ایران می‌تواند از پیشتازان صنعت گردشگری در غرب آسیا باشد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 64453
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۶:۴۳ |
خاکسار، کارشناس اقتصاد گردشگری:

ایران می‌تواند از پیشتازان صنعت گردشگری در غرب آسیا باشد

مرتضی خاکسار، کارشناس اقتصاد گردشگری در تشریح اهمیت توسعه گردشگری و ظرفیت‌های موجود برای گسترش این حوزه به خبرنگار «رسالت» بیان داشت: اهمیت توسعه گردشگری‌ در دنیای مدرنیته بسیار زیاد است. این اهمیت به‌گونه‌ای‌ست که هر کشور‌ توسعه‌یافته به دنبال افزایش مبادلات اقتصادی، تجاری و همچنین ارتقای ۸۰ درصدی صنعت گردشگری خود است. 
ایران می‌تواند از پیشتازان صنعت گردشگری در غرب آسیا باشد

گروه اقتصادی 
مرتضی خاکسار، کارشناس اقتصاد گردشگری در تشریح اهمیت توسعه گردشگری و ظرفیت‌های موجود برای گسترش این حوزه به خبرنگار «رسالت» بیان داشت: اهمیت توسعه گردشگری‌ در دنیای مدرنیته بسیار زیاد است. این اهمیت به‌گونه‌ای‌ست که هر کشور‌ توسعه‌یافته به دنبال افزایش مبادلات اقتصادی، تجاری و همچنین ارتقای ۸۰ درصدی صنعت گردشگری خود است. 
وی افزود: یکی از اساسی‌ترین شاخص‌های توسعه ساختار اجتماعی و اقتصادی در ابعاد بین‌المللی، توجه به زیرساخت‌های صنعت سبز گردشگری است. گردشگری به معنای ترویج فرهنگ یکی شدن است. اهمیت این حوزه از کشورهای توسعه‌یافته پیداست چراکه در این راه قدم گذاشته و حال به توسعه در کلیه ابعاد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دست‌یافته‌اند.
خاکسار تصریح کرد: معنای کلی گردشگری همانند اهمیت لایه اوزون در سطح زمین و جزو ضرورت‌های موردنیاز برای تمامی ملت‌ها و دولت‌هاست. هر پنج قاره دنیا می‌بایست به صنعت گردشگری که خود صلح‌آمیز و عامل تبادل است، بها دهند. ‌روابط دیپلماتیک تمامی کشورها درگرو صنعت گردشگری است چراکه این حوزه به‌عنوان یک زیرساخت ارتباطی تلقی و استفاده بهینه از آن می‌‌تواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد. 
کارشناس اقتصاد گردشگری همچنین خاطرنشان کرد: ایران با ظرفیت بالا مساحتی و موقعیت جغرافیایی بسیار خوب خود می‌تواند در منطقه به‌عنوان یک قاره محاسبه شود چراکه سرشار از وسعت و منابع دیدنی است. ایران کم از قاره اروپا ندارد و زیبایی هر استان به‌مانند زیبایی یک کشور در گوشه‌ای از دنیاست. 
 توسعه گردشگری عامل اشتغال‌زایی و بهبود معیشت مردم است
او متذکر شد: اگر لایه‌های صنعت گردشگری را بر آسمان کشور همانند ابرهای متراکم در نظر بگیریم، ریزش‌های اقتصادی را شاهد خواهیم بود تنها ضرورت دارد نحوه بارور کردن این ابرها را بیابیم. توسعه گردشگری می‌تواند موجب شکوفایی اقتصادی کشور شود به شرطی که نوع کارکرد آن را مبرهن و رویکرد این توسعه را مشخص کنیم.
خاکسار ادامه داد: بی‌شک گسترش صنعت گردشگری و به‌موجب آن توسعه اقتصادی معیشت مردم را در برخواهد گرفت. صنعت گردشگری زیرساز روابط‌‌ جاری و سالم دیپلماتیک و بهترین بهانه برای جهانی آرام با شناخت قوانین بین‌الملل است. صنعت گردشگری در یکایک عرصه‌های کشور‌ مؤثر و تنها به حوزه اقتصاد و اجتماع ختم نمی‌شود. توسعه این حوزه در حوزه‌هایی همچون درمان، ورزش، اقوام، زبان، آموزش و مذهب ارزشمند و قابل‌اجراست. 
وی ضمن بیان اینکه ایران کشوری پهناور و بسترهای خدادادی را به‌ویژه در ابعاد طبیعی داراست، گفت: ظرفیت کشور برای توسعه گردشگری چشم‌گیر و قابل‌توجه برای گسترش یافتن است. ابعاد توسعه گردشگری در کشورهای همسایه و مسلمان فراهم است و با توجه به سبقه فرهنگی، میان این کشورها پیشتاز و تاریخ توسعه و تمدن اقوام در روابط بین‌الملل هستیم. 
کارشناس اقتصاد گردشگری اظهار کرد: اگر سبقه تمدن کشورهای اروپایی را واکاوی کنیم، خواهیم دید که ریشه‌هایشان از ایران نشأت گرفته است. کاوش‌های باستانی ایلام و بررسی غارها برای لوایح سنگی در کشور ایران بوده بنابراین صنعت گردشگری ایران برای مردم دنیا قابل‌توجه و چشم‌انداز قدمت تاریخی‌ کهن است.
او در پایان این گفت‌وگو عنوان کرد: ساختار اقتصادی توسعه نیازمند برنامه‌ریزی و فراهم‌سازی بسترهای مناسب است. کلیه نهادهای کشور‌ می‌بایست تلاش کنند تا گردشگری ارتقاء یابد. سیستم برنامه‌ریزی گردشگری کشور علی‌رغم توان‌های بسیار بالا، ضعیف و نیازمند برنامه‌ریزی مدون است. به‌طورحتم توسعه گردشگری زمینه‌ساز‌ اشتغال‌زایی و بهبود شرایط اقتصادی مردم خواهد بود. در این راستا ضرورت دارد تا به این حوزه بیش‌ازپیش توجه و از یکایک ظرفیت‌ها در جهت توسعه بهره‌برداری‌ کرد.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.