعلام توافق درزمینه تشکیل سازوکار بشردوستانه در انتقال غذا و دارو و تجهیزات پزشکی در زمان شیوع کرونا، فقط در حدود ۵۰۰ هزار دلار از پول کشورمان را آن‌هم به‌صورت کالای بشردوستانه به ایران فرستادند که در مقابل میزان بالای بدهی آن‌ها رقم ناچیزی به‌حساب می‌آید. 
حالا و در شرایطی که مذاکرات ایران و طرف‌های برجامی در وین در حال انجام است و بعضا اخبار امیدوارکننده‌ای از آن نیز به گوش می‌رسد، اکنون این انتظار به وجود آمده که تکاپوی دیپلماتیک میان تهران و سئول، بالاخره به آزادسازی منابع مسدود شده ایران در کره جنوبی بینجامد.
نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.