ایتالیا در جا زد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 59843
  پرینتخانه » مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۴۴ |

ایتالیا در جا زد

پس از چندین رأی‌گیری در پارلمان ایتالیا سرانجام سرجیو ماتارلا برای یک دوره دیگر به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. او که ۸۰ سال دارد نمی‌خواست این سمت را بپذیرد، اما سرانجام حاضر شد دوباره نامزد شود.به‌این‌ترتیب، تغییری در اداره‌  کلی کشور ایتالیا نسبت به سال‌های اخیر صورت نخواهد گرفت . 
ایتالیا در جا زد

گروه بین‌الملل
پس از چندین رأی‌گیری در پارلمان ایتالیا سرانجام سرجیو ماتارلا برای یک دوره دیگر به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. او که ۸۰ سال دارد نمی‌خواست این سمت را بپذیرد، اما سرانجام حاضر شد دوباره نامزد شود.به‌این‌ترتیب، تغییری در اداره‌  کلی کشور ایتالیا نسبت به سال‌های اخیر صورت نخواهد گرفت . 
به گزارش دویچه وله، در هشتمین رأی‌گیری در پارلمان ایتالیا، سرجیو ماتارلا با ۷۵۰ رأی موافق از مجموع ۱۰۰۹ رأی بار دیگر به‌عنوان رئیس‌جمهور این کشور برگزیده شد. او قصد نداشت برای یک دور دیگر در این سمت خدمت کند.به گزارش رسانه‌های ایتالیا، ماتارلا به تشویق و اصرار ماریو دراگی، نخست‌وزیر متقاعد شد که ماندن او در این مقام به نفع کشورش است. انتظار می‌رود او برای دومین دوره رسمی هفت‌ساله خود سوگند یاد کند.
ماریو دراگی، که قبل از سمت نخست‌وزیری، رئیس سابق بانک مرکزی بود، مدت‌ها به‌عنوان جانشینی برای ماتارلا تلقی می‌شد، اما بسیاری بیم داشتند که حضور او در این سمت ائتلاف دولتی را به شکست بکشاند و به هرج‌ومرج سیاسی بینجامد.انتخابات پارلمانی بعدی ایتالیا در سال ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد و ماتارلا باید حداقل تا آن زمان در سمت خود باقی بماند.ماتئو سالوینی، سیاستمدار راست  پوپولیست و رئیس اپوزیسیون لگا، اولین کسی بود که علنا به حمایت از انتخاب مجدد ماتارلا  برخاست. او پس از شکست نامزدش در انتخابات به دلیل تحریم سوسیال‌دموکرات‌ها و حزب پوپولیست پنج ستاره، فراخوان داد که «بیایید از ماتارلا بخواهیم بماند». سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا هم اعلام کرده بود که حزب او به ماتارلا رأی خواهد داد. برلوسکونی گفته بود: «ما می‌دانیم که از او فداکاری بزرگی انتظار داریم، اما این را هم می‌دانیم که می‌توانیم از او بخواهیم این کار را در راستای منافع کشور انجام دهد». برلوسکونی ۸۵ ساله که خودش برای این مقام کاندیدا شده بود، از نامزدی انصراف داد، زیرا متوجه شد که موفق نخواهد شد. ماتارلا یک دوره هفت‌ساله پرتلاطم را پشت سر گذاشته است. دوره‌ای که طی آن با پنج دولت مختلف سروکار پیدا کرد و با بحران کرونا و تأثیرات مخرب آن دست‌وپنجه نرم کرد.رئیس‌جمهور ایتالیا عمدتا موقعیتی نمادین و تشریفاتی دارد اما در مواقع بحران سیاسی می‌تواند نقش زیادی ایفا کند؛ انحلال پارلمان، انتصاب نخست‌وزیر جدید یا سلب اختیارات برای ائتلاف‌های شکننده.  امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در توییتر خود به ماتارلا را تبریک گفت و نوشت: «می‌دانم که می‌توانم روی تعهد شما برای زنده نگه‌داشتن دوستی بین کشورهایمان و اروپای متحد، قوی و مرفهی که در حال ساختن آن هستیم، حساب کنم.» این دور انتخابات ایتالیا از هفته‌  گذشته  شروع شد و ۶   روز به طول انجامید. رأی‌گیری در این انتخابات مخفی است و لیست رسمی نامزدها در آن جود ندارد. بیم آن می‌رفت که ایتالیا این بار دچار هرج‌ومرج سیاسی شود.ماریا الیزابتا کازلاتی، رئیس مجلس سنای ایتالیا نیز نامزد ریاست جمهوری بود اما در رأی‌گیری دور پنجم شکست خورد. این سیاستمدار محافظه‌کار حزب «ایتالیای پیشرو»تنها ۳۸۲ رأی کسب کرد. به گفته ناظران، این نتیجه نشان داد که اردوگاه راست میانه‌ که کازلاتی به آن تعلق دارد، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌با نامزدی او موافق نبوده است.
 بحران‌هایی که پابرجاست
واقعیت امر این است که علی‌رغم ابقای ماتارلا در مسند ریاست جمهوری، بحران‌هایی مانند افزایش تصاعدی بدهی‌های خارجی ایتالیا و رشد پوپولیسم در این کشور به قوت خود باقی است. ایتالیا طی سال‌های گذشته و اخیر همواره به یکی از اصلی‌ترین کانون‌های بحران اقتصادی و سیاسی در منطقه‌  یورو و اتحادیه اروپا تبدیل شده است. 
دویچه وله

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.