ایران و عراق سربلند در موسم اربعین - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 91190
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۵ |
زیارت و پیاده‌روی اربعین را از هر طرف بخوانیم اعجاز است

ایران و عراق سربلند در موسم اربعین

کربلا به ما فرصت تازه شدن می‌دهد. حس می‌کنیم  تازه از مادر متولد شده‌ایم. این احساس در زندگی انسان تجربه‌ای است کاملا کمیاب. شاید آدم‌ها به طرق مختلف تصمیم‌های جدید ببرند و زندگی تازه‌ای آغاز کنند. اما یک نوعی از تازگی روح هست که اصلا با اینگونه تجربیات ایجاد نمی‌شود.
ایران و عراق سربلند در موسم اربعین

کربلا به ما فرصت تازه شدن می‌دهد. حس می‌کنیم  تازه از مادر متولد شده‌ایم. این احساس در زندگی انسان تجربه‌ای است کاملا کمیاب. شاید آدم‌ها به طرق مختلف تصمیم‌های جدید ببرند و زندگی تازه‌ای آغاز کنند. اما یک نوعی از تازگی روح هست که اصلا با اینگونه تجربیات ایجاد نمی‌شود. کاملا تکوینی است و نه اکتسابی. آدم‌ها خیلی دوست دارند به دوران کودکی برگردند، در جستجوی معصومیت از دست رفته‌شان. کربلا ما را به دوران کودکی باز می‌گرداند و همزمان به دوران پختگی پیش می‌فرستد. کربلا سفری است در زمان که همزمان رو به سوی گذشته و آینده دارد. زیارت امام‌ حسین(ع) روح را تازه‌زاد ‌و سبک می‌کند و جسم با چشیدن سختی‌های سفر و دوری از دنیا بزرگ می‌شود. کربلا شروعی دوباره است که با پوست‌انداختن‌ روح ما همراه است. 
این حس نو شدن که ارمغان زیارت اباعبدالله و خصوصا زیارت الاربعین است، دلیل رشد و صعود هرساله راهیان این سفر است. روند رو به رشدی که آن را حتی با چشم غیرمسلح نیز می‌توان احساس کرد.
 آمار رسمی، تعداد زوار امسال را حدود ۲۲ میلیون نفر عنوان کرده است و احتمالا بسته به شرایط این مراسم، آمار غیر رسمی فراتر از این رقم است. در این سال‌ها به مدد نظر ولایی و تکوینی اهل بیت همکاری دولت‌ها برای برگزاری بهتر مراسم اربعین مدام بیشتر و بهتر شد. با اینکه دولت‌های الوان و گوناگونی آمدند و رفتند که نه در ایران و نه در عراق با دولت‌های پیشین خود همسو نبودند، اما بر سر مسئله اربعین، سیاست‌ها همواره در راستای تسهیل برگزاری مراسم بود. فردی نوعی، مثل نگارنده این متن، در سال ۹۵ مثلا، باید هفت‌خوان رستم را طی می‌کرد تا راهی می‌شد.
 وثیقه خروج از کشور، اجازه خروج از کشور، اخذ ویزا، هفت‌خوان اخذ یا تمدید گذرنامه، مراحلی بود با بوروکراسی جانکاه که امروز پس از چند سال هیچ نشانی از آن‌ها نیست. این همکاری کارآمد دولت‌ها با نهضت مردم‌بنیاد و مردم‌مبنای پیاده‌روی و زیارت اربعین غیرقابل انکار است و با وجود شرایط ایران و عراق به معجزه می‌ماند.
 این هم معجزه نام اباعبدالله است و هم معجزه حرکت‌های مردمی. در نهایت اما آنچه مهم‌ترین زیرساخت مراسم اربعین است، ایثار اهل عراق است. عراق کشوری است بدون زیرساخت و مراسم اربعین با این شکوه و جلوه هرگز ممکن نمی‌شد مگر با کرامت مردمی که جان و مال خود را فرش پای مهمانان و زائران حضرت محبوب می‌گردانند. مردم عراق احیاگر زیارت اربعین هستند و این افتخار ابدی ملی و دینی آن‌ها خواهد بود.
 افتخار بزرگی است خدمت به گسترش نام‌ حسین‌بن‌علی برای هر جامعه و ملت و دولتی در سرتاسر جهان و البته هر فردی که اربعین اجتماع نفوس و جان‌هاست.
 اربعین سایه‌ای از دولت کریمه است، همان دولتی که در دعای افتتاح آن را از خدا طلب می‌کنیم: اللهم إنا نرغب الیک فی دوله کریمه، تعز بها الاسلام و اهله و تذل بها النفاق و اهله.

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.